7 عادتی که باعث پیری زودرس پوست می شود + راه حل

7 عادتی که باعث پیری زودرس پوست می شود + راه حل

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، برخلاف میل مردم، پیری زودرس پوست با ادامه ۷ عادت غلط در زندگی روزمره رخ می دهد.

رژیم های لاغری: رژیم های غیر استاندارد و طولانی مدت باعث پیری زودرس پوست می شود. این رژیم ها معمولاً با افزایش و کاهش وزن ثابت همراه هستند. اضافه وزن منجر به کشیدگی پوست و کاهش خاصیت ارتجاعی آن می شود. از طرفی کاهش وزن باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می شود. مصرف زیاد نمک، سیب زمینی سرخ شده، قهوه و شیرینی نیز در دراز مدت به پوست آسیب می رساند و باعث پیری زودرس پوست می شود.

راه حل: بهترین راه برای کاهش وزن این است که هر هفته یک کیلو وزن کم کنید.

نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت از پوست، علاوه بر افتادگی پوست، عامل بسیار مهمی در بروز لکه های پوستی، چین و چروک و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست است. در واقع 70 درصد از روند پیری پوست به میزان نوری که مستقیماً از خورشید به پوست منتقل می شود بستگی دارد. تابش خورشید از طریق فرآیند اکسیداسیون باعث تسریع تخریب الیاف کلاژن در پوست می شود و پدیده ای به نام الاستوز خورشیدی ایجاد می شود. اکسیداسیون همچنین باعث آسیب به سلول های پوست می شود و باعث می شود این سلول ها به طور غیر طبیعی تقسیم شوند. بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید احتمال بروز ضایعات پوستی بدخیم و پیش بدخیم را افزایش می دهد و البته پوست را زبر، کدر و چروکیده می کند.

راه حل: نیازی نیست که نور خورشید را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید، فقط باید در هر بار بیرون رفتن از یک کرم ضد آفتاب مناسب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب حداقل 15 استفاده کنید. به یاد داشته باشید که نور خورشید بین ساعت 10 تا 4 بعد از ظهر بیشترین اثرات مخرب را دارد.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن باعث چین و چروک های زودرس می شود، به خصوص در نواحی نازک تر پوست. مانند کناره های چشم، خطوط خنده، بالای لب بالا. این خطوط معمولاً 10 تا 15 سال زودتر در افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری ظاهر می شوند. بروز این تغییرات پوستی به دلیل کاهش سطح ویتامین C در بدن افراد سیگاری است. ویتامین C یک جزء کلیدی در تولید فیبرهای کلاژن است که وظیفه حفظ جوانی و سلامت پوست را بر عهده دارد.

راه حل: اگر سیگاری هستید، می توانید با پزشک خود در مورد راه های ترک سیگار مشورت کنید. همچنین می توانید از مطالب آموزشی موجود در اینترنت و کتاب های مربوط به ترک سیگار استفاده کنید.

استرس: استرس عاطفی طولانی مدت باعث ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین می شود. این هورمون ها با سرکوب سنتز طبیعی بافت همبند، چاقی صورت و آسیب به تراکم استخوان، روند پیری را تسریع می کنند.

راه حل: برای کاهش استرس می توانید از روانشناس کمک بگیرید یا ورزش را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. مدیتیشن و انجام فعالیت های مورد علاقه شما نیز تاثیر زیادی بر استرس دارد.

کمبود خواب: کم خوابی به سلول های پوست فشار وارد می کند و تولید سلول های جدید را مختل می کند. از طرفی منجر به استرس می شود و کل سیستم بدن را به هم می زند و در نتیجه هر روز که می گذرد دور چشم تیره شده و چین و چروک ها عمیق تر می شود.

راه حل: هر شب ۷ تا ۸ ساعت بدون وقفه بخوابید و از چرت زدن در طول روز خودداری کنید.

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های ساده: رژیم غذایی سرشار از قندهای ساده و شیرینی ها بافت همبند پوست را سفت می کند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. از سوی دیگر، پروتئین کامل برای تولید ساختارهای پروتئینی که برای ظاهر پوست حیاتی هستند، مانند اسید هیالورونیک، کلاژن و فیبرهای الاستین مهم است.

راه حل: برای شاداب نگه داشتن پوست خود، روی منابع کامل پروتئین، به ویژه لبنیات و گوشت کم چرب، تخم مرغ، آجیل های بدون نمک، سویا و غذاهای دریایی تمرکز کنید.

رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. از طرفی قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار، بیماری های مزمن، آلودگی هوا و …. فرد را در معرض آسیب اکسیداتیو قرار می دهد. آنتی اکسیدان های محلول در رژیم غذایی مانند لیکوپن، لوتئین، بتاکاروتن و سایر آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات به طور قابل توجهی روند آسیب اکسیداتیو را کاهش می دهند.

راه حل: روی میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C تمرکز کنید که برای تولید کلاژن ضروری است. میوه ها سرشار از این ویتامین هستند.

دیدگاهتان را بنویسید