500 هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگان

500 هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگان

نمایندگان و اعضای کمیسیون اجتماعی امسال اگرچه می دانند تنها نهادی که به موضوع حداقل دستمزد رسیدگی می کند و هر سال آن را تصویب می کند «شورای عالی کار» است و نه کمکی به مذاکرات در حاشیه مذاکرات دستمزد را با دعوت از طرف های سه جانبه و شرکت در مذاکرات انجام دهید. ، تمایل زیادی نشان می دهند.

در همین راستا، ولی اسماعیلی (نایب رئیس کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم گرامی در مجلس) در خصوص ارائه گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر ارزیابی ابعاد چالش برانگیز صندوق های بازنشستگی و ارائه دستگاه های اجرایی در دی ماه اعلام کردند: به غیر از این دو صندوق بیمه و صندوق بازنشستگی کشوری، سایر صندوق های فعال کشور قوانینی ندارند که برای آنها قانون گذاری شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در حوزه صندوق های بازنشستگی دو نوع اصلاح داریم گفت: یک روش اصلاح وضعیت صندوق ها اصلاح پارامتریک و روش دیگر اصلاح سیستمی است. اگر بخواهیم در حوزه صندوق های بازنشستگی و پرداخت بازنشستگی دچار مشکل نشویم باید 500 هزار میلیارد تومان از دولت برای حفظ وجوه بدهی هایش بگیریم و راهی جز تغییر هر دو شرایط بازنشستگی نداریم. و میانگین حق بیمه چند سال اخیر بازنشستگان. باید ضریب حمایت در صندوق و تعداد شاغلان خانواده های سازمان تامین اجتماعی را افزایش دهیم. اگر این اصلاحات صورت نگیرد در آینده نزدیک با بحران های بزرگی مواجه خواهیم شد.

وی در تشریح اقدامات اصلاحی صندوق های بازنشستگی، با بیان اینکه نمی توان در بودجه سنواتی اصلاحاتی انجام داد، گفت: من خودم مخالف انجام اصلاحات در بودجه سنواتی بودم و از این بحث جلوگیری کردم. مثلاً در اسناد بالا گفته شد که میانگین ارزش حق بیمه دو سال اخیر باید ملاک پرداخت مستمری سابقه و سن باشد، اما گفتیم این دو سال باید به افزایش یابد. پنج سال پس از افزایش حق بیمه سازمان تامین اجتماعی فقط در دو سال اخیر، دستمزد هیچکس نباید ناعادلانه افزایش یابد. تعدیل پارامتری و تعدیل میانگین حق بیمه در دوران بازنشستگی به جای بودجه باید در برنامه هفتم تدوین شود تا «هر ساله» به تناسب هزینه ها افزایش حقوق بازنشستگان داشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس تصریح کرد: سودآوری شرکت ها از سازمان بیمه هم زیر سوال است. از بین 200 شرکت، طبق گزارش هایی که دریافت کردیم، تنها 20-30 شرکت در زیر مجموعه صندوق بازنشستگی سودآور هستند. با این شرکت ها باید اصلاح و شفاف سازی مالی و عملکردی صورت گیرد تا این روند ادامه پیدا نکند.

این نماینده مجلس در مجلس یازدهم در خصوص موضوع بعدی صندوق ها که بدهی دولت به این صندوق ها است، گفت: بحث بدهی دولت و بدهی به صندوق ها بسیار مهم است. تاکید می کنیم در این زمینه شرکت های ورشکسته یا ورشکسته نسبت به سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی تعهدی دریافت نکنند. پرداخت شرکت ورشکسته نمی تواند به درآمد صندوق های بازنشستگی و سازمان بیمه گر کمک کند و دولت باید این بدهی را با سهام و نقد جبران کند تا وجوه به جای بدهی بیشتر بار نشود.

نماینده مردم گرامی در شورای اسلامی با اشاره به فصلی از برنامه هفتم توسعه گفت: برای برنامه هفتم اگر در این جلسه تصمیمات و اقدامات خاصی در زمینه ساماندهی اعتبارات اتخاذ نشود، مشکلات مندرج در این جلسه است. گزارش در برنامه هفتم نیز تکرار خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: اگر میانگین بازنشستگی را هر سال 6 ماه افزایش ندهیم، در آینده نزدیک صندوق ها با چالش جدی مواجه خواهند شد. علاوه بر این، شرکت های زیان دهی نیز زیر نظر صندوق ها فعالیت می کنند که باید شفاف باشند و وزیر کار نیز در این شرکت ها شفاف باشد.

وی با اشاره به موضوع دستمزد و تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال 1402، ضمن بیان اینکه اعضای کمیسیون اجتماعی در دی ماه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه ای داشتند، تصریح کرد: از این پس جلسه ای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند. باید با تورم و وضعیت سبد معیشتی دست و پنجه نرم کنیم، 1402 حساب کنیم و از طرفی در مورد قوانین کار به توافق برسیم که هم کارگران و هم کارفرمایان ما در ایران از بحث دستمزد ناراضی نباشند.

اما اسماعیلی با ابراز امیدواری نسبت به نتایج جلسات مذاکره دستمزد در شورای عالی کار در سال جاری، گفت: امسال وزیر کار خیلی به موقع و زودهنگام به سراغ موضوع تعیین حداقل دستمزد و شورای عالی کار رفت و آنها از اوایل ژانویه با این موضوع برخورد کرده اند. امیدواریم در این زمینه نتیجه خوبی بگیریم.

نماینده مردم گرمی و انگوت در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته حداقل دستمزد به میزان قابل توجهی 57 درصد افزایش یافت و هر رقمی که از این پس اعلام شود تحت تأثیر افزایش سال گذشته با این مدت مقایسه می شود، اما در حال حاضر نمی توان رقم دقیقی را پیش بینی کرد. ، گفت: تعیین دستمزد معیارهایی دارد که شامل حداقل دستمزد معیشت و سبد غذایی و دارویی و سایر سبدهایی است که در حال بحث است. به موازات جلسات شورای عالی کار همه نمایندگان مردم حاضر در جلسه را به اصل سه جانبه گرایی فراخواندیم و با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به نتایج مناسبی دست یافتیم که انشالله در تصمیم گیری در مورد حقوق نمایندگان حاضر در سه جانبه گرایی منعکس خواهد شد. دولت، کارفرمایان و کارگران.

دیدگاهتان را بنویسید