400 روستا در خراسان جنوبی آب انبار می شود / لزوم مدیریت آب شرب در فصل گرما


ساعت: 15:02
تاریخ انتشار: 1401/01/18
کد خبر: 1820273

کنات با اشاره به آبرسانی سیار 400 روستای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر مشکل مهمتر از مدیریت آب شرب استان در فصل گرما نداریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستانجواد کنات امروز در جلسه شورای حفاظت از آب استان خاطرنشان کرد: بحث تامین آب در فصل تابستان و فصل گرما که 5 ماه در این استان است باید در اولویت برنامه های دستگاه های متولی قرار گیرد. .

استاندار خراسان جنوبی گفت: انتظار می رود شورای صرفه جویی آب استان با تشکیل جلسات مستمر و تمرکز بر معاونت هماهنگی عمران استان، شرایط را به گونه ای مدیریت کند که مردم در همه جای استان مشکل آب شرب نداشته باشند. .

وی افزود: اگر میزان آب های زیرزمینی را مدیریت کنیم این منابع نه تنها کاهش نمی یابد بلکه شاهد فرورفتگی و شکاف در دشت ها نخواهیم بود.

کنات با تاکید بر اینکه هنوز نتوانسته ایم از منابع آبی خدادادی به عنوان باران به درستی استفاده کنیم، گفت: به دلیل کمبود آب های سطحی و آب پشت سدها، تمام فشارها به منابع آب زیرزمینی است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: خشکسالی و عدم مدیریت مصرف آب در مناطق مختلف منجر به برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی شده و متاسفانه همچنان شاهد افزایش تقاضا برای منابع آبی هستیم.

به گفته وی؛ اما اولویت اصلی ما امسال تامین آب شرب مردم است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت مصرف می شود، میزان آب مصرفی در بخش شرب نسبت به سایر مناطق کمتر است.

قنات با تشکر از جهاد کشاورزی که استفاده از روش های نوین آبیاری را در دستور کار خود دارد، گفت: با کشت محصولات مناسب با اقلیم و کم آبی منطقه و همچنین حذف روش های سنتی شبکه های آبرسانی می توان آب را مدیریت کرد. منابع در بخش کشاورزی.”

وی خاطرنشان کرد: به دلیل فرسودگی شبکه ها، بیشترین تلفات آب در شبکه رخ می دهد و در عمل حدود یک سوم آب بهداشتی تولید شده از طریق آن تلف می شود.

به گفته وی؛ برای مقابله با این موضوع باید برنامه ریزی مناسب در دستور کار شورای آب قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از معدود استان هایی هستیم که حدود 400 روستایمان از طریق مخزن آبرسانی می شود، گفت: اگر مشکلات آبرسانی روستاها قبلا به خوبی منعکس نمی شد، امسال امسال ، باید برای حل مشکلات برنامه ریزی درستی داشته باشیم تا عواقبی برای آب شرب تابستان نداشته باشیم.

قنات در ادامه آبرسانی به خانه های ویلایی، باغ و ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها را از مشکلات آزاردهنده استان عنوان کرد و گفت: این مشکل باعث می شود در روستاها با کم آبی و یا مشکل کم آبی مواجه شویم که باید در این نگرش به آن رسیدگی شود. و توجه کنید.

به گفته وی؛ مدیریت منابع آب یکی از موضوعات مهم کشور است که جنبه راهبردی و حفاظتی دارد و انتظار می رود به صورت ویژه و امنیتی به آن پرداخته شود.

استاندار خراسان جنوبی ضمن قرائت سند سازگاری با کم آبی گفت: تمامی طرح ها و پروژه ها باید بر اساس مفاد این سند اجرا شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید