7400 مورد عبور آب از نقاط باریک شناسایی شده است


ساعت: 16:35
تاریخ ارسال: 1301/06/13
کد خبر: 1895104

مدیرکل دفتر توسعه سیستم های فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ برق آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: پس از ارزیابی سیل اخیر، این وزارتخانه تاکنون بیش از 7400 مورد ساختارهای مقطعی نامرغوب را در شهرها شناسایی کرده است. و روستاهای کشور که فاقد کانال سیل هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش وزارت نیرو، جواد حاجیانی با اعلام این خبر اظهار داشت: وزارت نیرو پس از ارزیابی سیل اخیر تاکنون بیش از 7400 سازه نامرغوب را در تقاطع ها شناسایی و به متولیان موضوع (وزارت راه) ارسال کرده است. و شهرسازی) و کشور) اعلام کرد که تاکنون کمتر از 3 درصد (185 مورد) از این نقاط رفع انسداد شده است.

حاجیانی ادامه داد: این سازه های عبوری غیراصلی به دلایلی از جمله نامناسب بودن ظرفیت حمل آب با خطر قابل قبول سیل (با توجه به نوع کاربری اراضی مجاور)، مسدود شدن دهانه پل به دلیل رسوب ایجاد می شود. رسوب گذاری یا استفاده به عنوان گذرگاه، موقعیت نامناسب نسبت به مقطع رودخانه یا مرز بستر و حریم آن، عدم توجه به فرسایش عمومی برخی رودخانه ها در طراحی و تثبیت سازه های عبوری بدون عبور سیلاب.

وی بر رفع تنگناهای شناسایی شده در کانال سیلاب تاکید کرد و گفت: با توجه به تعداد گلوگاه های شناسایی شده و نقش این سازه ها در تشدید خسارات سیل به ویژه در سیلاب های اخیر، لازم است در خصوص بهبود و اصلاح شرایط فنی تصمیم گیری شود. در هر یک از سازه ها، موضوع به صورت جداگانه در قالب جلسات کارشناسی مشترک بین شرکت های آب منطقه ای، ادارات راه و شهرسازی استان ها و شهرداران مربوطه بررسی شود.

مدیرکل دفتر توسعه، بهره برداری و دیسپچ سامانه های فنی برق آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: البته این مشکل از سال های اخیر با محوریت ادارات راه و شهرسازی در تعداد محدودی از استان ها اجرا شده است. که باید به طور مداوم ردیابی، برجسته و پایش شود.

این گزارش می افزاید: بر اساس تبصره 3 بند 2 قانون توزیع عادلانه آب و بند 13 آیین نامه مربوطه، هرگونه تجاوز و تصرف و ساخت و ساز در اراضی بستر رودخانه ها بدون مجوز وزارت نیرو و پیمانکاران ساختمانی و مجوز دهندگان ممنوع است. مسئولین حوزه رودخانه ها موظفند. بر اساس استعلام وزارت نیرو، شکی نیست که باریک شدن مسیل رودخانه به دلیل ساخت و ساز بدون مشورت با وزارت نیرو، رعایت نکردن بسترها و نقشه های مرزی در طرح های تفصیلی و مرجع به عنوان مبنا بوده است. برای صدور پروانه بهره برداری، احداث تأسیسات زیربنایی از قبیل پل و جاده بدون تامین آبیاری مناسب، ساماندهی غیراصولی در مناطق شهری و روستایی توسط متولیان را می توان از عوامل تشدید خسارت سیل دانست.

دیدگاهتان را بنویسید