4 نکته طلایی قبل از جراحی لیزر چشم


ساعت: 22:37
تاریخ انتشار: 14/05/01
کد خبر: 1841802

قبل از انجام جراحی های لیزری چشم مانند لیزیک، لازک و پی آر کی باید احتیاط کرد. در این مقاله به ارائه این موارد می پردازیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جراحی های لیزری چشم مانند لیزیک یکی از بهترین راه ها برای خلاص شدن از شر عینک و لنز است. این امر به ویژه برای جوانان مهم است. آنها معتقدند عینک شیک آنها را خراب و آزار می دهد، از طرفی چون لنزهای طبی باعث خشکی چشم و در مواردی آسیب قرنیه می شود، نمی توانند از آن استفاده کنند. از این رو پس از مشورت با پزشک، تصمیم به جراحی لیزر می گیرند.

اگر تصمیم دارید این کار را ارزان انجام دهید و پهنای باند کم را در معرض خطر قرار دهید، فقط در اشتباهید.

قبل از عمل لیزر چشم چه کنیم

اولین چیزی که باید بدانید این است که بعد از عمل لیزیک به چند روز استراحت نیاز دارید. بنابراین، وقت خود را از کار بگیرید. افرادی که کارهای ظریف انجام می دهند و به چشمان خود نیاز دارند یا برای مدت طولانی به مانیتور خیره می شوند ممکن است به زمان بیشتری برای استراحت نیاز داشته باشند. به طور کلی، ممکن است تا 6 ماه پس از جراحی با محدودیت های جزئی در زندگی روزمره خود مواجه شوید.

در اینجا موارد دیگری وجود دارد که هنگام انتخاب خود باید به آنها توجه کنید.

  • استفاده از لنزهای طبی و زیبایی باید حداقل دو هفته قبل از عمل قطع شود.
  • دو تا سه روز قبل از جراحی، بیماران باید پلک ها و پایین چشم های خود را با شامپو بچه رقیق شده در آب بشویند تا آلودگی ها کاملا از بین برود. از آنجایی که بیماران تا چند روز بعد از عمل نمی توانند حمام کنند، می توانند بعد از عمل با همان محلول صورت خود را بشویند، اما باید مراقب باشند که آب و شامپو وارد چشمانشان نشود.
  • بهتر است بیماران تا چند روز قبل از عمل از هیچ گونه لوازم آرایشی برای چشم و مژه خود استفاده نکنند. آرایش صورت نیز در روز جراحی ممنوع است.
  • پیرچشمی با دستگاه های لیزیک، لازک یا PRK قابل درمان نیست. به همین دلیل، افراد بالای 40 سال معمولاً بعد از جراحی لیزر همچنان به عینک نزدیک بینی نیاز دارند.

متخصص همه چیزهایی را که باید قبل از جراحی PRK و سایر جراحی های انکساری چشم انجام دهید، توضیح می دهد. اینها تنها مهمترین نکاتی بود که در مقاله باید به آنها اشاره می کردیم.


به گفته چشم پزشکان:

«افرادی که عمل می کنند prk آنها این کار را کردند، حدود 90 درصد به نتیجه مطلوب رسیدند و حتی به مرور زمان مشکلی نداشتند. اما با معاینه بیماران مختلف مشخص شد که جراحی چشم prk این امر به عواملی مانند تجربه پزشک و وضعیت جسمانی بیمار بستگی دارد و فقط افرادی که پیش آگهی تا حدودی مثبت دارند باید PRK را انجام دهند.

در چه مواردی بهتر است عمل لیزر چشم به تعویق بیفتد؟

گاهی اوقات بیمار کاندید مناسبی برای جراحی لیزیک است، اما ممکن است در آینده نزدیک دچار مشکل شود و نتواند جراحی را انجام دهد. این مشکلات معمولا پس از مدت کوتاهی برطرف می شوند، بنابراین لازم است عمل لیزیک یا سایر جراحی های لیزری را برای مدتی (بین چند روز تا چند ماه) به تعویق بیندازید.


به گفته کارشناسان و محققان پزشکی:

«تاکنون بیش از 1000 عمل لیزیک در سراسر جهان انجام شده است که اکثر آنها بسیار موفقیت آمیز بوده اند. به همین دلیل است که جراحی لیزیک به عنوان یکی از پرطرفدارترین جراحی های دنیا شناخته می شود و افراد زیادی را از محدودیت های عینک نجات می دهد.تنها نکته مهم در «دستیابی به این درمان حیاتی، انتخاب پزشک مناسب در جراحی لیزیک چشم است».


رعایت نکردن توصیه های لازم قبل از جراحی لیزر چشم می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

در اینجا عواملی هستند که باعث ایجاد این مشکلات موقت می شوند:

  • سرماخوردگی و بیماری های عفونی
  • عفونت چشم
  • افزایش فشار داخل چشم (اگر فردی فشار داخل چشم داشته باشد، ممکن است در انجام جراحی لیزر محدودیت هایی داشته باشد)
  • خشکی چشم
  • تحت تاثیر آلرژی های فصلی
  • بارداری و شیردهی
  • زخم قرنیه

جراحی لیزر چشم و زندگی روزمره

همانطور که قبلا گفتیم قبل از عمل لیزر باید 3 تا 10 روز مرخصی داشته باشید و اگر کار شما برای چشم شما مضر باشد به مرخصی بیشتری نیاز خواهید داشت. بعضی ها به خاطر شغلشان نمی توانند عمل آسانلیزیک یا PRK را انجام دهید.


به گفته چشم پزشکان:

«عمل لیزیک یکی از ایمن ترین عمل های اخیر است که اگرچه ساده است، اما بیشترین نگرانی را از مردم دور می کند. لیزیک چشم 99 درصد مواقع از عینک زدن برای همیشه صرفه جویی می کند. از همین رو جراحی چشم با لیزر “این در سراسر جهان گسترده شده است.”

در اینجا برخی از مشاغلی که با این عمل سازگاری ندارند آورده شده است.

  • برش و جوشکاری
  • خیاطی و آثار هنری ظریف
  • مشاغل مواد شیمیایی
  • طراحی گرافیکی، نگهداری سایت و کارهایی که نیاز به مشاهده طولانی مدت مانیتور دارند.

البته اگر این افراد بتوانند تا 6 ماه بعد از عمل از کار دور بمانند، می توانند عمل کنند. همانطور که گفتیم جراحی لیزر تاثیری در زندگی روزمره شما ندارد و بعد از دو یا سه روز تقریباً می توانید همه کارها را خودتان انجام دهید. فقط باید کمی بیشتر مراقب چشمان خود باشید و موارد زیر را انجام دهید:


عمل لیزر چشم می تواند زندگی روزمره را برای چند روز مختل کند.

  • چند هفته از دود سیگار و قلیان دوری کنید و در روزهایی که هوا آلوده است از خانه خارج نشوید.
  • تا حد امکان در هنگام تابش آفتاب از خانه خارج نشوید و همیشه در بیرون از خانه از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • تا زمانی که پانسمان داخل چشم است، آب نباید به چشم برسد.
  • روی چشم خود آرایش نکنید و برای مدتی استفاده از کرم های دور چشم و لوازم آرایشی را کنار چشم متوقف کنید.
  • طبق برنامه از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

آیا می توانم بعد از جراحی لیزر چشم ورزش کنم؟

ورزش تا زمانی که به چشم آسیب نرساند مشکلی ندارد. این به نوع ورزش نیز بستگی دارد و قبل از جراحی باید با پزشک خود مشورت کنید. مثلاً افرادی که ورزش های رزمی انجام می دهند و احتمال ضربه به صورتشان وجود دارد یا افرادی که شنا می کنند و چشمانشان آب است، باید چند ماه ورزش را متوقف کنند، اما رشته هایی مانند بدنسازی، دوچرخه سواری و بدمینتون مشکلی ایجاد نمی کند. با چشم


نتایجی که اظهار شده

دکتر مریم روشنی متخصص جراحی لیزر چشم از جمله لیزیک، لازک و پی آر کی هستند. آنها سابقه طولانی در این زمینه دارند و نتایج رضایت بخشی برای بیماران خود به همراه داشته اند. دکتر روشنی (https://dr-roshani.com/) آنها بیماران خود را در تمام مراحل قبل و بعد از عمل همراهی می کنند و بهبودی آنها را تا حصول نتیجه زیر نظر خواهند داشت. جهت رزرو مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی چشم با لیزر به سایت دکتر روشنی سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید