5 غذای سالم روده

5 غذای سالم روده

روز جدید : بهترین غذاهای تقویت کننده روده را در زیر بشناسید.

غذاهایی که می خوریم مستقیماً روی ترکیب باکتری های روده یا میکروبیوم ما تأثیر می گذارد، در حالی که وضعیت روده ما مستقیماً بر سلامت کلی ما تأثیر می گذارد.

داشتن روده سالم برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان مهم است، در حالی که می‌تواند التهاب را کاهش دهد، که برای حفظ سلامت مغز و حفظ وزن در محدوده‌های سالم مهم است.

اگر بپرسید از کدام غذاها برای تقویت سلامت روده استفاده کنیم، می‌توانیم به طور واضح و مختصر بگوییم؛ پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها، فیبر، پلی فنول ها و غذاهای تخمیر شده. اما در ادامه بیشتر درباره این گروه های مختلف توضیح خواهیم داد.
1. کفیر:

کفیر را می توان ماست نوشیدنی نامید. کفیر زمانی تشکیل می‌شود که مجموعه‌ای از مخمرها و باکتری‌ها اسید لاکتیک، قند موجود در شیر را تخمیر می‌کنند و به آن بافت غلیظ‌تر و طعم ترش می‌دهند. کفیر سرشار از ترکیبات پروبیوتیک است و می توان از آن در میان وعده ها و وعده های غذایی اصلی استفاده کرد.
2. ماست:

ماست های پروبیوتیک یکی از بهترین مواد غذایی برای ارتقای سلامت روده هستند که می توانند همراه با وعده های غذایی یا سایر غذاهای سالم به عنوان میان وعده مصرف شوند. ماست پروبیوتیک زمانی ایجاد می شود که باکتری های مفید به شیر اضافه می شوند و لاکتوز را متابولیزه می کنند تا آن را به اسید لاکتیک و سایر ترکیبات باکتریایی مفید تبدیل کنند.
3. تره فرنگی:

یک دسته تره فرنگی حدود 10 گرم فروکتان دوستدار روده دارد، در حالی که هر فنجان تره می تواند 35 درصد از نیاز روزانه به ویتامین K و 12 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین کند. می توانید سیب زمینی سرخ شده را به بسیاری از غذاها اضافه کنید. املت تا خورش ترکیب تره فرنگی با سیب زمینی شیرین آب پز و پیاز می تواند گزینه خوبی برای روده ها باشد.
4. پیاز:

پیاز سرشار از اینولین، فروکتان و فروکتولیگوساکارید است. فروکتولیگوساکاریدها نه تنها نوعی پری بیوتیک هستند و به تشکیل فلور روده کمک می کنند، بلکه نقش مثبتی در کاهش کلسترول خون دارند و به رفع یبوست نیز کمک می کنند.
5. لوبیا و سایر حبوبات:

برخی افراد به دلیل نفخ حبوبات از مصرف این ماده غذایی مهم خودداری می کنند، در حالی که این نفخ ناشی از خوردن لوبیا یا انواع حبوبات نشانه خوبی از سلامت روده است. لوبیا سیاه، نخود، عدس، لوبیا سفید، لوبیا قرمز و غیره. تقریباً دست نخورده به روده بزرگ می رسند، در حالی که باکتری های خوب روده در این مرحله از آنها تغذیه می کنند. این فرآیند تخمیر باعث ایجاد گاز و نفخ می شود، اما برای سلامت روده مفید است.
6. سیر:

سیر یکی از مواد غذایی مهم در رژیم غذایی است که به عنوان یک دارو عمل می کند. سیر می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند و همچنین نقش ضد التهابی مثبتی در بدن دارد. اینولین و فروکتو-الیگوساکاریدها دو فیبر اصلی سیر هستند، در حالی که دو پری بیوتیک کلیدی نیز در نظر گرفته می شوند.
7. موز:

موز سبز یا نارس یکی از بهترین گزینه ها برای سلامت روده است زیرا حاوی نشاسته مقاوم است که نوعی فیبر غیرقابل هضم است. این فیبر غیرقابل هضم مستقیماً باکتری های خوب روده را تغذیه می کند و تعداد آنها را افزایش می دهد. ترکیب موز با کره بادام زمینی مصرف فیبر، پروتئین و چربی های سالم را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید