9 میلیون در صف خرید ماشین

9 میلیون در صف خرید ماشین

طرح فروش فوق العاده چهار محصول ایران خودرو رکورد تعداد متقاضیان را شکست. بنابراین تا ساعت 14 دیروز 9 میلیون و 250 هزار نفر در قرعه کشی 20 هزار خودرو شرکت کردند. بازگشت شورای رقابت و در نتیجه انتظار برای تعیین قیمت جدید (اجباری) محصولات و همچنین پیش‌بینی عرضه تمامی خودروها در بورس کالا، نشانه بارز تقویت تورم است. فرآیندها انتظارات بازار خودرو بر اساس محاسبات دنیای اکستودا، پژو پارس برنده در این قرعه کشی سودی معادل حدود 45 دستمزد ماهانه یک کارگر به دست می آورد.

طرح فروش فوق العاده چهارمین محصول ایران خودرو به طرز عجیبی رکورد تعداد متقاضیان را شکست. به نظر می رسد تورم مورد انتظار خودرو تنها دلیل چنین رکوردی باشد. بازگشت مجدد شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو و انتظارات ناشی از آن برای قیمت گذاری جدید خودرو و همچنین پیش بینی عرضه تمامی محصولات خودرو در بورس، شاکیان را به این نتیجه رساند که قیمت کارخانه ای خودرو در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت. آینده .

بنابراین بسیاری از خریداران واقعی و تقلبی ترجیح داده اند آخرین فرصت خود را برای خرید خودرو با قیمتی که در دسامبر سال گذشته تعیین شده بود، امتحان کنند. شاهد این تورم مورد انتظار، رکورد جدید ثبت نام در قرعه کشی جدید ایران خودرو است. در این طرح پیش فروش 9 میلیون و 250 هزار نفر (تا ساعت 14 دیروز) برای تحویل تنها 20 هزار خودرو ثبت نام کردند. بنابراین از هر 462.5 نفر یک نفر قادر به خرید خودرو خواهد بود. به عبارت دیگر، شانس هر ثبت نام کننده برای خرید خودرو تنها 0.2 درصد است. برای درک بهتر این اعداد بهتر است به مراحل قبلی قرعه کشی خودرو مراجعه کنید. مردادماه امسال در مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه، 104 هزار خودرو عرضه شد که در این مرحله 6 میلیون نفر نیز ثبت نام کردند که مشمول طرح حمایت از خانواده و جوانان جمعیت شدند. و همچنین طرح نوسازی خودروهای فرسوده. شانس هر فرد عادی که در این مرحله از امتیاز خاصی برای خرید خودرو برخوردار نبود، حدود یک در 194 بود. رقمی که اکنون به حدود 1:462.5 نفر رسیده است.

تورم انتظاراتی که باعث این امر شده ماهیتی دوگانه دارد. از سوی دیگر در روزهای اخیر تصمیم بر این شد که شورای رقابت به قیمت گذاری خودروها بازگردد. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که سازمان بازرسی کل کشور با احضار مدیران ایران خودرو و سایپا به دلیل اوضاع آشفته بازار خودرو از شورای رقابت خواست تا به وظیفه قانونی خود در خصوص قیمت گذاری خودرو و تنظیم بازار عمل کند. 11 نماینده کشور در نامه ای به شورای رقابت خواستار بازگشت این شورا به قیمت گذاری خودرو شدند. در نهایت با توجه به پایان یافتن دستور شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا که تنظیم بازار خودرو را به وزارت صمت واگذار کرده بود، اکنون شورای رقابت باید به قیمت گذاری خودروها بازگردد.

زمانی که این اتفاق بیفتد، این هیئت احتمالاً در اسرع وقت قیمت گذاری جدید محصولات خودروسازان را آغاز خواهد کرد. محصولاتی که با وجود تورم 48.5 درصدی همچنان به قیمت سال گذشته فروخته می شوند. اگر شورای رقابت قیمت گذاری را انجام ندهد، سناریوی دیگری وجود دارد که تمام محصولات خودروسازان وارد بورس می شود که در این صورت قیمت خودروهای کارخانه افزایش می یابد. بنابراین یکی از جنبه های تورم مورد انتظار مربوط به افزایش قیمت کارخانه ای خودروها است.

با این حال تورم مورد انتظار در بازار خودرو نیز وجود دارد. در واقع فروشندگان و متقاضیان انتظار دارند در آینده نزدیک قیمت خودرو در بازار افزایش یابد. دلیل این امر می تواند روند افزایشی نرخ ارز، نبود افق روشن برای احیای برجام و افزایش قیمت کارخانه ها باشد. بنابراین متقاضیان بر این باورند که در صورت موفقیت در خرید خودرو در این مرحله از قرعه کشی، می توانند کارخانه خودروسازی را به قیمت یک سال قبل خریداری کرده و در آینده نزدیک با قیمتی بالاتر از امروز به فروش برسانند.

اجاره توزیعی

این در حالی است که نیازی به انتظار خریداران برای آینده نیست و در صورت فروش خودرو در بازار به محض تحویل، می توانند سود کلانی کسب کنند. طرح فروش فوق العاده چهار محصول سورن پلاس دوگانه سوز، پارس سال سفارشی ELX، موتور سفارشی پارس سال با موتور XU7P و راناپلاس را ارائه می دهد. مثلا بریم سراغ پژو پارس. اگر فردی خوش شانس باشد که پژو پارس ELX برنده شود، باید برای خرید آن 209 میلیون و 125 هزار تومان به ایران خودرو بپردازد. این در حالی است که این خودرو به قیمت 510 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. بنابراین برنده این خودرو می تواند بیش از 300 میلیون برنده شود که معادل 144 درصد سود است. این رانت بادآورده و تقسیم شده را با حقوق سالانه کارگر مقایسه کنید.

کارگر دارای دو فرزند با کلیه حقوق اعم از حق مسکن، حق فرزند و… در سال 1401 جمعاً 80 میلیون و 700 هزار تومان دریافت کرده است. برنده پژو پارس در این قرعه کشی جایزه ای معادل حدود 45 ماه حقوق دریافت می کند. 3 سال و 9 ماه برای هر کارگر. وقتی یک سیاستمدار به راحتی چنین رانتی را توزیع می کند، ثبت نام بیش از 9 میلیون نفر تنها برای 20000 خودرو اصلا تعجب آور نیست. البته این فقط تعداد افرادی است که خودروی خود را ثبت نام کرده اند. بازار زیرزمینی خرید و فروش حواله همچنان قوت دارد و حواله های خودرویی که در قرعه کشی عرضه می شود از 100 تا 400 میلیون تومان خرید و فروش می شود. حواله پژو پارس که سود آن را بررسی کردیم در این بازار سیاه حدود 180 میلیون تومان است.

علاوه بر این، حتی مادر شدن نیز به ابزاری برای دلالان تبدیل شده است. همانطور که پیش از این «دنیای اقتصاد» در گزارشی به این موضوع پرداخته بود، تنها کد ملی مادران دو فرزند به بالا حدود 15 میلیون تومان خرید و فروش می شود. دلیل این امر شانس بیشتر این مادران در قرعه کشی خودرو است که طبق ماده 12 قانون حمایت از خانواده و جوانان 50 درصد محصولات خودروسازان بین جمعیت آنها توزیع می شود.

از اکتشافات گالیله تا کشف قیمت

اگرچه اوضاع بازار و خودروسازی تا این حد آشفته است، اما به نظر می رسد سیاست گذار به جای ارائه راه حل مدون و اصولی، در سیاست گذاری آزمون و خطا انجام می دهد و گهگاه راه حل جدیدی را برای کشف قیمت تمام شده آزمایش می کند. سوالی که صدای معاون را درآورد. وی دیروز با انتقاد از کم توجهی خودروسازان به کیفیت محصول، به کنایه گفت: پس از ادیسون، گالیله، پاستور و… خودروسازان نیز قیمت تمام شده خودرو را کشف کردند. “تنها چیزی که ما به آن اهمیت نمی دهیم ایمنی خودروها است. انتقادی که بیجا به نظر نمی رسد. به نظر می رسد تنها دغدغه سیاستمداران خودرویی یافتن قیمت است که به درستی انجام نمی شود و می توان گفت این روند بسیار طولانی و طاقت فرسا شده است.

یک روز شورای رقابت قیمت ها را تعیین می کند، روز دیگر آن شورا برکنار می شود و وزارت صمت مسئول آن می شود، یک روز مجلس با تعیین قیمت جدید مخالفت می کند و وزیر صمت را تهدید به استیضاح می کند و روز دیگر خودرو. برای اطلاع از قیمت به صرافی نمایندگی مراجعه می کند. اکنون سازمان بازرسی و مجلس در مقابل فروش خودرو در بورس ایستاده اند و شورای رقابت قرار است بازگشتی سه برابری به قیمت گذاری خودروهای هت تریک داشته باشد. اگرچه همه این نهادها و سیاستمداران وضعیت بازار خودرو را آشفته می دانند، اما هر کدام دلیل خود را برای این سردرگمی مطرح می کنند. غافل از اینکه شاید تعدد تصمیم گیران و بی ثباتی تصمیمات است که در شرایط کنونی بازار و صنعت خودروسازی کشور نقش اساسی دارد. در واقع، روند خورنده و طولانی تعیین قیمت خودرو، بازار را در ابهام عمیق فرو برد و عدم اعتماد بازار به سیاست‌ها نیز تورم مورد انتظار را افزایش داد. مشکلی که می توان آن را دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار دانست.

از سوی دیگر کیفیت محصولات تولیدی نیز مورد انتقادات بسیاری است که در سایه تصمیم گیری های آشفته نادیده گرفته می شود. پلیس راهنمایی و رانندگی بارها در مورد بی توجهی به ایمنی خودروها هشدار داده است. الان هم نایب رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از بی توجهی سیاستمداران به کیفیت و ایمنی خودروهای تولید شده می گوید و می گوید در این مورد شنیده نمی شود و دلخور است که به جای اینکه قیمت را بفهمیم، متوجه می شویم. از ایمنی ماشین

اما توجه به ایمنی و کیفیت خودرو را نیز می توان منوط به توسعه زیرساخت های خودروسازان دانست. سوالی که خیلی مقرون به صرفه نیست و ضررهای انباشته آنها روزانه اضافه می شود. در حالی که معامله گران بازار خودرو سودهای کلانی به دست می آورند که بخش کوچکی از آن در این گزارش به آن پرداخته شد، خودروسازان شاهد افزایش زیان انباشته خود هستند. در چنین شرایطی مسلم است که اولویت خودروسازان توسعه زیرساخت ها و افزایش کیفیت محصولات تولیدی نیست، بلکه رسیدگی به صورت های مالی رقت انگیز خود است.

در گام اول مقصر این شرایط را می‌توان به سیاست‌گذاری نسبت داد که از یک سو به انحصار در صنعت خودرو و بازار دامن زد و انگیزه ارتقای کیفیت را از خودروسازان گرفت تا خودروسازان این کار را نکنند. تحت فشار رقابتی برای توجه بیشتر به کیفیت و ایمنی ببینید. از سوی دیگر، انبوهی از سیاست ها، هم بازار و هم صنعت خودرو را در هاله ای از ابهام قرار داده است و به نظر می رسد تنها موضوعی که همه تصمیم گیران با وجود اختلاف نظر در مورد آن اتفاق نظر دارند، قیمت گذاری اجباری است. تنها تفاوتی که در این مورد وجود دارد این است که قیمت گذاری با چه مکانیزمی و توسط چه کسی انجام می شود، اکنون در شرایطی که قرعه کشی از طرف شورای رقابت برنده شده است، بازار خودرو و دلالان آن در راه هستند، بنابراین تعداد از خریداران رکورد شکست ما در قرعه کشی خودرو شرکت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید