43 هزار دام مازاد در خراسان شمالی در خط کشتار هستند


ساعت: 10:23
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887536

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد؛

مهدی شهری گفت: بر اساس اجرای طرح خرید گوشت قرمز منجمد از مازاد خانوارها، در خراسان شمالی 40 هزار دام سبک زنده مازاد و 3 هزار دام سنگین زنده مازاد در سامانه کشتار و نگهداری ثبت شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی شهری، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک، اظهار داشت: دولت در راستای حمایت از صنعت دامپروری و دامپروری کشور، قیمت خرید دام زنده سبک و سنگین را نیز منطقی کرد. در طرح خرید گوشت قرمز منجمد در کارتن از محل های مازاد تولید داخلی را در دستور کار قرار داد.

شکاری با اشاره به اینکه اجرای این طرح خرید گوشت قرمز از مازاد تولید داخلی از 16 تیرماه امسال در استان ها ابلاغ شد، گفت: اجرای آن در خراسان شمالی فعال و از 17 تیرماه امسال آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته دولت برای حمایت از دامداران و دامداران کشور، دام های مازاد را خریداری، ذبح و گوشت قرمز آن ها را ذخیره می کند که ثبت شده و در کشتارگاه های صنعتی ذبح شده و سپس دام های ذبح و بسته بندی شده را به دامداران می فروشند. شرکت پشتیبانی امور دام استان و این شرکت پشتیبانی امور دام استان نیز مبلغ خرید گوشت قرمز را به اتحادیه ها پرداخت می کند و اتحادیه ها با دامداران و چوپانان طرف قرارداد تسویه حساب می کنند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: ناخالصی های این دام ها که شامل احشاء، دم، پوست و دم گوساله ها می شود نیز بین اتحادیه های دامداران و دامداران متولی مبادله می شود. این طرح با کشتارگاه ها یا بخش خصوصی.

وی یادآور شد: در خراسان شمالی نیز بر اساس اجرای این برنامه، چهار اتحادیه دامداران و دامداران فعال در استان به عنوان پیشتازان این طرح، خریداران این دام های سبک و سنگین مازاد در این صنعت هستند.

شکاری همچنین با اشاره به اینکه در اجرای این طرح سقف سهمیه ای برای خرید دام زنده سبک و سنگین در نظر گرفته نشده است، اعلام کرد: از 17 تیرماه 40 هزار دام سبک و 3 هزار دام سنگین خریداری شده است. برای کشتار ثبت شده اند، همه دارای پلاک مهر هستند.

وی گفت: تاکنون 4 هزار و 480 راس دام سبک و 46 راس دام سنگین از تعداد دام های ثبت شده برای کشتار و فروش گوشت قرمز آنها به شرکت نگهداری امور دام در استان تلف شده است.

ذبح دام مازاد در کشتارگاه بجنورد

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کشتار این دام های زنده در استان در کشتارگاه های صنعتی بجنورد انجام می شود.

وی درباره قیمت خرید این دام زنده از دامداران استان نیز گفت: برای تعیین قیمت خرید دام زنده مازاد در استان کمیته قیمت گذاری استانی با اعضای سازمان جهاد کشاورزی سازمان صمت تشکیل شد. ، استانداری و نهادهای نظارتی.

شکاری افزود: این کمیسیون قیمت خرید دام زنده و گوشت قرمز را تعیین کرد که به تصویب ستاد تنظیم بازار استان رسید و قیمت ها در این طرح به اتحادیه های دامداران و دامداران اعلام شد.

وی گفت: حداکثر تا 16 تیرماه امسال حداکثر قیمت دام سبک (بره نر زنده) کیلویی 75 هزار تومان و دام سنگین حدود 74 هزار تومان در هر کیلوگرم بود.


دام سبک کیلویی 85 هزار تومان و گوساله نر زنده کیلویی 88 هزار تومان

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از 17 تیرماه سال جاری که اجرای این بخشنامه اجرایی شد، کمیته قیمت استان قیمت دام سبک (بره نر زنده به وزن 40 تا 50 کیلوگرم) تا کیلویی 85000 تومان و گوساله نر زنده تا 85000 تومان کیلویی 88000 تومان قیمت گذاری شد.

وی تصریح کرد: اما قیمت مصوب کمیسیون قیمت گذاری استان که در دستور کار قرار گرفت، تنها به قیمت تمام شده تولید سرانه دام زنده نزدیک شد، در حالی که قیمت تمام شده تولید سرانه دام سبک و سنگین بالاتر از قیمت بود. مصوب کمیسیون قیمت استان.

شکاری با تاکید بر اینکه حمایت از این صنعت و منطقی شدن قیمت دام های سبک و سنگین از اهداف اصلی اجرای این طرح است، اعلام کرد: اجرای این دستورالعمل و قیمت گذاری انجام شده است، همچنان هزینه های تولید هر دام به ذبح شده الزامات را برآورده نمی کند و مسئولیتی در قبال هزینه های تولید دام زنده سبک و سنگین در زمان کشتار ندارد.

اعتراض دامداران و دامداران به قیمت گذاری حیوانات زنده

با این حال وی تصریح کرد: با توجه به گلایه و اعتراض دامداران و دامداران استان در خصوص قیمت های تعیین شده، مذاکرات برای افزایش قیمت خرید دام زنده مازاد در استان ادامه دارد و تصمیم نهایی مراجع ذی ربط اتخاذ می شود. در انتظار مقامات اجرایی است.

در ادامه مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از کندی سرعت کشتار دام های سبک و سنگین مازاد ثبت شده در این طرح در استان انتقاد کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها یک کشتارگاه در خراسان شمالی وجود دارد. یک صنعت است و ظرفیت آن از نظر کشتار روزانه دام پایین است، این وضعیت باعث تاخیر در کشتار بسیاری از دام های زنده ثبت شده شده است.

وی افزود: دامداران و دامداران روستایی به این وضعیت اعتراض داشتند.

شکاری یادآور شد: در حال حاضر گفت وگو و تبادل نظر برای انتخاب راهکار برون رفت از این وضعیت در حال انجام است تا روند اجرای این طرح تسریع شود.

وی با این حال بر تکمیل، بهره برداری و راه اندازی دو کشتارگاه صنعتی شیروان و اسفرین تاکید کرد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در جمع بندی در خصوص توزیع خوراک دام اظهار داشت: در مرداد ماه جاری سهمیه پنج هزار تنی کنسانتره و خوراک خام دام تامین شده که توزیع می شود. در بین دامداران استان

وی افزود: این خوراک دام با ارز نیمایی خریداری شده است.

شکاری گفت: در حال حاضر قیمت جو کیلویی 11300 تومان، ذرت کیلویی 11300 تومان و کنجاله سویا کیلویی 17000 تومان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید