900 شرکت دولتی به اشتباه به بخش خصوصی واگذار شد


ساعت: 18:59
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880613

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح کرد؛

دبیر مرکز مبارزه با مفاسد اقتصادی در نامه ای خطاب به محمد باکر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم ارزیابی سیاست های کلان اصل 44 قانون اساسی تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ داود گودرزی در نامه ای خطاب به محمدبکر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مشکلات شدید اقتصادی کشور و ابلاغ سیاست اجرایی اصل 44 قانون اساسی از سوی رهبر انقلاب، تحول در کاربرد این اصل از اهمیت حیاتی و ضرورت آن است.


متن نامه دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی مشخص می شود.

با سلام و احترام؛

همانطور که می دانید امروزه کشور با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه است که زندگی مردم به ویژه اقشار مستضعف جامعه را در شرایط سختی قرار داده است، از این رو لازم است در جهت رفع این مشکلات گام هایی برداشته شود که منجر به تقویت جامعه شود. پایتخت جمهوری اسلامی ایران ممکن است برای هرکسی آشکار باشد و اجباری باشد.

بر اساس اصل 44 قانون اساسی، اقتصاد کشور به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم می‌شود و تقویت بخش‌های تعاونی و خصوصی همواره مورد توجه جمهوری اسلامی بوده است. در همین راستا، سیاست های اساسی اجرای این اصل در تاریخ 11 خرداد 1383 توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ابلاغ شد که در مقدمه این ابلاغیه، وظیفه نظارت بر حسن اجرای این سیاست ها با اخذ اقدامات لازم و همکاری نهادهای مسئول و حتی گزارش های نظارتی سالانه به مجمع محول شد تا تشخیص مصلحت داشته باشد، اما این گزارش های نظارتی در این سال ها مورد بی توجهی این مجمع قرار گرفت و عملاً توجه چندانی به بخش تعاونی نشد. موضوع خصوصی‌سازی فقط به بحث واگذاری محدود می‌شود، در این راستا از مجموع 2000 شرکت قابل واگذاری، تا به امروز حدود 900 شرکتی که دولت در آن‌ها سهام داشته است، به صورت کاملاً ناقص به بخش خصوصی واگذار شده است. ارزش این واگذاری ها بیش از 200 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

با اندکی تأمل در وضعیت اقتصادی کشور می توان دریافت که در سال های پس از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44:

• رشد اقتصادی کشور روند سریعی ندارد.

رشد مالکیت عمومی جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است و حجم عظیمی از سهام شرکت های دولتی قابل واگذاری به جای هدایت بخش خصوصی کارآمد به سازمان ها و نهادهای دولتی یا شبه دولتی واگذار شده است. لازم به ذکر است بیش از 61 هزار میلیارد تومان در قالب رد بدهی عمومی واگذار شد که مغایر بند 4 ماده 6 قانون اجرای اصل 44 است.

• شاخص بهره وری تغییر چندانی نکرده است.

• اکثر 12 عنصر شاخص رقابت پذیری جهانی رتبه پایینی دریافت کردند.

• سهم بخش تعاونی تنها 3.8 درصد از اقتصاد کشور و سهم بخش خصوصی تنها 17 درصد از کل اعتبارات است در حالی که حجم بودجه شرکت های دولتی 20 درصد رشد داشته است.

• سطح کلی اشتغال تغییر نکرده و پس انداز خانوار کاهش یافته است.

• و…..

بنابراین می توان گفت که تاکنون هیچ یک از اهداف سیاست های کلی اصل 44 محقق نشده است. کشت و صنعت مغان، کشاورزی و صنعت هفت تپه، ماشین سازی تبریز، رشت الکتریک، نساجی مازندران، آلومینیوم المهدی، پالایشگاه کرمانشاه، فولاد خوزستان، کنتورسازی قزوین، هپکوی اراک، ماشین آلات اراک و بسیاری دیگر از مجموعه های صنعتی را می توان مشاهده کرد. شکست این سیاست باعث شد که بسیاری از مجتمع‌های خاص تولید و بهره‌وری را کاهش دهند، بیش از 500 هزار نیروی انسانی را اخراج و حتی تغییر کاربری داده و به طور کامل تعطیل کنند. خلع ید از برخی از این واگذاری ها نیز مؤید این گفته است.

مجموع موارد فوق باعث شده است که هیئت کارشناسان ذیربط به این امر رضایت داشته باشند که تغییر مسیر برای تغییر در اجرای اصل 44 قانون اساسی امری حیاتی است و در این خصوص پیشنهادات ذیل تقدیم شما می گردد.

1- ارزیابی کلیه شرکتهای واگذار شده با ضوابط علمی، شفاف و کارشناسی توسط خود مقام ناظر (برای جلوگیری از هرگونه تضاد منافع) و گزارش‌های منظم سالانه در دستور کار قرار گیرد تا میزان حسن عملکرد اصل 44 عمومی مشخص شود. سیاست های نهادهای مختلف

2- اشاره به خلأهای تقنینی، اجرایی و نظارتی و در صورت لزوم اصلاح سیاست های کلان اصل 44 با نظرات متضاد نخبگان صورت گیرد.

3- با توجه به وضعیت واگذاری های گذشته و عدم عزم و تکلیف برای اصلاح سیاست های کلی اصل 44، کلیه واگذاری های آتی باید تا تعیین وضعیت متوقف شود.

ضمناً لازم به ذکر است که مرکز ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی به عنوان مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد با تمام ظرفیت آماده مشارکت در اجرای این درخواست ها می باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید