700 سال طول می کشد تا یک سانتی متر خاک حاصلخیز تشکیل شود


ساعت: 14:22
تاریخ انتشار: 1401/09/14
کد خبر: 1915875

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تشکیل یک سانتی متر خاک حاصلخیز 700 سال طول می کشد و در مقیاس زمینی خاک تجدید ناپذیر است و باید در حفظ آن دقت زیادی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در مراسمی که به مناسبت روز جهانی خاک برگزار شد، گفت: هیچ چیز ارزشمندتر از خاک زمین نیست و اگر بخواهیم بالاترین حفاظت از زمین را داشته باشیم، باید باشد. از خاک یک سانتی متر خاک حاصلخیز 700 سال طول می کشد و در مقیاس زمین خاک تجدید ناپذیر است و باید برای حفظ آن دقت زیادی کرد.

وی ادامه داد: زمین های بسیار شیب دار داریم و در طول سال با سیلاب مواجه هستیم. بنابراین وظیفه سازمان منابع طبیعی است که برای حفاظت از خاک، حوزه آبخیز و حوزه آبخیز اقداماتی را انجام دهد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید در ساختار معاونت آب و خاک به حوزه خاک توجه بیشتری شود.

وی گفت: برنامه هفتم توسعه در حال نگارش و تدوین است و باید در این برنامه به بخش خاک توجه ویژه ای داشته باشیم. در بخش وام، نظر دولت مثبت است.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه باید سالانه 10 میلیون هکتار آبگیر در کشور ایجاد کنیم، گفت: این اقدامات موجب حفظ منابع آب و خاک و کاهش فرسایش خاک می شود.

وی افزود: برای کاشت یک میلیارد اصله نهال در بحث حفظ خاک برنامه داریم و تلاش می کنیم با این حرکت جدید اقداماتی را برای حفاظت از خاک انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بدون حفاظت خاک نمی توانیم به امنیت غذایی برسیم گفت: باید از NGOهای فعال در این بخش برای حفاظت از خاک حمایت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید