4200 تومان سالیانه تاریخی بود که قاچاق کالا را افزایش داد/ برقراری تعادل در اقتصاد و کنترل تورم مهم ترین مطالبه مردم دولت انقلابی

ساعت: 10:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۰
کد خبر: 1799132

یک کارشناس اقتصادی، سیاست ارزی 4200 تنی دولت قبل را رانتی تاریخی عنوان کرد و گفت: حجم نقدینگی بر اساس سیاست های دولت قبل در کشور به حد انفجاری رسیده و تورم بسیار بالایی را به دنبال دارد.

مجید گودرزی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی در خصوص افزایش نقدینگی و مشکلات ناشی از آن در اقتصاد کشور گفت: متاسفانه در دولت قبل با چاپ پول بدون حمایت و استقراض از بانک مرکزی برای تامین هزینه ها، دولت باعث افزایش شدید نقدینگی در کشور.”

وی افزود: حجم نقدینگی در کشور به حد انفجار رسیده که تورم بسیار بالایی را در پی داشته و تمام سرمایه گذاری های پولی و پولی مردم ارزش خود را از دست داده است. امروز نقدینگی به 4 میلیون و 300 تریلیون تن (4300 تریلیون تن) رسیده است و تورم ناشی از آن فشار مضاعفی بر اقتصاد و معیشت مردم وارد کرده است، در حالی که درصد بسیار بالایی از مردم به زیر خط فقر رفته‌اند. قدرت خرید خود را از دست داده اند.

وی گفت: متأسفانه دولت ها مسئولیت کافی برای اقدامات خود ندارند. اما اگر دولت ها می خواهند کاهش ارزش مردم را جبران کنند و مسئولیت شوک های اقتصادی را بر عهده بگیرند، باید پاسخگوی غارت سرمایه مردم و سپس جلوگیری از نقدینگی و تورم باشند. اما مردم مسئول جبران کاهش ارزش پول ملی هستند.

بزرگترین چالش اقتصادی کشور چیست؟ / سرمایه گذاری هایی که هیچ شغلی ایجاد نمی کند

اشاره به خرید ارز، طلا و… گودرزی برای حفظ ارزش پول تصریح کرد: این نوع خرید سرمایه ضربه سختی به سرمایه گذاری در صنایع تولیدی وارد کرد تا جایی که حتی سرمایه گذاری در بخش اقتصادی و تولیدی کشور در سال گذشته منفی بود. یعنی کارگاه و کارخانه می فروشند و طلا و دلار می خرند و ارزش افزوده این کالاها برای کشور بر خلاف صنایع تولیدی صفر است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در هر میزان طلا و ارز هیچ شغلی ایجاد نمی کند و این بزرگترین چالش اقتصادی کشور در این شرایط است. «بحران ارزش افزوده» که در تمامی شاخص های کلان اقتصادی مشهود است. “

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در چنین شرایطی مردم برای حفظ ارزش دارایی خود چاره ای جز این ندارند که به چنین سرمایه گذاری هایی روی آورند. وقتی این روند را با دستکاری عمدی نرخ ارز کنار هم بگذاریم، این و پایین بودن ارزش پول ملی باعث می شود صادرات همه چیز حتی کالاهای اساسی صرفه اقتصادی داشته باشد و نیازهای مردم و کالاهای استراتژیک قاچاق شود. .

مطالبات مردم از حکومت انقلابی

گودرزی با اشاره به روند تامین 4200 تنی در دولت قبل گفت: این رانت ارزی یک رانت تاریخی بود که دولت دوازدهم بین اطرافیانش تقسیم کرد و دامپینگی را که صادرکنندگان ایرانی می‌توانستند در جهان ایجاد کنند، رقابتی‌تر از قیمت استاندارد شد. با وجود کارگر صد دلاری در جهان، هزینه های زیست محیطی صفر است و آب و گاز زیر قیمت ارائه می شود.

وی گفت: امروز در این اقتصاد نامتعادل دولتی، مردم دیگر قادر به تامین نیازهای اولیه نیستند، در حالی که حاشیه سود صادرکنندگان تا 500 درصد افزایش یافته است. اقتصاد نامتعادل منجر به فربه شدن عده ای و لاغر شدن بخش بزرگی از جامعه شده است و امروز مهمترین خواسته مردم از دولت انقلابی متناسب با نیاز کشور برقراری تعادل در اقتصاد و کنترل است. تورم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید