80 درصد مواد غذایی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود


ساعت: 14:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۱۹
کد خبر: 1889009

هیام نکویی با بیان اینکه 80 درصد نیاز غذایی در کشور تولید می شود، گفت: سالانه بین 10 تا 15 میلیارد دلار برای واردات مواد غذایی مورد نیاز مردم هزینه می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در مقطع حساسی از تاریخ کشور قرار داریم. انقلاب اسلامی و می تواند در گذشته بحث کشاورزی و غذا برای مردم قابل لمس نبود، اما متاسفانه در دهه اخیر توده مردم کمتر شده و حساسیت آنها در این زمینه افزایش یافته است و کوچکترین تغییر در بخش کشاورزی باعث حساسیت مردم می شود.

وی گفت: روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، مجموع تولید بخش کشاورزی در ایران 25 میلیون تن بود، اما اکنون چهار برابر شده و به 125 میلیون تن رسیده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور ادامه داد: اما این میزان تولید در بخش کشاورزی برای نیازها کافی نیست و اکنون 80 درصد نیاز غذایی در داخل کشور تولید می شود و ما باید بین 10 تا 15 میلیارد دلار در سال برای واردات مواد غذایی هزینه کند

خیام نکویی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی محدودیت های ما را در بخش کشاورزی افزایش داده و فرصتی برای کشت و کار نداریم، تصریح کرد: بنابراین با علم و فناوری باید تولیدات بخش کشاورزی را افزایش دهیم و خوشبختانه سابقه فعالیت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نشان می دهد که در این چهار دهه در این زمینه موفق بوده ایم، زیرا میانگین عملکرد گندم از 1700 کیلوگرم در هکتار به چهار تن رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: امروز باید در گندم و محصولات استراتژیک بخش کشاورزی به خودکفایی برسیم، بنابراین مصمم هستیم در این مدت اتفاقات خوبی را در حوزه کشاورزی رقم بزنیم.

وی در ادامه گفت: استان خراسان جنوبی در زمینه زرشک و زعفران و بسیاری از محصولات دیگر دارای ظرفیت درجه یک است و باید این نقاط قوت را به ارزش افزوده این محصولات برای مردم استان تبدیل کنیم.

خیام نکویی افزود: با شناختی که از خراسان جنوبی دارم از نیروهای این استان در چهار دهه گذشته همواره به عنوان افراد فهیم، تحصیلکرده و توانمند یاد می شود و باید این افراد را به عرصه کشاورزی و دانش بنیان نزدیک کرد. شرکت ها همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند با این استراتژی ظرفیت ها را محقق کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از همه ظرفیت ها برای این حوزه کمک خواهیم گرفت، گفت: وزیر جهاد کشاورزی نیز معتقد است که باید از این ظرفیت ها در استان هایی مانند خراسان جنوبی استفاده شود که کمتر به آن توجه می شود. نزدیک به حوزه دانش بنیان کردی و امیدواریم آنچه در این سفر وعده می دهیم در کمترین زمان ممکن محقق شود و این سفر برای مردم استان خیر و برکت داشته باشد.

مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: از 17 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در کشور، 2 مرکز در محمدیه جوسف و اسلام آباد قاین در استان خراسان جنوبی فعال است.

وی خاطرنشان کرد: بازدید از چند طرح تحقیقاتی و شرکت در شورای تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی استان از برنامه های سفر یک روزه معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید