MES: تعطیلی مدارس با شاخص آلودگی زیر 200 در دنیا مرسوم نیست

MES: تعطیلی مدارس با شاخص آلودگی زیر 200 در دنیا مرسوم نیست

وزارت آموزش و پرورش با انتشار گزارشی اعلام کرد: تعطیلی مدارس با شاخص های زیر 200 که در ایران اعمال می شود، در سایر کشورهای جهان مرسوم نیست.

وزارت آموزش و پرورش گزارش حوزه بهداشت و درمان باشگاه دانشمندان جوان را منتشر کرد که در آن ابعاد مختلف شاخص کیفیت هوا با تعطیلی مدارس در ایران و سایر کشورهای جهان بررسی شد.

در این گزارش آمده است: تعطیلی مدارس با شاخص زیر 200 که در ایران اجرا می شود، در سایر کشورهای جهان مرسوم نیست.

در روزهای اخیر یوسف نوری; وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این گزارش گفت: بر اساس مطالعات جهانی برخی از کشورها مانند مکزیک و چین با شاخص 300 آلودگی جدی تری دارند اما مدارس تعطیل نیستند اما در ایران بارش برف و آلودگی با شاخص 300 است. 150 مدرسه را تعطیل می کند.

در این گزارش آمده است:

«آلودگی هوا» یکی از رایج ترین جملات در روزهای سرد و خاکستری زمستان ماست. امروزه یکی از بزرگترین دغدغه های والدین و کارکنان حفظ سلامت دانش آموزان و در عین حال تضمین کیفیت آموزش است. یکی از اساسی ترین تصمیماتی که پیش از این در این شرایط گرفته شد، تعطیلی مدارس بود که مستقیماً بر آموزش کشور و سطح علمی دانش آموزان تأثیر گذاشت.

با تحقیق در سایر کشورها به این نتیجه می رسیم که تعطیلی مدارس با شاخص های زیر 200 در دنیا مرسوم نیست. به عنوان مثال، امروز هند، پاکستان و چین دارای شاخص های آلودگی حتی بالاتر از 200 هستند، اما هیچ یک از آنها تعطیلی گسترده مدارس را در سراسر کشور تجربه نکرده اند. رقم دقیق شاخص کیفیت هوا برای تعطیلی مدارس در سراسر جهان رایج نیست، اما در سنگاپور این شاخص 314، در هند این شاخص بیش از 500، در مالزی این شاخص 267، در پاکستان این شاخص 450 و در چین شاخص است. 500 منجر به تعطیلی مدارس شد.لازم به ذکر است امسال در دهلی نو با شاخص آلودگی 447 تنها مدارس ابتدایی آن شهر تعطیل شد. در برخی از مناطق ایالات متحده، شماره 275 به عنوان آستانه تعطیلی مدارس ذکر شده است. در زیر به بررسی شاخص آلودگی هوا و استانداردهای این حوزه می پردازیم.

شاخص کیفیت هوا (AQI)، که ابزاری کلیدی برای شناخت کیفیت هوا و تعیین سطح آلودگی آن برای پنج آلاینده اصلی هوا، از جمله ذرات معلق، دی اکسید نیتروژن (NO2)، ازن سطح زمین (O3)، اکسید کربن ( CO) و دی اکسید گوگرد (SO2) محاسبه می شود. ابتدا «غلظت» هر یک از آلاینده های مذکور از طریق ایستگاه های اندازه گیری در شهر اندازه گیری می شود. سپس با استفاده از یک فرمول خاص، مقدار AQI برای هر آلاینده محاسبه می شود.

بالاترین مقدار AQI در هر ایستگاه به عنوان مقدار AQI آن ایستگاه گزارش می شود. به همین ترتیب، بالاترین AQI گزارش شده در بین تمام ایستگاه ها به عنوان AQI “شهر” گزارش شده است. با افزایش عددی شاخص کیفیت هوا، درصد بیشتری از مردم احتمالاً از اثرات بهداشتی ناشی از آلودگی هوا رنج می برند. مقادیر شاخص آلودگی هوا معمولاً به عنوان طیف گروه بندی می شوند. هر طیف با نام توصیفی، کد رنگ و توصیه های بهداشت عمومی همانطور که در جدول 1 نشان داده شده است، شناسایی می شود.

موسسات معروف زیادی در زمینه شفا و محیط زیست در دنیا وجود دارد. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) و مراکز کنترل بیماری های ایالات متحده (CDC) از جمله موسساتی هستند که دستورالعمل هایی را برای کیفیت هوا و فعالیت های مدارس منتشر کرده اند.

فعالیت بدنی دانش آموزان در شرایط جوی ناسالم باید محدود شود

بر اساس این راهنما، زمانی که کیفیت هوا ناسالم است (قرمز)، فعالیت بدنی دانش آموزان در فضای باز باید محدود شود تا زمان استراحت دانش آموزان افزایش یافته و فعالیت بدنی شدید کاهش یابد. همچنین فعالیت بدنی طولانی یا شدید دانش آموزان باید در فضای بسته (داخل سالن) انجام شود یا به زمان دیگری موکول شود.

کودکان مبتلا به آسم نسبت به سایر دانش آموزان نسبت به هوای آلوده حساسیت بیشتری دارند و باید بیشتر مراقب باشند. اگر دانش آموزان علائمی مانند سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس یا درد قفسه سینه پیدا کردند، باید فعالیت بدنی خود را متوقف کنند، از فضای باز سالن خارج شوند و استراحت کنند.

اگر علائم تنفسی بهبود نیافت، باید با پزشک مشورت کنند یا به مرکز درمانی منتقل شوند. بر اساس راهنمای مذکور، در مواقعی که کیفیت هوا بسیار ناسالم (بنفش) است، دانش آموزان نباید فعالیت بدنی را در فضای باز انجام دهند و این فعالیت ها باید در داخل خانه (داخل خانه) انجام شود.

بنابراین می توان گفت که در بسیاری از کشورها در شرایط ناسالم یا بسیار ناسالم هوا، مدارس تعطیل نیستند و فعالیت های آموزشی ادامه دارد، بلکه محدودیت هایی برای فعالیت بدنی دانش آموزان در نظر گرفته می شود.

در شرایط هوای آلوده و با حضور دانش آموزان در فضای بسته مدرسه باید از بسته بودن در و پنجره ها اطمینان حاصل کرد و تبادل هوا در داخل و خارج اتاق به حداقل برسد. همچنین تهویه مناسب هوای داخل (به خصوص تهویه با فشار مثبت با جلوگیری از ورود هوای بیرون به داخل اتاق) می تواند کیفیت هوای داخل را بهبود بخشد.

سلامت دانش آموزان در کشور اولویت اول وزارت آموزش و پرورش است و اگر شرایطی این اولویت را به طور جدی تهدید کند قطعا انتظار داریم مدارس تعطیل شوند. اما در شرایط کنونی که با استفاده از تجربیات سایر کشورها می توان نظام آموزشی دانش آموزان را بدون آسیب به پیش برد، از نهادها و استان های ذیربط انتظار داریم که مدارس و محیط آموزشی که آینده سازان جمهوری اسلامی هستند. ایران، آخرین مکان بسته خواهد بود.

این گزارش را با سخنرانی امام خمینی به پایان می بریم. تساهل و سهل انگاری در آموزش و پرورش خیانت به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و استقلال فرهنگی یک ملت و دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید