38 درصد محموله های صادراتی کشور از طریق دریای خزر حمل می شود


ساعت: 12:28
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913973

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه 38 درصد از محموله های صادراتی کشور توسط کشتیرانی دریای خزر انجام می شود، گفت: در حالی که تنها 20 درصد ناوگان تردد به بنادر شمال متعلق به کشتیرانی دریای خزر است و مابقی مربوط به کشتی های خارجی است. و نیروی دریایی بخش خصوصی ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کامبیز جهانبانی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با تاکید بر اینکه ناوگان کشتیرانی دریای خزر با ظرفیت 100 درصد و با بار کامل محموله های صادراتی و محموله های کریدور شمال به جنوب از اسکله در حال فعالیت است، گفت: بنادر شمالی کشور : کشتیرانی دریای خزر به عنوان یکی از شرکت های گروه در تلاش است تا نقش، سهم و تعهد خود را در زمینه حمل و نقل کالاهای صادراتی به ویژه در کریدور شمال – جنوب به طور کامل ایفا کند.

وی با بیان اینکه نزدیک به 38 درصد از محموله های صادراتی کشور توسط کشتیرانی دریای خزر انجام می شود، تصریح کرد: در حالی که تنها 20 درصد ناوگانی که به بنادر شمالی تردد می کنند متعلق به کشتیرانی دریای خزر است، مابقی مربوط به کشتیرانی خارجی و کشتیرانی است. ناوگان بخش خصوصی ایران است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: کشتیرانی دریای خزر در سال های اخیر با توسعه حمل و نقل کانتینری که پیش از این در دریای خزر مرسوم نبود، 83 درصد از حمل و نقل محموله های کانتینری را از بنادر شمالی کشور به بنادر انجام می دهد. روسیه و قزاقستان و امسال و از این حیث در مدت مشابه سال قبل رشد 125 درصدی در بخش محموله های کانتینری صادراتی داشته است.

وی تاکید کرد: در بخش واردات، سهم کشتیرانی در دریای خزر متناسب با صادرات است. در این میان شرکت های کشتیرانی خصوصی و خارجی تمایل به حمل کالاهای وارداتی دارند و سهم بیشتری در حمل و نقل کالاهای وارداتی دارند.

جهانبانی از تمرکز کشتیرانی خزر بر صادرات و حمایت از صادرکنندگان ایرانی خبر داد و گفت: اگرچه با توجه به شرایط روسیه و مجموعه اتفاقاتی که در حوزه مسیرهای باری در آن کشور به دلیل درگیری با اوکراین رخ داده است، حجم صادرات این کشور افزایش یافته است. تقاضا برای روسیه با مشکل رو به رشدی روبرو است، اما در هفت ماهه امسال، حمل و نقل کالا در دریای خزر نسبت به سال گذشته 350 درصد افزایش داشته است. بنابراین، تقریباً اکثریت سهم حمل و نقل کالا از کریدور شمال – جنوب به عنوان یک مأموریت ملی در اختیار کشتیرانی دریای خزر است. همزمان در حال تکمیل زیرساخت ها و توسعه ناوگان در این مسیر هستیم.

وی با اشاره به دستور ساخت کشتی با تولیدکنندگان داخلی از گروه کشتیرانی دریای خزر، افزود: بر این اساس در تلاش هستیم تا با توسعه ناوگان، سهم حمل و نقل دریایی محموله های صادراتی از ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر را افزایش دهیم. . این در حالی است که این حرکت توسعه ای از هم اکنون آغاز شده و در حوزه های مختلف مشهود است، بنابراین کشتیرانی در دریای خزر با رشد ۲۷۰ درصدی از نظر ترانزیت خودرو، رکورد جدیدی را در سال جاری نسبت به سال گذشته به ثبت رسانده است.

جهانبانی بیان کرد: با وجود افزایش تقاضای صادراتی از بنادر شمالی کشور، این بنادر از نظر زیرساختی به روز نشده اند که باید از سوی نهادهای ذیربط و ارگان های دولتی تامین شود و نیازمند تکمیل و توسعه تجهیزات جدید در این پورت ها به همین دلیل شاهد عقب ماندگی کالاهای صادراتی در برخی بنادر هستیم و امیدواریم با تدابیر عاجل سازمان بنادر و دریانوردی این محدودیت ها به زودی برطرف شود.

وی تجهیزات بندری و نحوه تخلیه و بارگیری در بنادر مذکور را سنتی خواند و ادامه داد: امیدواریم این روند و نگرش از سوی دست اندرکاران تغییر کند. همچنین نبود شرکت های لجستیک قوی در ساماندهی نوع و شکل محموله های صادراتی برای صادرات از طریق دریا و به ویژه در قالب حمل کانتینری از دیگر مشکلاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر کانتینری شدن این کالاها را یکی از ضرورت های توسعه صادرات از بنادر شمالی کشور ارزیابی کرد و در رابطه با اقدامات کشتیرانی دریای خزر نیز گفت: کشتیرانی دریای خزر. بهره وری ناوگان را با برنامه ریزی دقیق سفر، تسریع در عملیات بندری، عملیات دریایی، نظارت بر سفر و غیره افزایش می دهد. در دستور کار قرار گرفتند.

ما به دنبال خرید یک ظرف دست دوم هستیم

همچنین توسعه ناوگان در کشتیرانی دریای خزر با سفارش ساخت در کارخانه های کشتی سازی داخلی آغاز شد، ضمن اینکه متناسب با افزایش ظرفیت ناوگان و به موازات توسعه تجارت، به دنبال خرید نیز هستیم. کشتی های دست دوم مطابق با منافع ملی و کارایی این کشتی ها.

جهانبانی عرضه شناورهای نو یا جوان برای فروش در دریای خزر و منطقه را بسیار کم می داند و می افزاید: این امر موانعی را برای خرید شناورهای دست دوم ایجاد می کند. به خصوص اینکه کشتیرانی در دریای خزر از استانداردهای بالایی برای خرید کشتی برخوردار است.

وی با اشاره به اختلافات روسیه و اوکراین در منطقه، توسعه روابط تجاری ایران و روسیه در ماه های اخیر را مورد بحث قرار داد و خاطرنشان کرد: برای تقویت این روابط در کنار توسعه ناوگان کشتیرانی، بنادر باید همچنین بررسی شود تا بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. در قالب کالاهای صادراتی و کریدور شمال – جنوب عملکرد خوبی داشته باشند و برای این منظور بنادر باید از هم اکنون نیازسنجی بازارهای هدف را در دستور کار قرار دهند. بر.

70 درصد از زمان حمل کالا در بنادر سپری می شود

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: 70 درصد زمان بار در بنادر سپری می شود. بنابراین تسریع در عملیات بندری و افزایش بهره وری در کنار بهره برداری بهینه از ناوگان موجب توسعه صادرات کشور و رونق بنادر شمال کشور می شود.

وی بیان کرد: ناوگان بخش خصوصی به دلیل مسائل لجستیکی و نبود روال صادراتی روان و کندی بارگیری آنها، اغلب کشتی ها را با نصف ظرفیت یا حتی خالی جابه جا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید