92 درصد گیلانی ها هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کردند/ بهره برداری از 100 طرح درمانی تا پایان امسال


ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885162

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای 100 طرح درمانی با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصدی تا پایان سال جاری گفت: نزدیک به 18 درصد افراد زیر 12 سال تاکنون واکسن دریافت کرده اند. در استان گیلان 92 درصد هر دو واکسن دریافت کردند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگو با خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان گیلان پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر 230 بیمار کرونا در بیمارستان های گیلان بستری هستند.

وی با بیان اینکه عادی بودن جامعه از دیگر دلایل افزایش مبتلایان به کرونا است، تصریح کرد: عدم واکسیناسیون، نداشتن ماسک، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، فاصله اجتماعی و شرکت در اجتماعات از جمله دلایلی است که باعث شده است. بازگشایی بیمارستان ها برای رد بیماران با تاج پر شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان سرماخوردگی خفیف همراه با تب، آبریزش بینی و سرفه را نشانه ابتلا به سویه جدید کرونا دانست و اظهار داشت: این علائم در افرادی که بیماری زمینه ای ندارند اما خود محدود شونده است. در برخی از افراد دیگر ممکن است در عرض پنج روز علائم من شدیدتر شد و ریه هایم را تحت تاثیر قرار داد.

سالاری در پاسخ به این سوال که برای ایمنی کامل چند دوز دیگر واکسن باید تزریق شود، افزود: آنچه تاکنون ثابت شده این است که هر چهار تا شش ماه یکبار دوز تقویت کننده واکسن تزریق شود و شاید در کشور ما و سایر کشورها برنامه ریزی های آتی انجام شود. برای ایجاد واکسن هایی با ایمنی بالاتر نیاز است، اما تاکنون چنین واکسنی تولید نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 25 تا 30 درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های گیلان را افراد زیر 18 سال تشکیل می دهند. وی اذعان داشت: تا کنون نزدیک به 18 درصد افراد زیر 12 سال و در استان گیلان 92 درصد هر دو واکسن را دریافت کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با اشاره به کار 100 پروژه درمانی با پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد تا پایان سال جاری در استان اظهار داشت: با توجه به وجود زیرساخت ها و مشکلات درمانی در گیلان. ، تاکنون 100 پروژه بهداشتی و درمانی با اعتباری بالغ بر 900 میلیارد تومان محقق شده و حدود 700 تخت به ظرفیت درمانی گیلان افزوده شده است.

سالاری با اشاره به افزایش 35 مرکز بهداشتی درمانی در شهرهای مختلف گیلان افزود: علاوه بر استقرار آمبولانس هوایی و افزایش 20 پایگاه اورژانس، حدود 200 تخت ویژه به تخت های استان اضافه شده است.

وی به وجود دستگاه سی تی در تمام شهرهای گیلان اشاره و تاکید کرد: تاکنون اعتباری بالغ بر 60 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی هزینه شده و اقلام کلی بر اساس نیاز تهیه و در شهرهای مختلف توزیع شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه جمعیت گیلان در این سفر سه برابر می شود، گفت: با توجه به بیمارستان های قدیمی گیلان، خط اعتباری جدید 2 هزار میلیارد تومانی ایجاد شده و با انعقاد قرارداد 800 میلیارد تومانی. با خاتم الانبیا، بیمارستان های 350 تختخوابی در محوطه بیمارستان پورسینا و سایت دانشگاه تکمیل می شود.

وی با اشاره به پیگیری بیمارستان 400 تختخوابی لاکان برای تکمیل و تجهیز آن، افزود: در هفته دولت فاز دوم این بیمارستان در 17 شهریور به اتمام می رسد و تا پایان سال 100 پزشکی پروژه با پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد در حال نزدیک شدن است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید