70 درصد ذخایر سنگ کشور در کانسارها یافت می شود/ گورستان ماشین آلات معدنی مستعمل نباید در کشور توسعه یابد.


ساعت: 14:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902644

مخلص الائمه با اشاره به اینکه هپکو به عنوان سازنده ماشین آلات راهسازی که توان تولید ماشین آلات معدنی را دارد می تواند در این زمینه فعال باشد، گفت: بخشی از ماشین آلات از طریق واردات تامین می شود، گورستان ماشین آلات معدنی مستعمل به در کشور توسعه یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; فرزادمحصول الائمه استاندار مرکزی در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی سنگ نیمور محلات گفت: سند تحول دولت مردمی اسفندماه سال گذشته در 244 صفحه، 9 فصل و 37 موضوع بخشی و غیربخشی از سوی سازمان سنجش ابلاغ شد. ریاست کلیه دستگاههای اجرایی که بخش سنگ و معدن یکی از مهمترین بخشهای سند تحول است.

مخلص الائمه گفت: 134 چالش در این سند مطرح شده و موضوع افزایش بهره وری در حوزه سنگ و معادن به خوبی در این سند مطرح شده است.

وی ادامه داد: در این سند 10 انقلاب تحول آفرین ذکر شده است که پیش بینی می شود در پایان اجرای این سند که افق سه ساله است، 1.23 برنامه تحول ساماندهی شود.

استاندار مرکزی گفت: همچنین 2 هزار موضوع مهم در کشور شناسایی شده است که ابرمسائل نیز شناسایی شده است که تحول اقتصادی در بخش های مختلف یکی از مهمترین آنهاست که دولت در سه مرحله خواهد بود. کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تا پایان دولت سیزدهم، در این راستا برنامه هایی که در دستور کار است تدوین و ابلاغ شده است.

مخلص الائمه با اشاره به اینکه افزایش بهره وری معدنی مهمترین سیاست دولت در زمینه تحول است افزود: این امر یکی از نیازهای مهم کشور است و استان مرکزی سهم بسزایی در این راستا دارد. که باید به سرعت در این جهت حرکت کند.

وی یادآور شد: افزایش نسبت استخراج مواد معدنی به کل ذخایر کشف شده، افزایش سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی کشور و تجارت خالص در این سند مد نظر قرار گرفته است.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه ایران رتبه اول ذخایر هیدروکربنی را دارد، گفت: ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی و قرار گرفتن در مرکز بیضی انرژی جهان که 70 درصد نفت و گاز جهان را در خود جای داده است، از اهمیت بالایی برخوردار است. ذخایر واقع شده است.

محلاس الائمه ادامه داد: علاوه بر این شهرستان محلات در مرکز دایره ای به شعاع 300 کیلومتری کشور قرار دارد که 70 درصد ذخایر سنگی کشور در این شعاع قرار دارد.

وی افزود: اقتصاد کشور به دلیل تصمیمات گذشته کاملاً به نفت وابسته است و به گفته مقام معظم رهبری این وابستگی باعث فروپاشی شده است و طبق اطلس پیچیدگی جهان، اقتصاد ایران 77 درصد به نفت و مشتقات نفتی وابسته است. .

استاندار مرکزی اضافه کرد: ایران کشوری معدن محور است و در سند تحول باید سهم صادرات غیرنفتی به صورت واقعی افزایش یابد و معادن نیز مشمول این بخش شده است که باید در آینده نزدیک متحول شود.

مخلص الائمه تصریح کرد: صادرات فرآورده های معدنی فرآوری شده نیز باید افزایش یابد و علاوه بر آن سرمایه گذاری در فعالیت های اکتشاف و بهره برداری برون مرزی که در سند تحول آمده است تشویق شود.

وی ادامه داد: همچنین باید از تمرکز بر استخراج و فروش به سمت تکمیل حلقه های زنجیره ارزش و توسعه اقدامات حرفه ای با هدف گذاری اشخاص حقوقی حرکت کنیم.

استاندار مرکزی گفت: متأسفانه ماشین آلات معدنی کشور که بازار واردات ماشین آلات معدنی به ویژه ماشین آلات دست دوم را باز کرد، فرسوده است و مسلم است که از صنایع موجود در کشور حمایت می کند که می تواند تامین بخشی از نیازهای کشور در این زمینه کاهش عرضه یکی از سیاست های دولت است.

مخلص الائمه یادآور شد: هپکو به عنوان سازنده ماشین آلات راهسازی که ظرفیت تولید ماشین آلات معدنی را دارد می تواند در این زمینه فعال باشد.

وی گفت: بخش خصوصی فعال در حوزه معدن به تغییر رویکرد هپکو اعتماد کرد و دستور ساخت ماشین آلات معدنی را به این شرکت داد اما شاهد این حمایت از سوی دولت نبودیم.

استاندار مرکزی گفت: در صورت نیاز به واردات ماشین آلات سنگین مانند ماشین آلات معدنی به کشور باید در قالب اقدامات شرکت های معتبر انجام شود و اجازه توسعه گورستان ماشین آلات فرسوده معدنی در کشور داده نشود. .

مخلص الائمه گفت: متأسفانه درگیری های منطقه ای و محلی گاهی مشکلاتی را به وجود می آورد و دولت تلاش می کند گام های بلندی برای حل آن بردارد.

وی افزود: دولت بر بهره مندی مردم اطراف معادن از درآمد معادن تاکید دارد و 15 درصد از حقوق معادن دولت باید در مناطق نزدیک به معادن هزینه شود که در گذشته اجرایی نشده و شاهد بوده ایم. البته نقص در اجرای قانون مربوطه.» این موضوع در بودجه 1401 لحاظ شده است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: توسعه زیرساخت های تسهیل گری یکی از ضروریات است و زمانی که تسهیل در امور با مشارکت بخش های خصوصی، دولتی، علمی و پژوهشی در کشور ایجاد شود، توسعه این بخش قابل مشاهده است.

مخلص الائمه گفت: اتفاقات خوبی در حوزه شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی در حال رخ دادن است و به عنوان مثال 300 هکتار زمین در شهرک صنعتی محلات برای ایجاد واحدهای صنعتی سنگ اختصاص یافت که از این تعداد 200 واحد. ایجاد شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین حمایت از خوشه سنگ محلات و برگزاری دوره های آموزشی برای شرکت های صنعتی در برنامه کاری شرکت شهرک های صنعتی استان قرار دارد.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید