42 گروه دامپزشکی در استان سمنان کشتار حیوانات قربانی را کنترل می کنند/تب کریمه کنگو؛ بیماری قابل کنترل


ساعت: 18:28
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881165

حمیدرضا حسینی با اشاره به عدم وجود تب کریمه کنگو در سمنان گفت: در صورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی هیچ ترسی از ابتلا به این بیماری وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرات، حمیدرضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در نشست خبری امروز و با حضور اصحاب رسانه به تشریح اقدامات مهم دامپزشکی استان سمنان پرداخت.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به شرایط اقلیمی و پراکندگی دام در استان گفت: استان سمنان بالغ بر یک میلیون و 600 هزار دام سبک و بالغ بر 60 هزار دام سنگین دارد که نزدیک به 60 درصد دام های سبک استان را تشکیل می دهند. گاو، عشایری است.

وی افزود: دامداری عشایری به دلیل نحوه نگهداری و جابجایی دام در فصول سرد و گرم بین ییلاق و روستا یکی از گله های پرخطر است.

حسینی با اشاره به 2 مورد فوتی و 34 مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور، گفت: به نظر می رسد رفتار ویروس عامل این بیماری به گونه ای تغییر کرده است که میزان ابتلا به این بیماری نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. . خوب.


1836b660 ef1c 47cb aac6 732523056110 خبر خاکستری


سمنان; بدون تب کریمه کنگو

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان در ادامه بیان کرد: با تدابیر اندیشیده شده در سطح استان سمنان مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در جمعیت انسانی سمنان مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه درمان و واکسن خاصی برای تب کریمه کنگو وجود ندارد، گفت: اقدامات پیشگیرانه مهم ترین اقداماتی است که باید برای مقابله با این بیماری انجام شود و در صورت عدم کنترل و از بین بردن انگل های خارجی و کنه ها، علاوه بر آلودگی بیماری دام، همچنین خطراتی برای جوامع بشری خواهد داشت.

حسینی در خصوص شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال و تا اوایل پاییز گفت: عملیات سمپاشی به منظور از بین بردن و کنترل انگل های خارجی و کنه ها برای جلوگیری از انتشار عامل بیماری و نیز انجام می شود. تاکنون بیش از 2000 و 286 لیتر سم بر اساس پراکندگی جمعیت دام در استان به صورت رایگان ارائه شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان افزود: نیروهای عملیات سمپاشی با حضور بسیج اشعری، دهیاران و بسیج مهندسی و سازندگی سپاه اقدام به سمپاشی رایگان دام کردند و این روند تا پایان فصل تابستان ادامه خواهد داشت. . همچنین بیش از یک میلیون متر مربع از عرصه های دامداری نیز سمپاشی شده است.

وی سموم مورد نیاز برای سمپاشی را در استان کافی عنوان کرد. وی تاکید کرد: علاوه بر سمی که به صورت رایگان برای دام های روستایی و گله های عشایری تهیه شده بود، سم کافی برای استفاده دامداران صنعتی در داروخانه های فعال استان نیز وجود دارد.

حسینی همچنین گفت: حیوان ناقل بیماری کریمه کنگو علائم بالینی مشخصی ندارد و در نهایت حیوان گزیده شده توسط کنه آلوده دو تا سه روز تب کرده و سپس ناقل بیماری می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به گروه های در معرض خطر تب کریمه کنگو اذعان داشت: به طور کلی دامداران، نجاران، کارکنان دامپزشکی، دامپزشکان و کشتارگاه ها بیش از سایرین به این بیماری مبتلا می شوند. البته در صورت عدم رعایت مقررات و توصیه های بهداشتی، سایر جوامع بشری نیز در معرض آسیب های ناشی از این ویروس قرار دارند.

وی افزود: برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو توصیه های بهداشتی در قالب بروشور و پیامک توسط دامپزشکی استان سمنان در اختیار مردم استان قرار گرفته و در قصابی ها نیز نصب شده است. در شهرهای منطقه


تهیه گوشت خوراکی از مراکز مجاز

حسینی خطاب به اهالی استان تاکید کرد: با توجه به خطر بیماری تب کریمه کنگو، جمعیت استان از مراکز مجازی که تحت نظارت فعال دامپزشکی هستند و لاشه ها دارای مهر و برچسب دامپزشکی هستند گوشت مصرف می کنند. خریدن

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان توصیه کرد: مردم از مصرف گوشت هایی که منشا آن مشخص و قطعی نیست خودداری کنند. همچنین هنگام تهیه، شستن و برش دادن گوشت خریداری شده حتما از دستکش استفاده کنید. علاوه بر این، چاقو و ظروفی که با گوشت در تماس بوده اند را با مواد شوینده کاملاً بشویید.

وی با اشاره به نزدیک شدن به عید سعید فطر و امکان توزیع گوشت نذری بین مردم افزود: شهروندان گوشت یا نذری خریداری شده را به مدت 24 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه سانتیگراد و در یخچال نگهداری کنند. از خطرات احتمالی ذکر شده دوری کنید. همچنین روده ها و کله پاچه های خوراکی باید به مدت 48 ساعت در یخچال در شرایط مشخص شده نگهداری شوند.

حسینی با اشاره به خطرات مصرف گوشت نیمه پخته و برشته تاکید کرد: شهروندان پخت کامل گوشت مصرفی را مد نظر قرار دهند و از مصرف گوشت و روده نیمه پخته و برشته خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ضمن اشاره به فعالیت 6 کشتارگاه نیمه صنعتی و سنتی در استان سمنان خاطرنشان کرد: قبل از کشتار دام، عملیات سم پاشی زیر نظر کادر فنی کشتارگاه ها انجام شد. و پس از معاینه و مشاهده وضعیت حیوانات و اطمینان از سلامت آنها گاو ذبح می شود.

وی همچنین گفت: برای اطمینان از عدم عرضه گوشت آلوده، پس از ذبح دام، گوشت دام به مدت حدود 24 ساعت در سردخانه کشتارگاه نگهداری می شود تا در صورت آلوده شدن نهفته دام به عامل بیماری زا در محیط کشتارگاه. در زمان کشتار، این یک عامل بیماری زا می تواند با اسیدی کردن pH گوشت غیرفعال و از بین برود.

حسینی با بیان اینکه با رعایت موارد فوق جای نگرانی برای شیوع بیماری تب کریمه کنگو نیست، گفت: با رعایت توصیه ها و مقررات بهداشتی می توان از شیوع این بیماری به طور کامل پیشگیری و کنترل کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان به افرادی که قصد قربانی دارند توصیه کرد: در صورت ذبح دام در خارج از کشتارگاه ضمن بهره مندی از معاینات رایگان توسط کارشناسان دامپزشکی، از نگهداری لاشه دام در یخچال غافل نشوند. به مدت 24 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه و سپس اقدام به توزیع گوشت می کنیم.


04b6c76e f18b 453c 98dd ba44f39efb47 خبر خاکستری


در روز کربان بایرام 42 گروه نظارتی در استان فعالیت خواهند کرد

وی با اشاره به فعالیت 42 گروه ضربت شامل 30 دامپزشک، 34 بازرس و 20 ناظر اسلامی گفت: 18 گروه ضربت ثابت و 24 گروه ضربت سیار در شهرستان های استان پیش بینی شده است که از ساعت 6 صبح تا 2 ساعت کار کنند. ساعت 00 بعد از ظهر روند کشتار را در خارج از کشتارگاه به صورت رایگان تماشا کنید.

حسینی افزود: تعداد نیروهای وظیفه نظارت بر کشتار نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش داشته است. همچنین سامانه 1512 (بدون پیش شماره) در روز عید سعید قربان با اعزام تیم های نظارتی به محل کشتارگاه آماده ارائه مشاوره، پاسخگویی به سوالات و درخواست خدمات به شهروندان می باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان نیز گفت: همچنین کشتارگاه های فعال استان در روز کربان بایرام آماده ذبح دام با نظارت کارشناسان و نگهداری لاشه به مدت 24 ساعت هستند. پس از مدت تعیین شده، لاشه ذبح شده به صاحبان قربانی تحویل داده می شود.

وی با اشاره به خطر ابتلای 85 درصدی دام های سبک به PPR گفت: واکسیناسیون این دام ها طبق دستورالعمل به صورت فصلی انجام می شود که واکسیناسیون PPR تا 24 تیرماه و تب مالتیا تا پایان تیرماه انجام می شود.

حسینی همچنین با بیان اینکه واکسیناسیون دام رایگان است گفت: واکسیناسیون آبله در استان سمنان با شروع فصل پاییز و بازگشت دام به کشلک و بیماری تب برفکی خفیف و شدید در گاو از اول مرداد ماه تا پایان سال جاری در استان سمنان انجام می شود. پایان شهریور

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان افزود: در سه ماهه نخست امسال 10 محموله دام غیرقابل مصرف، مو و موی بز و دارو و لبنیات با درآمد یک میلیون دلاری صادر شد. به آسیای مرکزی، کشورهای خلیج فارس و اروپا.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 10 میلیون دلار از صادرات فرآورده های دامی در استان سمنان حاصل شد.

دیدگاهتان را بنویسید