4200 تومان یک سیاست کاملا شکست خورده / جراحی اقتصادی ارزشش را دارد اما ضروری است

ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795148

این نماینده مجلس با بیان اینکه ارز 4200 تومانی شکست کامل بود، گفت: دولت سیزدهم اقتصاد را به مسیر اصلی باز می گرداند. اگرچه عواقبی برای دولت دارد، اما اقدامات جسورانه و جراحی اقتصادی به هزینه آن نیاز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حذف 4200 جلد در لایحه بودجه 1401 گفت: ارز 4200 باید به عنوان یک واقعیت تلخ ذکر شود و این سیاست یک شکست کامل و محکوم به فناست. به سوی شکست. “

اقدام دولت قبل کارشناسی نبود/ اقتصاد در حال بازگشت به مسیر واقعی خود است

وی افزود: در ابتدا فرض بر این بود که این اقدام دولت قبلاً کار کارشناسی نبوده و هزینه های زیادی را برای اقشار آسیب پذیر ایجاد می کند. این تصمیم اشتباه و منشأ آن بر اساس یک حرکت کاملاً عجولانه، غیرعلمی و صرفاً سیاسی است که مشکلات زیادی را نیز برای کشور ایجاد کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: خدای ناکرده دولت سیزدهم با کمک مجلس این مسیر غلط را اصلاح کرده و اقتصاد را به مسیر واقعی خود باز می گرداند. اگرچه عواقبی برای دولت در پی خواهد داشت، اما اقدامات جسورانه و جراحی اقتصادی به هزینه مردم نیاز است و این تصمیم باید به نفع مردم به ویژه اقشار آسیب دیده و آسیب پذیر جامعه اتخاذ شود.

سیاست نرخ ترجیحی ارز کمکی به مردم و تولیدکننده نکرد

عزیزی با تاکید بر اینکه تبعات سیاست غلط و ارز ترجیحی کمکی به مردم و تولیدکننده نکرده است، گفت:

وی با اشاره به مشکلات چند ارزی گفت: متاسفانه با اتخاذ سیاست پولی 4200 تنی اقتصاد و تولیدکنندگان داخلی متضرر شده است. بسیاری از داروهایی که در کشور قابل تولید بود و موفق شدیم با عرضه 4200 جلد برای واردات، مشکلات مشترکی داشت که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متأسفانه علاوه بر سفره مردم، تولید نیز از این سیاست پولی شکست خورده آسیب دیده است.

پیشنهاد جایگزینی ارز 4200 تومانی

عزیزی با اشاره به راهکار جایگزین ارز 4200 تومانی گفت: بهترین سیاست استفاده از این منابع برای حمایت از تولید داخلی و حمایت از مصرف کننده است. این نیاز به یک برنامه منظم دارد تا افراد کمترین آسیب را ببینند.

وی تصریح کرد: آزادسازی ناگهانی قیمت ها فشار زیادی را به مردم وارد می کند و هم صنعت و هم مردم باید در مقابل افزایش قیمت ها در نتیجه لغو این رانت بالا حمایت شوند. بهترین جایگزین برای ارز 4200 تومانی، صدور کارت اعتباری برای خرید کالاهای اساسی است تا کالاهای اساسی مردم به صورت نقدی تامین شود.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به راه حل جایگزین برای ارز دارو گفت: در حوزه دارو با توجه به اتکا به واردات با ارز 4200 تنی، روش پرداخت بهینه باید انجام شود. تعیین ارز 4200 تنی دارو با قیمت آزاد آن توسط بیمه گذاران برجسته می شود.

عزیزی در پایان تاکید کرد: در حوزه دارو نیز دولت می تواند یارانه ارزی را از طریق بیمه واریز کند تا فشار زیادی به مردم وارد نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید