570000 خانه خالی مشمول مالیات شدند


ساعت: 13:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808675

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تحلیل مالیاتی سازمان امور مالیاتی از شناسایی و محاسبه مالیات برای بیش از 570 هزار خانه خالی خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جهانگیر رحیمی، مدیرکل طراحی و تجزیه و تحلیل تشریفات مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره مالیات خانه های خالی گفت: در دو قسمت اطلاعات خانه های خالی را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کردیم و 102 واحد خالی موجود است. ارسال شد. به سازمان مالیاتی که محاسبات مالیاتی آن انجام شده و در درگاه خدمات سازمان مالیاتی قرار گرفته است. همچنین به صاحبان این خانه ها اعلام کرده ایم که مالیات این خانه ها را پرداخت کنند.


تاکنون 570 هزار خانه خالی شناسایی شده است

وی افزود: در قسمت دوم اطلاعات دریافتی حدود 568 هزار واحد رایگان معرفی شده و محاسبات مالیاتی این خانه ها نیز انجام و در سایت سازمان امور مالیاتی بارگذاری شده است. مالکان این خانه ها می توانند مالیات مربوطه را از سایت سازمان مالیاتی پرداخت کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تحلیل مالیاتی سازمان امور مالیاتی یادآور شد: از 12 هزار و 102 پرونده ای که در قسمت اول دریافت کردیم، اکثر آنها مشمول مالیات نبودند زیرا کمتر از 120 روز غیرقابل سکونت بودند و این پایه مالیاتی توزیع می شود. به شهرهای بالای 100 هزار نفر در حالی که اطلاعات ارسالی از تعدادی خانه خالی از سوی وزارت راه به سازمان امور مالیاتی مربوط به شهرهای زیر 100 هزار نفر است.

رحیمی تصریح کرد: اطلاعات از سامانه های وزارت راه به سامانه سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. سپس این اطلاعات در نرم افزار سازمان مالیاتی بررسی شده و مدت 120 روزه تعیین شده در قانون محاسبه و مالیات به طور همزمان محاسبه می شود.

وی خاطرنشان کرد: اما در قسمت دوم اطلاعات بیشتر خانه های خالی معرفی شده بیش از 120 روز خالی بوده و مشمول مالیات هستند.

این مقام مسئول در ساماندهی امور مالیاتی منازل غیرمسکونی اشخاص حقوقی بیان کرد: نرخ مالیات این واحدها با واحدهای آزاد افراد متفاوت است و ۲۵ درصد محاسبه می شود اما افراد مشمول نرخ ۱۵ درصد هستند. .


خانه های خالی اشخاص حقوقی؛ 3500 واحد

وی ادامه داد: حدود 3 هزار و 500 خانه خالی در اختیار اشخاص حقوقی و مابقی در اختیار اشخاص حقیقی است. سهم خانه های خالی در تهران بیشتر از شهرهای دیگر است.

رحیمی در خصوص تحقق درآمدهای مالیاتی خانه های خالی گفت: سالانه بررسی و حسابرسی می شود. از ابتدا تا پایان امسال خانه های خالی رصد می شود و پس از آن تا پایان تیرماه سال آینده فرصت داریم تا از آنها بازدید کنیم. اما در بند 2 (ط) تبصره 6 قانون بودجه 1400، سازمان امور مالیاتی موظف است اطلاعاتی را که از دی ماه به بعد از این وزارتخانه می رسد، محاسبه و درخواست کند؛ در پایان سال، وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. اطلاعات تکمیلی را ارائه دهید و ما آنها را محاسبه خواهیم کرد، با این فرصت که این محاسبات را تا پایان تیرماه سال آینده تکمیل کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تحلیل مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: پس از محاسبات یک ماهه امکان پرداخت وجود دارد و در صورت عدم پرداخت تا زمان دریافت آنها وارد فرآیندهای عملیاتی سازمان می شود.


فرمول محاسبه مالیات خانه خالی

وی با استناد به ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم بر نرخ مالیات خانه های خالی تاکید کرد: بر اساس ارزش ماهانه اجاره بها هر واحد خالی و سپس کسر 25 درصد استهلاک سالانه ساختمان از رقم محاسبه مالیات. برای افراد در 15 و قانونی در 25 درصد ضرب شده است. سپس این رقم در تعداد ماه های باقی مانده ضرب می شود.

رحیمی ادامه داد: بر اساس ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم، در سال اول مبلغ خالی، رقم بدست آمده در 6، در سال دوم در 12 و در سال سوم به بعد در 18 ضرب می شود. حال اگر صاحب این واحد مسکونی خالی بیش از 5 واحد مسکونی خالی داشته باشد، عدد حاصل در 2 ضرب می شود.

وی در خصوص نحوه شناسایی مسکن 120 روزه در یک واحد مسکونی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی بر اساس سامانه ملی املاک و مسکن موظف به شناسایی خانه های خالی است و وزارت راه و شهرسازی باید توضیح دهد. چگونه این خانه ها را شناسایی کنیم

این مقام مسئول در سازمان مالیاتی کشور درباره تفاوت یک میلیون و 300 هزار واحد خالی وزارت راه با 568 هزار واحد جدید آپلود شده در سامانه مالیاتی گفت: اطلاعاتی که ما دریافت کردیم همان 568 هزار واحد خالی است، اما هر اطلاعاتی را داریم، آنچه را که وزارتخانه به ما داده است بررسی و اجرا خواهیم کرد.


12000 خانه لوکس مشمول مالیات شدند

مدیرکل طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات خانه های لوکس نیز گفت: وزارت راه و شهرسازی 6 هزار و 292 واحد مسکونی گران قیمت را در مناطق 22 گانه تهران شناسایی و معرفی کرده است. سازمان مالیاتی خود اطلاعات دریافتی از وزارت راه را با اطلاعاتی که از اداره مالیات برای نقل و انتقال اموال دارد تلفیق کرده و 5250 واحد لوکس دیگر را شناسایی کرده است. طبق قانون تا پایان بهمن ماه باید موارد تعیین شده را معرفی و برای اخذ مالیات از آنها اقدام کنیم.

انتهای پیام/
منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید