80 درصد استعلامات مجوز اکتشاف منفی است/مسائل اکتشاف معدن به هماهنگی بین سازمانی باز می گردد.


ساعت: 13:11
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907243

معاون وزیر مواد معدنی صمت با اشاره به اینکه مشکلات اکتشاف معادن مربوط به هماهنگی های بین دستگاهی است، گفت: 80 درصد درخواست های مجوز اکتشاف در کشور رد می شود و تلاش می کنیم این روند را به پایین ترین حد برسانیم. در قالب تفاهم با آژانس های مختلف از جمله منابع طبیعی و انرژی اتمی بیایید به سطح خود برسیم.

رضا محتشمی پور معاون وزیر معادن صمت در نشست خبری خود در پاسخ اختصاصی به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; وی در خصوص توافق با سازمان منابع طبیعی و مسائل پیرامون صدور پروانه اکتشاف اظهار کرد: در این تفاهم نامه بخشی از اختیارات قانونی اداره حریم خصوصی کشور عملا باز گذاشته شده است، یعنی توافق کرده ایم از اختیارات استفاده نکنیم. .


وزارت حراست به تفاهم نامه با سازمان منابع طبیعی پایبند است

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم مقرر شد در ازای این تعامل، همکاری منابع طبیعی را با خود داشته باشیم و در واقع این تعامل دو طرفه باشد، باید به صورت طبیعی رعایت شود و این روند طبیعی است. وزارت صمت . .


بیشتر بخوانید:
علت کاهش اکتشافات در حوزه معدن کشور/ تفاهم نامه با سازمان منابع طبیعی منجر به افزایش مشکلات حوزه معدن شد.

وی توضیح داد: همه اینها نباید منجر به رهایی شود مجوزهای تحقیقاتی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، کارگروهی برای تعامل بین این وزارتخانه و سازمان منابع طبیعی تشکیل شده و کارشناسان دو طرف در این کارگروه و در آخرین جلسات این کارگروه در دو ماه اخیر، هم در سطح کشور، موضوعاتی را مطرح کرده اند. و در سطح استان، بسیاری از موانعی که از سوی هر دو طرف حل شد، برطرف شد.

سمات معاون وزیر معادن افزود: نگرانی امروز ما کاهش صادرات است مجوزهای تحقیقاتی نسبت به قبل کاهش یافته است و در مورد مسائل باقی مانده که به نظر می رسد نیاز به اصلاحات دیگری داشته باشد، ما تمام تلاش خود را می کنیم تا هر چه سریعتر این اصلاحات انجام شود تا تفاهم حاصل شده همچنان در اولویت هر دو طرف قرار گیرد، بنابراین شرایط موجود مشکلات مانع از اجرای طرح های معدنی و همچنین آسیبی به منابع طبیعی کشور نخواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مشکل اصلی که در رابطه با این تفاهم وجود داشت گاهی به تفاسیر بندهای تفاهم نامه برمی گشت و گاهی حتی برخی از این برداشت ها در تفاهم نامه وارد نمی شد. اما برخی از استان‌ها گاهی پروژه‌ای را متوقف می‌کنند که با توضیح این مشکل می‌توان آن را حل کرد. از این رو وزارت معادن در این خصوص شفاف سازی کرده و به نظر می رسد این مشکل نیز در حال حل شدن است.

محتشمی پور بیان کرد: مشکل اصلی معدن این روزها به هماهنگی بین سازمانی مربوط می شود و نمونه این تفاهم نامه را با سازمان های دیگر مانند صنعت هسته ای داشته ایم. چرا که نهادها در کشور استانداردهای بسیار سخت گیرانه ای را در راستای استخراج معدن اعمال می کنند.

42dd6b49 3209 48f9 86c3 ccf0368ccd46 خبر خاکستری


80 درصد استعلام پروانه اکتشاف منفی است

وی گفت: آمارهای ما نشان می دهد که سال گذشته بیش از 80 درصد استعلامات ما از ارگان های مختلف به ویژه در حوزه بوده است. مجوزهای تحقیقاتی منفی شد که در برخی از دستگاه ها این عدد بالای 90 درصد است و این احتمالاً مهمترین مانع برای ما است اکتشاف معادن تازه است، در حالی که بعد از توافق با سازمان انرژی اتمی حدود 70 درصد استعلامات ما در سال گذشته منفی بود، امسال فقط 2 درصد استعلام منفی شد.

این مقام معدنی وزارت صلح افزود: محدودیت های بخش تحقیقات این به نوبه خود محدودیت هایی را در بخش بهره برداری ایجاد می کند و این مشکل سال هاست که در کشور وجود دارد و با وجود تلاش ما هنوز با وضعیت ایده آل فاصله داریم.

بالاخره گفت: مشکل اکتشافات معدنی در کشور ما به حوزه فناوری برنمی گردد و بیشتر در حوزه هماهنگی بین نهادی است.

دیدگاهتان را بنویسید