320 برنامه آموزشی با هدف فرهنگ سازی و ارتقای مشارکت مردمی اجرا شد/ 37 گونه در هرمزگان در خطر انقراض هستند.


ساعت: 15:27
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843141

مسیحی تازیانی با بیان اینکه ترویج فرهنگ عمومی و آگاهی بخشی به اهداف و ماموریت های سازمان محیط زیست از برنامه های اصلی این سازمان است، گفت: در سال گذشته 320 برنامه آموزشی با محوریت فرهنگ سازی و ارتقای مشارکت مردمی اجرا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز ؛ حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری با تبریک دهه کرامت اظهار داشت: کارگروه هایی تشکیل شده که اولین کارگروه محیط زیست، دیپلماسی منطقه ای، مدیریت تغییرات اقلیمی، آب و گرد و غبار است. کنترل، دومین روز از هفته محیط زیست، تنوع زیستی و گونه های در معرض خطر، سومین روز از هفته محیط زیست دریایی، تالاب ها و بدنه های آبی، پنجمین روز محیط زیست، آموزه های دینی، مسئولیت های اجتماعی، فرهنگ و رسانه های پسماند، 21 خرداد محیط زیست، محیط بانان، قربانی و شهادت است و هفتمین روز از هفته محیط زیست فناوری های نوین و قیمت ها و مشارکت مردمی است.

وی افزود: در سال 1400 در حوزه فرهنگی و ترویج مشارکت مردمی در بهسازی محیط زیست سمینارهای حضوری و نیمه وقت برای رسیدگی به این موضوع برگزار کردیم که شامل 320 سمینار، دوره و نشست برای هدف بود. جوامع، عموم مردم، رسانه ها و مسئولان در این راستا 9 انیمیشن در زمینه اهداف زیست محیطی، 2 کتاب در حوزه تالاب ها و حیات وحش و 25 بسته آموزشی تهیه و در اختیار جامعه هدف و دوستداران محیط زیست قرار گرفت.

وی گفت: چهار تالاب بین‌المللی به مساحت 208 هزار هکتار داریم و طرح‌های اکوسیستمی برای همه تالاب‌ها تکمیل شده است که یک تالاب تمام مراحل را طی کرده و دو تالاب در کارگروه زیرساخت برای انتقال به شورای برنامه‌ریزی قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان تاکید کرد: در جلسات در خصوص حفاظت از تالاب ها و بحث حق آبه آن بحث شد و با توجه به اینکه تالاب های ما حق آبه رودخانه های منطقه است، زمستان سال گذشته ذخایر رودخانه ای نیاز تالاب ها را تامین می کرد، اما باید برای مدیریت رودخانه برنامه ریزی کنیم. این اتفاق از واحدهای همجوار نمی افتد.

وی ادامه داد: حدود 900 هزار هکتار از چهار منطقه (حفاظت شده، پارک ملی، ذخایر حیات وحش و آثار طبیعی ملی) شامل تالاب ها داریم که 12.5 درصد از مساحت کل استان را شامل می شود و اقداماتی در حال انجام است. کارشار، گنبد نمکی هورسین، اجرای طرح طبیعت گردی گنو، شروع طرح مدیریت شیب، راه اندازی و تکمیل مرکز پایش تالاب های تیاب، گاز، حرا و گابریک آماده یا در حال اجرا رودخانه شهر جدید و هلاله لاسی می باشد. پیشنهادی در ژئوپورتال تالاب های کشور و مراحل اداری آن برای اضافه شدن به تالاب های بین المللی در حال انجام است و این نیز یکی دیگر از برنامه هاست.

مسیحی گفت: تکمیل پاسگاه هماگ در دستور کار است و یکی از اولویت های ما در منطقه هرمز عباسی ساخت پاسگاه رویدر است. خوشبختانه تعداد آتش سوزی هایی که در سال 1400 رخ داد نسبت به سال 1999 بسیار کمتر بود و در چهار منطقه فقط سه مورد آتش سوزی داشتیم که ابعاد کوچکی داشتند و قربانیان زیادی نداشتند.


37 گونه جانوری در هرمزگان در خطر انقراض هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: گشت های مناطق و بنادر، لایروبی و پرورش ماهی 63 مورد است و برای حفاظت از گونه های در حال انقراض و 73 گونه جانوری فعالیت داشتیم که در کل کشور 37 گونه در حال انقراض وجود دارد. در هرمزگان 37 گونه وجود دارد و این نشان می دهد که استان هرمزگان از نظر تنوع زیستی یکی از استان های مهم است و علاوه بر آبزیان، 11 گونه پستاندار و 7 گونه خزنده در این گروه وجود دارد.

وی بیان کرد: اقدامات زیادی با کمک قیمت ها و مردم انجام شده و نگاه مردم در زمینه حفظ گونه ها افزایش یافته است. طبق پایش در منطقه حدود 10 قلاده پلنگ وجود داشت که نشان دهنده افزایش جمعیت است اما هنوز به سطحی نرسیده است که فهرست در خطر انقراض است و درگیری بین حیات وحش و انسان تقریبا افزایش یافته است در حالی که شاید این درگیری ها در 10 مورد اخیر کمتر بوده است. تا 20 سال و رشد جمعیت و خشکسالی های مکرر منجر به مدیریت منابع خارجی شده است، مردم می میرند و این گونه ها به روستاها و باغ های مردم هجوم می آورند و این تعارضات باید با فرهنگ سازی حل شود.


گونه های جانوری استان 10 درصد افزایش یافته است

مسیحی خاطرنشان کرد: فرهنگ پرورش و مدیریت دام برای چرای آزاد باید در مناطقی که در تضاد با حیات وحش است اصلاح شود تا مردم و گونه های در حال انقراض به خطر نیفتند. درصدی از گونه ها را در چهار منطقه داشتیم و 319 نمونه گیاهی و جانوری را برای تعیین توالی و استخراج حیوانات مورد مطالعه به قزلر دادیم که 70 نمونه از این گونه ها که مختص جنوب کشور است به ژنتیک ارسال شد. سازمان محیط زیست.

وی افزود: سال گذشته 127 کلبه در مناطق ساحلی و جزایر برای جلوگیری از شکار پرندگان شکاری شناسایی و تخریب شد.


135 متخلف در زمینه شکار و دام شناسایی شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: 4 راس بز، 7 راس گربه وحشی، 2 گراز وحشی، 5 قطعه پرنده شکاری پس از درمان و نگهداری با کمک دامپزشک در طبیعت رهاسازی و به مراجع قضایی از جمله استراق سمع معرفی شدند. بقای موجودات زنده و … از جمله این تخلفات; 124 قطعه پرنده و 13 پستاندار صید و 115 مورد پرنده زنده و 50 مورد شکار غیرمجاز پستانداران، 9 مورد خرید و فروش دام، 1000 متر کشف و ضبط در تالاب، 28 مورد سلاح غیرمجاز که 2 مورد نظامی بوده است. سلاح ها

مسیحی ادامه داد: هرمزگان یکی از ده استان اجرای قانون هوای پاک است که بیش از 90 درصد اجرای آن در آن اجرا شده است و اقدامات بعدی این قانون در حوزه صنعت و با توجه به اینکه این قانون شرایط سختی برای اجرا دارد. ما شاهد تحقق خوبی در روستا بوده ایم.

وی گفت: 120 مورد در حوزه فاضلاب صنعتی مشاهده شده است و تعداد آزمایشگاه های معتبر فعال در استان 9 آزمایشگاه است که نسبت به 99 و 75 مورد پایش رودخانه ها و آب شیرین کن ها و مزارع پرورش میگو و 75 مورد برای پایش افزایش داشته است. استخرهای شنا 150 مورد در خط ساحلی مشاهده شده که 2 مورد از آنها زیر نظر دستگاه قضایی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: 24 صنعت آلاینده هستند که به سازمان های محیط زیستی ارائه شده و 196 اخطار برای عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی صادر شده است.


مرگ آبله در بزها کاهش یافته است

وی در پاسخ به سوالی درباره بیماری شایع پستانداران در شرق هرمزگان، گفت: بیماری آبله بود که در اوایل اوایل منطقه شرق شیوع پیدا کرد و مردم بشاگرد همکاری خوبی داشتند و گونه های منقرض شده جمع آوری و از بین رفتند. این بیماری در کل بشاگرد رخ داد که برای آن جلسه ای در مدیریت بحران استان تشکیل شد و مقرر شد واکسیناسیون گسترده همه دام های شهرستان بشاگرد توسط دامپزشک استان انجام شود و اکنون این بیماری کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید