90 درصد کودکان کار از تحصیل محروم هستند/ با کمک دادستانی دستگاه های مسئول حل معضلات اجتماعی

ساعت: 12:59
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1786329

عابدین زاده گفت: با کمک دادستانی، دستگاه های مرتبط با مشکل کودکان کار از جمله آموزش و پرورش، مراقبت های اجتماعی، خدمات کار، شهرداری، سازمان ورزش و جوانان، فرمانداری، کمیته پشتیبانی، نیروی انتظامی، سازمان فنی و حرفه ای و … . در مجموعه ای به نام «شوق لایف» جمع آوری شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نیره عابدین زاده معاون دادستان مشهد در گفت و گوی تفصیلی با صبح توس گفت: از سال 1378 شکل جدیدی از کار در حوزه دادگستری به ویژه دادسرای انقلاب در حوزه آسیب های اجتماعی کودکان، نوجوانان و… زنان و مردان ممکن است به این دلیل تشکیل شود که برخی از این حوزه ها، به ویژه برای افراد زیر 18 سال، طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان برای دادستان دارای تعهدات قانونی هستند، هم برای مداخله فوری و هم برای و برای تعهدات نظارت بر عملکرد دستگاه ها و اقدامات آنها

وی افزود: یکی از این موارد کودکان کار بود. این مسائل با کمک دادستانی در مجموعه ای متمرکز شد که دستگاه قضایی همه ابزارهای لازم را برای رسیدگی به مشکلات کودکان کار و حتی قضات حاضر در مجتمع فراهم کرده است. مسائل و زنان هستند.

مجموعه اشتیاق برای زندگی؛ مکانی برای جمع آوری دستگاه های مسئول حل معضلات اجتماعی

معاون دادستان مشهد ادامه داد: مددکاری اجتماعی محدود به مسائل قضایی نیست، یعنی باید رویکرد اجتماعی به این مسائل داشته باشیم و در واقع مفید باشیم. شهرداری، سازمان ورزش و جوانان، فرمانداری، کمیته امداد، نیروی انتظامی، سازمان فنی و حرفه ای و… در مجموعه ای به نام شوق زندگی دور هم جمع شدند.

عابدین زاده گفت: این اقدام همه دستگاه ها را بر آن داشته تا حداقل یک بار در زمینه مسائل اجتماعی تصمیمات یکپارچه بگیرند. قبلاً دیده بودیم که مثلاً اگر مدیری بخواهد در یک موضوع اجتماعی جلسه ای برگزار کند، ابتدا این جلسه حداکثر دو بار در سال برگزار می شود و هر بار اعضای حاضر در آن جلسه تغییر می کنند و همه مسائل باید بررسی شود. پیشرفت کرد، این نیز باعث شکست شد، به طوری که قوه قضائیه همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف را که مسئولیت مسائل اجتماعی را بر عهده داشتند، گرد هم آورد تا دستگاه‌های مختلف بتوانند اقدامات دیگری را ببینند. نه برای شنیدن

4aaea40e 2df8 4014 912e 3624fc13e722 خبر خاکستری

ناکارآمدی استاندار در هماهنگی دستگاه ها برای حل مشکلات کودکان کار

وی یادآور شد: آبان ماه سال 1378 با آغاز به کار مجتمع شوق زندگی، بحث کودکان کار به صورت ویژه در مشهد آغاز شد. اگر قبل از آبان ماه سال گذشته به چهارراه مشهد نگاه می کردید، با صحنه های غم انگیزی مواجه می شدید و کودکانی را می دیدید که از راه تجارت یا گدایی تلاش می کنند پول دربیاورند. در ابتدای راه اندازی مجتمع «شوق زندگی» عدم هماهنگی دستگاه ها مشهود بود و هر سازمان و اداره ای حرف خود را می زد و حتی مدیر هم نمی توانست این مشترک را بین دستگاه ها ایجاد کند، بنابراین اگر جلسات بدیهی می خواهیم که برای کودکان کار با احتساب استانداری این تعداد به یک یا دو جلسه نمی رسد که برای کودکان کار نیز خروجی خاصی ندارد.

حبس در انتظار مجرمانی است که به تعهدات خود در قبال کودکان کار عمل نکنند

معاون دادستان مشهد خاطرنشان کرد: در این مجموعه تمامی تعهداتی که قانون برای دستگاه های مختلف محول کرده است یادآوری می شود و در واقع قوه قضائیه بیش از تعهدات قانونی دستگاه ها خواهان اتفاقات و اقداماتی نیست. با توجه به دستورالعمل رئیس قوه قضائیه در خصوص ترک اعمال دستگاه ها، موظفیم ابتدا به دستگاه های مختلف نسبت به ترک و عدم انجام تعهدات قانونی خود هشدار داده و حتی در صورت وجود دستگاه ها، آنها را همراهی و مساعدت کنند. هنوز به تعهدات خود عمل نکرده اند. ، برای این دستگاه که در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان پیش بینی شده و برای متخلفان مجازات حبس در نظر گرفته شده است، گزارش جرم صادر می شود.

اگر با کودک برخورد نکنیم، سال ها بعد باید با زندانیان برخورد کنیم

عابدین زاده تاکید کرد: وقتی با کودکان سروکار نداریم باید سال ها بعد هزینه زندان را بپردازیم و معتقدم کار با کودکان و نوجوانان بسیار ارزان تر و کم خطرتر است اما پرسنل ما به این مسائل توجه نمی کنند.

وی افزود: در آبان ماه سال 99 با افتتاح این مجموعه به دلیل تاج دار بودن محدودیت هایی برای نگهداری از کودکان کار داشتیم. با ورود سازمان های مردم نهاد، هتلی در مشهد فضای بزرگی را در اختیار ما قرار داد. برای اینکه بتوانیم کودکان کار شناسایی شده را شناسایی کنیم از طرفی ماموران گشت شهرداری که مسئول شناسایی کودکان کار از سطح شهر بودند نیز آموزش های لازم را دیدند و یک خانم را موظف کردیم در این تیم ها حضور داشته باشد تا بچه ها با آنها مواجه نشوند. داخل تیغه ها طوری تنظیم شد که این بچه ها احساس گناه نکنند.

معاون دادستان مشهد گفت: سیاست اصلی ما در طرح کودکان کار این بود که کودک را از خانواده دور نکنیم چرا که جدایی کودک از خانواده مشکلات پیچیده ای را برای کودک در آینده ایجاد می کند. اگر کودک در موقعیت خطرناکی قرار نگرفت، باید به خانواده تحویل داده شود. با گذشت یک سال از آغاز به کار مجتمع شوق زندگی، انسجام خوبی بین دستگاه های حل مشکلات کودکان کار وجود دارد.

b38c2c43 a0c1 439b ae7d 14eca56f53a9 خبر خاکستری

شناسایی ۷۷۱ کودک کار در مشهد

عابدین زاده گفت: از آبان 1395 تا 13 آبان 93، 771 کودک از چهارراه مشهد شناسایی شدند که از این تعداد 221 کودک ایرانی و 549 نفر تبعه افغانستان بودند. اقدامات توانمندسازی آغاز شده است. همچنین 156 کودک در معرض خطر تحویل به سازمان اجتماعی به عنوان سرپرست فقیر شناسایی شدند و از مجموع 771 کودک شناسایی شده بین 3 تا 17 سال، 41 کودک دختر و مابقی پسر بودند. طبق بررسی های انجام شده بیشتر این کودکان متعلق به مناطق حاشیه شهر مشهد به ویژه شهرستان بسک آباد و کلا کوبان هستند.

دستگیری 15 سرکرده کودکان کار در مشهد

وی افزود: در ابتدای اجرای طرح با باندهایی مواجه شدیم که کودکان کار را از حومه شهر به مراکز مرفه نشین شهر منتقل می کردند. تعداد زیادی از این باندها با صحبت هایی که با کودکان داشتیم و گزارش های مردمی شناسایی شدند و سرکردگان آنها دستگیر شدند. سپس با دستگیری این افراد، گروه های کودکان کار متلاشی شدند و دیدیم که حضور کودکان در چهارراه شهر نه به خاطر باندها، بلکه دلایل دیگری بوده است. بر اساس بررسی دلایل حضور کودکان کار، مشخص شد که شایع ترین دلیل کودکان کار، وضعیت بد اقتصادی خانواده آنها است و دلیل دوم، وابستگی به والدین است.

4da5b705 b76e 4307 9b7f 61907a7e4a3c خبر خاکستری

90 درصد کودکان کار مشهد از تحصیل محروم هستند

معاون دادستان مشهد گفت: 90 درصد کودکان کار مشهدی محروم از تحصیل شناسایی شده اند. اما یکی از تعهدات آموزش و پرورش بر اساس قانون، شناسایی و نظارت بر تحصیل کودکان کار است که متأسفانه شاهد بودیم که این تعهدات رعایت نشد و مجبور شدیم برای ثبت نام در مدارس به 262 کودک کار نامه بنویسیم. حداقل مدرسه رو ترک نکن

عابدین زاده گفت: در خصوص کودکان کار آیین نامه ساماندهی کودکان کار و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال 84 داریم که در آن تکالیف مسئولان در قبال کودکان کار مشخص شده است. قانون به هر ارگانی وظیفه شناسایی، سازماندهی، جذب و توانمندسازی کودکان کار را محول کرده است. به عنوان مثال کودکی که در حاشیه شهر است و وضعیت اقتصادی خانواده او مناسب نیست و ترک تحصیل کرده است ممکن است کودک کار شود بنابراین قانونگذار بخشداری و آموزش و پرورش را موظف به شناسایی این موارد کرده است. کودکان و فراهم کردن شرایط یادگیری متأسفانه این دو دستگاه وظایف خود را به خوبی انجام ندادند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید