5 میلیارد دلار کجاست؟ چرا نشون نمیده

5 میلیارد دلار کجاست؟  چرا نشون نمیده

مهروش حیدری

علی قنبری گفت: وضعیت اقتصادی ایران نشان دهنده این نیست که سرمایه گذاری خارجی پنج میلیارد دلاری که رئیس جمهور اعلام کرد اتفاق افتاده است و من شخصا در این مورد تردید دارم. بهتر است جزئیات این سرمایه گذاری را درج کنید.

سرمایه گذاری ها؛ این عامل مهمی است که می تواند اقتصاد و تجارت خارجی هر کشور را تقویت کند. اما موضوع سرمایه گذاری در ایران تحت تاثیر تحریم های گسترده و همچنین رکود شدید اقتصادی و تورم بالا شکل دیگری به خود گرفت و با مشکلاتی مواجه شد.

با انعقاد برجام در سال 1394، برخی از شرکت ها تصمیم گرفتند در بازار تولید و فروش ایران حضور داشته باشند و از مزیت های اقتصادی و استراتژیک کشور بهره ببرند. روند حضور آنها نیز خوب بود و مردم نیز از حضور شرکت ها و محصولات خارجی در ایران راضی بودند، اما از سال 2017 و با خروج آمریکا از برجام. شرکت ها و برندهای خارجی برای دوری از تحریم ها تصمیم به ترک ایران گرفتند و سرمایه خود را گرفتند.

البته در آن سال ها سعی می کردند با دور زدن تحریم ها بخشی از سرمایه های خارجی را در کشور نگه دارند، اما ریسک بالای این موضوع باعث شد سرمایه گذاران به اصطلاح حرکت کنند. دست در دست. ماجرا به همین جا ختم نشد چرا که سرمایه گذاران ایرانی نیز تحت تاثیر نوسانات شدید اقتصادی و سقوط ارزش پول ملی بخش مهمی از وجوه خود را برداشت کردند و این اقدام اکنون به خطری برای اقتصاد ایران تبدیل شده است.

اکنون یک سال از دولت سیزدهم می گذرد و دولتمردان در حال ارائه دستاوردهای خود هستند. یکی از دستاوردهای مهم منتشر شده در روزهای اخیر؛ اظهارات سید ابراهیم رئیسی درباره وضعیت و میزان سرمایه گذاری در 365 روز گذشته بود.

ابراهیم رئیسی گفت: از زمانی که رئیس جمهور شده است، پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری اقتصادی داشته ایم که دو برابر دوره قبل است و این اتفاق فقط در زمان برجام رخ داده است و تا به حال سابقه نداشته است.

رئیس جمهور همچنین گفت: در کنار سرمایه گذاری خارجی، سرمایه گذاری داخلی نیز داشتیم و شرکت ها و بانک های بزرگ را وارد سرمایه گذاری کردیم. از این رو، افزایش بهره وری، پرداخت دستمزد و حقوق و یارانه ها به طور کلی بهبود یافته و قطعاً در آینده وضعیت را بهبود خواهد بخشید.

شرایط کشور گویای جذب سرمایه داخلی و خارجی نیست

علی قنبری، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سوال که آیا شرایط اقتصادی کشور نشان دهنده جذب سرمایه های خارجی و داخلی است؟ وی به توسعه ایران گفت: به نظر نمی رسد آمار اعلام شده از سوی رئیس جمهور محقق شود، شاید وعده ها و توافق هایی برای سرمایه گذاری صورت گرفته و یا حتی مواردی روی کاغذ نوشته شده است، اما شرایط اقتصادی کشور نشان نمی دهد که چنین سرمایه گذاری هایی داشته است و رشد درآمد ملی باید نزدیک به 1.2 یا 2 باشد.

علی قنبری در گفت و گو با «توسعه ایرانیان» آیا سرمایه گذاری های مورد اشاره رئیس جمهور انجام شده است؟ قطعا تولید، صادرات و درآمد واقعی مردم افزایش می یابد، وضعیت مردم بهتر می شود و کشور به سمت توسعه می رود. در حالی که در یک سال اخیر شاهد افزایش تورم و افزایش بیکاری بوده ایم

وی افزود: اگر سرمایه گذاری صورت می گرفت؛ قطعا تولید، صادرات و درآمد واقعی مردم افزایش می یابد، وضعیت مردم بهتر می شود و کشور به سمت توسعه می رود. در حالی که در یک سال اخیر شاهد افزایش تورم و افزایش بیکاری بوده ایم و از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی کشور کاهش یافته و وضعیت شاخص های اقتصادی مانند ضریب جینی و از نظر کسب و کار نداشته است. با قبل فرق کرده

این اقتصاددان تصریح کرد: به نظر من متأسفانه آقای رئیس جمهور مشاوران اقتصادی شایسته و کارآمد و آگاه به واقعیات ندارند و ممکن است فقط اخبار و اطلاعات کلی در مورد میزان سرمایه گذاری که انجام می شود ارائه کرده باشند. در صورتی که این سرمایه گذاری ها انجام نشود و وضعیت فعلی توده و درآمد مردم کاهش یافته و به یک سوم کاهش یافته است. وی ادامه داد: همچنین ارزش پول ملی کاهش یافته است در حالی که اگر سرمایه گذاری شده بود. قطعا وضعیت بهتر از الان بود.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: نه تنها نسبت به سرمایه گذاری خارجی – چون به دلیل تحریم ها شرایط کشور نیازی به سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری خارجی در ایران ندارد – تردید دارم، بلکه قطعا می توانم. می گویند که این نمی تواند باشد.

وی در ادامه بیان کرد: در مورد سرمایه گذاری داخلی باید گفت که متاسفانه بودجه جاری دولت بیشتر در این بخش است و باید توجه داشت که استفاده از بودجه جاری سرمایه گذاری محسوب نمی شود و مجلس متاسفانه بودجه کشور را افزایش داده است. بودجه جاری، بنابراین کسری بودجه اکنون 400 هزار میلیارد تومان است.

بانک ها به سمت سودآوری و تجارت می روند

وی درباره سرمایه گذاری بانک ها نیز توضیح داد: بانک ها معمولا به سمت سودآوری و تجارت پیش می روند و مسیر درستی به سمت سرمایه گذاری در داخل کشور صورت نگرفته است. البته قبول دارم که سرمایه گذاری بانکی می تواند منجر به رشد و توسعه شود و اگر به درستی هدایت شود و دولت نیز از نظریه درست و مشخص اقتصادی پیروی کند. وضعیت رو به بهبود است اما متاسفانه دولت برنامه اقتصادی مشخصی ندارد و برخلاف وعده ارائه 7000 صفحه از برنامه اقتصادی تاکنون حتی 7 صفحه از برنامه را ندیده ایم.

چنین سرمایه گذاری را نمی توان فرض کرد

قنبری تصریح کرد: علاوه بر این باید توجه داشت که تیم اقتصادی دولت سیزدهم نیز ناهماهنگ بوده و سایر شاخص های اجتماعی و اقتصادی بهبود نیافته است بنابراین نمی توانیم این میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی را بپذیریم.

تسهیل شرایط تاسیس بانک ها

وی در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر ورود بانک ها به عرصه سرمایه گذاری و اینکه آیا این شرایط بستر را برای فعالیت بانک ها تسهیل کرده است، پاسخ داد: متأسفانه ویژگی بانک ها کار طلبی و سود جاری است؛ اما این موضوع باعث شد که بانک ها در این زمینه فعالیت کنند. آنها به دنبال منافع ملی و سرمایه گذاری های مولد در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات تولیدی نیستند. همانطور که گفته شد بانک ها به سمت معاملات تجاری می روند و تاکنون به سخنان دولت و بانک مرکزی توجه نکرده اند و در این مورد بانک مرکزی نیز از وظایف خود عدول کرده و به تعهدات قانونی خود عمل نکرده است. از زمانی که بانک مرکزی در جهت تقویت ارزش پول ملی حرکت نکرده است. نمی تواند از افزایش نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم جلوگیری کند.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه سوالات و مشکلات زیادی از سوی بانک ها وجود دارد و بانک ها در کشور ربوی هستند و دولت با وجود تبلیغات فراوان در دوره پیش از انتخابات نتوانسته آن ها را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید