40 هزار هکتار از اراضی برنج مازندران در خطر کم آبی / چاره ای جز آبیاری دوره ای شالیکاران نداریم


ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: 1401/04/02
کد خبر: 1877977

محمدابراهیم یخکشی با اشاره به اینکه مازندران سال خشکی است و به صورت دوره ای به شالیزارهای پایین دست آبیاری می شود، علت خشک بودن شالیزارهای گهرباران میاندورود را تشریح کرد و گفت: برای مدیریت آب در این مناطق نیاز به جابجایی های دوره ای داریم و در هر صورت، آبیاری مداوم است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ این روزها ویدئویی از خشک شدن مزارع برنج در گهرباران میاندورود در فضای مجازی دست به دست می شود که علاوه بر نگرانی شالیکاران، ابهام و شبهه هایی را در بین مردم ایجاد کرده است. به سراغ محمدابراهیم یککشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران رفتیم که متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:

محمدابراهیم یککشی در تشریح این حادثه به بالا گفت: امسال یکی از سال های خشکی است که شاهد کاهش بارندگی به ویژه در طول سال و فصل زراعی و در نتیجه کاهش عملکرد هستیم.

* ذخیره آب سد شهید رجایی نسبت به سال های گذشته کمتر است
وی افزود: در حوزه تجن و ساری با توجه به اینکه سد شهید رجایی دو سال متوالی در برابر خشکسالی مقاوم بوده، امسال نسبت به سال های گذشته آب کمتری وجود دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: قبل از شروع فصل زراعی جلسات متعددی با سازمان جهاد کشاورزی داشتیم و موضوعات مختلف اطلاع رسانی در مورد نحوه و زمان شخم زدن، زمان پیوند و حتی ارقام کشت را بررسی کردیم.

این مسئول ادامه داد: پس از این جلسات و اطلاع رسانی، بسیاری از شالیکاران همکاری، اقدام به نشاء زودرس کردند، از ارقام کم آب به عنوان طارم محلی برای نشاکاری استفاده کردند و شاهد همکاری مطلوب این افراد در بحث مدیریت مصرف آب بودیم. برنج کاران بودند

* به مناطق پایین دست آب رسانی می کنیم
یخکشی گفت: در ادامه با مشارکت جهاد کشاورزی برای مدیریت بهتر منابع و مصرف آب موضوع جدول زمانی را در چند نقطه استان از جمله هراز و منطقه تحت کنترل شهید رجایی مطرح و اجرا کردیم. ما امتیاز هستیم

وی گفت: طبیعی است که در شیفت هایی که سال گذشته و امسال به طور مداوم آبیاری می کردیم، مواردی مانند آنچه در برخی فیلم ها منتشر شده بود، مشاهده شود.

* چیزی جز آبیاری دوره ای برنج کاران نداریم
مدیرعامل آب منطقه ای مازندران تاکید کرد: برای مدیریت آب در این مناطق نیاز به جابجایی های دوره ای داریم و در هر صورت زمانی که تامین آب مستمر باشد منجر به هدر رفت آب می شود و بنابراین در سال آبی آینده علاوه بر دوره ای راه حلی وجود دارد ما هیچ چیز دیگری نداریم.

این مسئول گفت: با توجه به مشکلات اخیری که در جلساتی که با دستگاه های ذیربط داشتیم، پیشنهاد شد که این فاصله زمانی را کمی کاهش دهیم تا بتوانیم به نحوی از این بحران عبور کرده و آسیب ها را به حداقل برسانیم.

* فاصله آبیاری 3 روزه؛ دلیل خشکی مزارع برنج گهرباران
یخکشی تصریح کرد: در خصوص روستاهای میاندورود، گوهرباران و برگه باید بگویم یکی از مکان هایی که در زمان کم آبی آسیب دید، همین منطقه بود. از آنجایی که این مناطق و قسمتی از نهر در انتهای آبگیر شهید رجایی قرار دارد و در این مناطق طبق قرارهایی که داشتیم فاصله زمانی بین دو آبدهی حدود 3 روز است که در ساعات پایانی گاهی آب می آید. آرام می شود و مزارع خشک را می بینیم.

وی افزود: بلافاصله پس از انتشار فیلم و ارسال تصاویر، نوبت آن شب به آبیاری این منطقه رسید و شالیزارها آبیاری شد و همه این اراضی اکنون غرقاب شده است. در نهایت برخی از برنج‌کاران باید با توجه به شرایط موجود در این آبیاری دوره‌ای همراهی بیشتری داشته باشند.

مدیر آبفای مناطق مازندران اعلام کرد: هر چند در این مناطق به مردم و برنج کاران حق کامل می دهیم و از قبل پیش بینی کرده ایم، زیرا این شرایط سابقه کم آبی و خشکسالی در سال های اخیر را داشته است. در حال حاضر راه حل کوتاه مدت مسئله آبیاری دوره ای است.

* کشت جدید برخی کشاورزان تنش آبی را تشدید می کند
این مقام مسئول اذعان داشت: برنج کاران و کشاورزان منطقه نباید محصول جدیدی داشته باشند و برخی از کشاورزان منطقه پس از برداشت برخی محصولات از جمله گندم اقدام به کشت برنج کرده اند که بر مشکلات مضاعف منطقه افزوده است.

وی ادامه داد: ما قبلاً اعلام کرده بودیم که کشاورزان این مناطق پس از برداشت گندم، کلزا و سایر محصولات برنج کشت نخواهند کرد، متأسفانه کشت صورت گرفته و اکنون اقداماتی برای کمک به این شالیکاران در نظر گرفته ایم تا بتوانیم از این کار استفاده کنیم. یخکشی گفت. بیایید دوره را انتخاب کنیم.

* ذخیره فعلی سد شهید رجایی کمتر از 50 درصد است.
وی افزود: البته به برنج کاران منطقه توصیه کرده ایم زمین های خود را بیمه کنند تا در صورت خسارت آسیبی به آن وارد نشود؛ علاوه بر این در حال رایزنی در خصوص باروری ابرها هستیم و در صورت وجود می توانیم اقدام کنیم. شرایط لازم مانند تامین مالی و وجود ابرها می باشد.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در پاسخ به وضعیت فعلی آبگیری و ذخایر پشت سدهای استان گفت: مشکلات حاد و در حال حاضر میزان ذخایر آبی پشت سد شهید رجایی زیر 50 درصد است.

* امسال 40 هزار هکتار از اراضی برنج در خطر کم آبی است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برآورد کرده ایم اگر وضعیت بارندگی ما به همین منوال باشد، حدود 40 هزار هکتار از شالیزارهای ما تحت تاثیر خشکسالی قرار نمی گیرد، بلکه تمام تلاش ما این است که با مدیریت مصرف و گردش مالی خسارت را به حداقل برسانیم. بیایید باشیم

یخکشی گفت: باید تا 70 کیلومتری سد شهید رجایی آب برسانیم و به این ترتیب ضرر می کنیم و مردم تقاضای آب بیشتری دارند که برای عبور از این شرایط همکاری مردم را می طلبد.

وی افزود: کنترل آب های سطحی، انقباض برنج و وضعیت نامناسب کانال و مواردی از این دست از جمله مشکلاتی است که کمبود آب را در استان تشدید می کند، بنابراین برای کاهش این آسیب چندین سد جدید در استان احداث کرده ایم. مانند زرمرود و سجادرود.»

* نظر مدیر آب منطقه ای در مورد ساخت سد فینسک

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار بلاغ که نظر شما در مورد ساخت سد فینسک چیست؟ وی اعلام کرد: ساخت سد فینسک در این شرایط طبیعی است، تا حدودی از حجم آب پشت سد شهید رجایی می کاهد.

این مسئول گفت: ظرفیت این سد تا حدودی از ظرفیت آبی استان می کاهد و طبیعتاً تنش را در سال های کم آبی افزایش می دهد.

یککشی خاطرنشان کرد: به هر حال باید به طور کلی به این موضوع نگاه کنیم، راهکارهایی ارائه کرده اند و دستوراتی را به رئیس جمهور داده اند که در حال بررسی است و باید منتظر ماند و دید نظر کارشناسی چه خواهد شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر نمی توانیم برای تعیین نتیجه آزمون کارشناسی و تحصیلی نظری داشته باشیم تا بر اساس آن تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید