5 شهر سیستان و بلوچستان از مشکلات جدی حاشیه نشینی رنج می برد

ساعت: 12:06
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1798185

معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان منصوب شد؛

حجت‌الاسلام گلمرضا نجفی گفت: کمبود فرصت‌های شغلی، تنش آبی و اختلال در فعالیت‌های کشاورزی، بی‌توجهی به آمایش سرزمین و توزیع عادلانه شاخص‌های رفاهی باعث شده بیش از پنج شهر سیستان و بلوچستان با مشکلات جدی حاشیه نشینی و جمعیت زیاد مواجه شوند. بودن.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ حجت الاسلام گلمرضا نجفی معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در دومین جلسه کارگروه پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری در استان با اشاره به وضعیت کنونی حاشیه نشینی گفت: مهاجرت انبوه و غیرارادی از روستاها به حاشیه شهرها. به دلیل کمبود فرصت های شغلی، تنش آبی و اختلال در فعالیت های کشاورزی، بی توجهی به شاخص های آمایش سرزمین و عدالت توزیعی، بیش از پنج شهر استان با مشکلات جدی حاشیه نشینی و ازدحام حاشیه نشینان مواجه شده است.

وی با اشاره به برخی راهکارهای مهم برای جلوگیری از زمین خواری و زمین خواری به عنوان نقطه عطفی در شکل گیری حاشیه نشینی، گفت: در کنار اقدامات مثبت و توانمندسازی جوامع هدف در روستاها، راهکارهایی برای مداخله در مقصد از جمله تسریع در اجرا است. کمربند سبز، پیگیری طرح های تفصیلی شهری، تدوین بانک اطلاعاتی املاک شهری، مقابله با دلالی املاک غیرمجاز در بافت شهری ناکارآمد، ساماندهی بخش های مهندسی و نظارت بر ساخت و ساز و پلیس ساختمان و تجمیع مالکیت دولتی زمین. برخی از این سیاست ها پیشگیرانه محسوب می شوند.

نجفی با اشاره به الزامات قانونی برای اجرای مضامین قانون جامع هدنگر با اولویت اراضی تصرفی، گفت: هفت سال از تصویب قانون جامع هدنگر می گذرد و هنوز اطلاعات برخی از اراضی دولتی در سامانه کلی هدنگر بارگذاری نشده است. و پرونده های دیجیتال و قانونی آن تهیه نشده است، مشکلی که به تشکیل پرونده های متعدد زمین خواری، تصرف اراضی حاکمیتی و ایجاد زمینه برای نارضایتی مردم تبدیل شده است.

وی افزود: موضوعات اولویت دار برنامه عملیاتی ابلاغی به استان بررسی آخرین وضعیت طرح کاداستر در مرکز استان با اولویت اراضی مورد تصرف در سال جاری را در نظر گرفته و تعیین می کند که ج یا عقب نشینی شود. مدارک جامع هاد نگار باید به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان و سازمان بازرسی کل کشور ارسال شود.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری در استان با اشاره به روند مطلوب صدور اسناد کاداستر در اراضی ملی مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: در بیش از 16 و نیم هکتار وسعت. از اراضی ملی 95 درصد اراضی ملی دارای اسناد کاداستر هستند که باید در سایر اراضی حاکمیتی مانند اراضی شهرداری، اراضی سازمان ملی زمین و مسکن و اراضی کشاورزی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود. .

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد: با تکمیل فرآیند صدور اسناد کاداستر در اراضی حاکمیتی، روند تملک و تصرف اراضی در مناطق دولتی کاهش چشمگیری پیدا کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید