81 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان قزوین به اینترنت دسترسی دارند

وی توسعه ارتباطات روستایی را یکی از اولویت های اصلی دولت برشمرد و افزود: با توجه به شیوع کرونا، استفاده از فضای مجازی افزایش یافته و همه اقشار از این فضا استفاده کرده و از طعم شیرین آن بهره مند شده اند. فناوری اطلاعات و مشاغل جدید باز شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین از پوشش کامل ارتباطی حدود 100 درصد شهرهای استان خبر داد و بیان کرد: در استان قزوین 28 شهر دارای پوشش کامل ارتباطی تلفن ثابت و تلفن همراه و اپراتورهای فعال در شهرستان ها هستند. این استان شامل همراه اول، ایرانسل و رایتل است.

وی تصریح کرد: اعمال تحریم های اقتصادی موجب کندی توسعه ارتباطات روستایی شده و در شرایط فعلی تمایل اولیه برای استفاده از اینترنت افزایش یافته است و یکی از درخواست های اصلی مردم پیگیری اقدام است. برای تحقق آن گرفته می شود.

امینی خاطرنشان کرد: تعداد روستاهای بالای 20 خانوار در استان قزوین 698 روستا و روستاهای دارای پوشش صوتی شامل 680 روستا معادل 97 درصد روستاهای استان و 568 روستا معادل است. 81 درصد روستاهای این بخش به شبکه سراسری متصل هستند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه ارتباطات روستایی را در دو حوزه ثابت و سیار دنبال می کنیم و هم اکنون میانگین دسترسی روستاهای استان حدود 80 درصد است که در شهرستان های آبیک، تاکستان، بوئین زهرا و بالای 80 درصد است. البرز و در برخی از مناطق شهر اوج و قزوین از مناطق فقیرنشین این منطقه هستند.

تا پایان شهریور 1402 تمامی روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت متصل خواهند شد.


این مسئول گفت: بر اساس بررسی های انجام شده تا پایان سال 1400 در دهستان سیار، 134 روستای استان فاقد اینترنت هستند و پیش بینی می شود تا پایان شهریورماه تمامی روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت متصل شوند. 1402.

وی بیان کرد: یکی از برنامه های خوبی که وزارت ارتباطات دنبال می کند استفاده از اعتبارات دولتی برای اپراتورها است به این معنا که در قالب طرح ‘USO’ تمام هزینه های اپراتورها در روستاها از منابع دولتی تامین می شود.

امینی با اشاره به اقدامات انجام شده در توسعه الیاف روستایی گفت: فاز اول طرح های ما مربوط به منطقه طارم سفلی به طول 168 کیلومتر است که 31 روستا با 3 هزار و 948 خانوار و 12 هزار و 105 نفر جمعیت را تحت پوشش قرار می دهد که تقریبا 98 درصد کار انجام شده است. تکمیل شده و تا دو ماه آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: فاز دوم طرح توسعه الیاف روستایی با حدود 213 کیلومتر به مسیر الموت متصل می شود که شامل 57 روستا با 5 هزار و 71 خانوار و 14 هزار و 17 نفر است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه های وزارت ارتباطات، توسعه شهر هوشمند است؛ وی گفت: قزوین جزو 8 استان برتر توسعه فیبر نوری شهری است و پیش بینی می شود تا پایان سال 1392 حدود 166 هزار بندر در شهر قزوین از توسعه فیبر نوری شهری استفاده کنند.



وی بیان کرد: سامانه 195 برای ثبت و پاسخگویی به شکایات ارتباطات راه اندازی شد. لذا در صورت برخورد با مشکل در این زمینه لطفا با این سامانه تماس گرفته تا در اسرع وقت مشکل پیگیری شود.



امینی از افزایش مشترکان اینترنت و کاربران فضای مجازی پس از کرونا خبر داد و گفت: تعداد مشترکان فعلی به حدی افزایش یافته است که تعداد مشترکان قبل از کرونا یک سوم مشترکان فعلی بوده است.



وی در پایان گفت: شاخص توسعه فناوری ارتباطات استان قزوین 7.29 درصد است که بالاتر از میانگین کشوری 7.23 درصد است و استان قزوین رتبه نهم کشور را دارد.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید