3.5 میلیون باقیمانده جایزه اهدا خواهد شد


ساعت: 11:22
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877509

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: لیست سایر افراد از اقدامات دادگستری و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی که حدود 3.5 میلیون نفر است، تهیه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین گربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص واگذاری شرکت های دولتی به سوالات زیر پاسخ داد.


سوال: اساس و هدف خصوصی سازی در کشور چه بود و تا چه اندازه به این هدف رسیدیم؟

گربان زاده: در دهه های اخیر اقتصاد مردم محوری که مردم در آن سهم واقعی داشته باشند، اتفاق نیفتاده است، این امر باید با سیاست های اصل 44 انجام می شد، اصل بر مدیریت دارایی های دولت است، ملی شدن و خصوصی سازی زیرمجموعه است و اگر فقط باشد. انتقال شرکت صورت می گیرد، هدف محقق نمی شود.


سوال: آیا همه واگذاری ها مشکل داشت و آیا خصوصی سازی مترادف با مشکلات است؟

گربان زاده: در تصویری که طی دو دهه اخیر با واگذاری مشاغل بیان شده است، در واقع اغراق در مشکلات دیده می شود.

مهم‌ترین شرکت‌ها و با ارزش‌ترین سهام در زمان فروش در دست دولت بود و اکنون سوددهی دارند، فقط چند فروش چالش برانگیز بود.

خصوصی سازی جزیره جدا از اقتصاد کشور نیست. هر تصمیمی که در اقتصاد گرفته می شود، خصوصی سازی را تحت تاثیر قرار می دهد.

تا زمانی که تولید سودآور نباشد و جذابیت تولید به موازات هم نباشد، نباید انتظار جهانی شدن جهان را داشت. ما باید برای مدیریت مولد به مالکیت پاداش دهیم.


سوال: ما در تاریخ سازمان خصوصی سازی اشتباهات و تخلفاتی داریم، چه برنامه هایی تاکنون تدوین شده که شاهد چنین اشتباهاتی نباشیم؟

قربان زاده: برای اقتصاد کلان پیشنهاداتی ارائه شده است. معجزه ای جز رشد بخش واقعی اقتصاد وجود ندارد. نمونه آن ارز ترجیحی بود که باید اقتصاد را به مسیر اصلی بازگرداند.

چنین راهکارهایی به ما کمک می کند تا به یک اقتصاد متعادل نزدیک شویم که منجر به تولید سودآور می شود.

دخالت مستقیم دولت در فروش صورت گرفت و با مقاومت مواجه شدیم. ما باید کاری کنیم که وزارتخانه بخواهد شرکت تابعه خود را واگذار کند.

ما به این ایده رسیدیم که اول از مالکیت دست نکشیم، بلکه ابتدا صلاحیت افراد را مطالعه کنیم. اگر این تغییر مثبت در صورت های مالی شرکت احساس شود، آن شخص مالک بخشی از سهام شرکت خواهد شد. این سازوکار باعث ایجاد سیستم انگیزشی برای فرد می شود تا پس از عملیاتی شدن شرکت به تدریج صاحب سهام شرکت شود و این ایده به ما کمک می کند تا به سمت کارایی و بهره وری شرکت حرکت کنیم.


سوال: جایگاه بازار سرمایه در روند خصوصی سازی کشور چگونه است؟

گربان زاده: بازار سرمایه با این واگذاری ها عمیق تر شده است. نقش مهم آن ایجاد شفافیت و انضباط مالی در ابتدا است. اولویت گسترش اموال در سطح عمومی با عرضه تدریجی بازار سرمایه به وجود می آید. پیشنهادات بلوکی ما نیز در بازار سرمایه وجود دارد.

ابزارهای بازار سرمایه متنوع هستند و می توانند به انتقال دارایی های دولت، حتی دارایی های ثابت کمک کنند.


سوال: آیا برنامه ای برای واگذاری شرکت ها همراه با بورس دارید؟

قربانزاده: دو شرکت ایران خودرو و سایپا به دلیل وثیقه سهام دولتی قابل واگذاری نبودند که با دستور رئیس جمهور و تصمیم دولت باید 5 درصد سهام ایران خودرو و 17 درصد سایپا واگذار شود. ارزش واقعی ایران خودرو و سایپا بسیار ارزشمندتر است.

ما به وزارت صمت پیشنهاد دادیم که سهام این دو شرکت به صورت یک بلوکی تشکیل شود و همراه با سایر سهام دولت عرضه شود.


سوال: اجرای قانون واگذاری سهام به سهام عدالت در چه مرحله ای است؟

قربان زاده: پیش نویس مصوبه شورای دولت در این خصوص برای اعضای کمیته امداد و بهزیستی تهیه شده است. وظیفه واگذاری سهام به بازماندگان در چند مرحله در حال انجام است.

جلسات با سازمان امداد و کمیته امداد فهرستی از مشمولان اما غیر مشمولان عدالت ترسیم شد. حدود 3.5 میلیون نفر که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان امداد هستند اما هیچ سهامی ندارند باید توسط وزارت رفاه غربالگری شوند.

برای این مشمولان باید 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شود و 50 درصد از سود سال های بعد تسویه می شود، بنابراین مشمولان زیر پوشش کمیسیون و رفاه اجتماعی برای دریافت سهام حتی یک ریال هم لازم نیست پرداخت کنند. عدالت و عدم نیاز به ثبت نام

برای بقیه مردم دو دهک اول باقی مانده در مرحله دوم و در مرحله سوم مردم چهار دهک بعدی هستند و وزارت اقتصاد و رفاه اجتماعی باید سازوکاری برای شناسایی افراد داشته باشد.

منابع دولتی از نظر سهام ارزشمند هم اکنون در بورس حدود 280 هزار میلیارد تومان است که حدود 120 هزار میلیارد تومان تضمین می شود. برای پرتفوی سهام عدالت که شامل هلدینگ خلیج و سه بانک می شود، تنها سهام بدون وثیقه قابل شناسایی است.

باید قانون را تغییر دهیم تا بتوانیم از منابع دیگری برای سبد سهام استفاده کنیم تا برای مانده دهک های بعدی منبع حقوق صاحبان سهام باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید