ایران هم می داند که امکان معامله برای اوکراین و تایوان وجود دارد!

ایران هم می داند که امکان معامله برای اوکراین و تایوان وجود دارد!

روز جدید وی در گفتگوی تحلیلی با آفتاب یزد، استاد دانشگاه ضمن بحث درباره اوکراین و تایوان که برای روسیه و چین مهم و حیاتی است، گفت: توافق سه جانبه. روسیه، چین و ایالات متحده با تمرکز بر شورای امنیت سازمان ملل متحد و مذاکرات هسته ای با ایران در کنار تایوان و اوکراین قرار گرفته اند.

علی بیگدلی، تحلیلگر و روزنامه نگار باسابقه سیاسی، در ادامه به برخی از رفتارهای اولیانف روسی اشاره می کند: برخی به این نتیجه رسیده اند که واکنش های عجیب اولیانف این است که روس ها در مذاکرات هسته ای به جای ایرانی ها صحبت می کنند. چنین استدلال هایی قطعاً یک فرض متناقض است، زیرا اولیانف فقط سعی کرد این پیام را به غرب برساند که نفوذ روس ها بر ایران بسیار بیشتر از غربی ها است و با این پیام تصریح کرد که در اختلافات در صورت تمایل آنها از روسیه پیشی خواهد گرفت. روسها در مسئله بردجام خود را اصلاح کنند.

بیگدلی در پاسخ به این سوال که در پاسخ به این اطلاعیه می توانیم یک معامله بزرگ پشت پرده باشیم، خاطرنشان کرد: در دنیای سیاست هیچ فرصتی را نمی توان صددرصد پذیرفت و 100 درصد رد کرد!

اوکراین برای روس ها مهم است

تحلیلگران و اساتید ژئوپلیتیک اروپایی می گویند که مسئله اوکراین برای روس ها مهم است زیرا نقطه تلاقی روسیه و اروپا است، بنابراین اگر اوکراین به سمت غرب بلغزد، روسیه باید از دست برود و اگر نه، روس ها به عنوان یک نیروی سیاسی اصلی باقی می مانند. ژئوپلیتیک موضوعی باقی خواهد ماند که البته ریشه تاریخی دارد.

علی بیگدلی، استاد تاریخ دانشگاه به آفتاب یزد گفت: اوکراین همیشه برای روس ها مهم بوده است. روسیه از زمان تزارها بر این منطقه تسلط داشت و اهمیت آن به دلیل دسترسی روسیه به دریای سیاه است.برای عبور از تنگه بسفر و داردانل، حتی جنگ کریمه 1856 که منجر به صلح شد.
بنابراین آخرین آرزوی روسیه این بود که بتواند هر چه زودتر از تنگه ها عبور کند و جنگ کریمه به این دلیل اتفاق افتاد که روس ها و عثمانی ها به توافق رسیدند. در عین حال روسیه حتی گفته است که ما در تمام ابعاد نظامی از عثمانی حمایت می کنیم تا هیچ کشوری نتواند به شما حمله کند، زمانی که این قرارداد تمام شد انگلیسی ها و فرانسوی ها روسیه را در جنگ کریمه شکست دادند زیرا روس ها می خواستند از دریای سیاه عبور کنند. و تنگه بسفر و داردانل به دریای مدیترانه می روند. استالین همچنین در ملاقات شخصی با روزولت در کنفرانسی در مسکو به روزولت گفت که از آنجایی که هیچ مانع طبیعی برای حملات دشمن در کشور ما وجود ندارد، ما مجبور خواهیم بود دور او خط امنیتی بکشیم. یعنی جایی که اکنون اوکراین است، طبیعتاً اوکراین را تصاحب می کند و روسیه تا سواحل دریای سیاه پیشروی می کند و این یک راه بسیار بزرگ برای ورود به اقیانوس ها خواهد بود.

اوکراین مانند کریمه است

«علاوه بر این، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، پوتین کریمه را در سال 2014 بازپس گرفت. استدلال او این بود که 40 درصد جمعیت اینجا روس هستند و به درستی، پس از دوران استالین، روس‌ها به اجبار نقل مکان کردند. به شبه جزیره کریمه بروید و آن را روسی کنید. به او تغییر هویت دادند، چه از نظر زبان، چه از نظر فرهنگ و چه از نظر هویت و او در این امر بسیار موفق بود، بنابراین زبان روسی شد و هویت آنها کاملاً روسی شد و پوتین به درخواست مردم به آمریکایی ها گفت. شبه جزیره کریمه را گرفتند و من گرفتم. در مورد اوکراین، حدود چهل درصد از جمعیت اوکراین، به ویژه در شرق روسیه، پوتین هستند، بنابراین پوتین می گوید که چهل درصد از ما درخواست کرده ایم که اوکراین را بگیریم. اکنون که بیش از سی سال از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می گذرد، ده سال اول صرف ترمیم ناکامی های داخلی و مشکلات اقتصادی شده است و ده سال دوم به دنبال تقویت نظامی گری بوده است که گام های بلندی برداشته است و ده سال سوم به دنبال تقویت نظامی گری بوده است. به گسترش موقعیت روسیه در خارج از حوزه نفوذ ادامه دادند و از دو جهت مورد حمله غرب قرار گرفتند. یکی از طریق اتحادیه اروپا بود که بسیاری از کشورهای اروپای شرقی به آن پیوستند. روس ها خود را خیلی جدی نگرفتند زیرا به دنبال تبدیل شدن به جهانی صلح آمیز بودند و ناتو و اتحاد گسترش یافتند.

او گفت: «اما روس‌ها بر پوتین فشار می‌آورند تا همین پیشرفت را داشته باشد و به مرزها و منطقه حساس ما نزدیک‌تر شود، زیرا اوکراین برای ما حیاتی است و آنها اوکراین را به عضویت ناتو در می‌آورند، بنابراین این انگیزه اصلی بود». . گفته می شود پوتین 100000 سرباز را به مرز اوکراین اعزام کرده است. در داخل اوکراین نیز نیروی پنجمی دارند که اطلاعات جدید را برای روس ها ارسال می کند و لحظه به لحظه اخبار را ارسال می کند. پوتین معتقد است که ما اجازه نمی دهیم کسی عضو اوکراین شود، ناتو و ناتو زیر گوش ما حرکت کند، بنابراین فشار اصلی روی همین موضوع است و در یک جلسه خصوصی برخی خبرگزاری ها این جلسه را پخش کردند. پوتین گفته بود که اگر لازم باشد آمریکا به ما فشار می آورد، ما تا دو ماه دیگر به همان مرزهای امن شوروی برمی گردیم، یعنی اروپای شرقی را فتح می کنیم و روسیه هم می تواند این کار را انجام دهد زیرا اکنون بایدن آمریکا نیز در حال کوچک شدن است، روس ها از این فرصت استفاده کرده اند و دموکرات ها که به طور کلی با روس ها رابطه خوبی ندارند، اگرچه از نظر فکری و ایدئولوژیکی به روس ها نزدیک هستند، اما روابط خوبی با روس ها ندارند. روس ها در سیاست بین الملل

توافق پشت پرده آمریکا و روسیه؟ چرا که نه!

علی بیگدلی با تأکید بر موضوع مهم «توافق محرمانه» می گوید: اما همانطور که گفتم آمریکایی ها می دانند که روس ها نقشه های خود را بسیار ظریف، زیرکانه و زیرکانه انجام خواهند داد، بنابراین سیاستی که اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا در پیش گرفته اند. ایالات متحده باید روسیه را تحت فشار قرار دهد تا اگر روسیه نیروهای خود را به خارج از اوکراین خارج نکند، روسیه را تحریم کند، اما در مورد این سوال که آیا ممکن است توافقی بین ایالات متحده و روسیه در مورد ایران وجود داشته باشد یا خیر.

> اولیانوف در خاک روسیه بازی می کند نه ایران!

استاد تاریخ دانشگاه در ادامه گفت و گوی تحلیلی خود با آفتاب یزد به بحث درباره موضوعی به نام اولیانف ادامه داد: می توانیم مذاکرات را به سمتی که می خواهیم پیش ببریم و اختلافات ایران و آمریکا را حل کنیم و بایدن هم اکنون نیاز دارد. بنابراین شما باید به ما امتیاز بدهید و این یک نمایش قدرت است که آقای علیانف به مقامات نشان داد. و اتحادیه اروپا که اگر نخواهیم ایران جلو نمی رود و اگر اختلافات شما را ایجاد کنیم بیایید با ایران در برجام حل کنیم. از اوکراین هم باید دستت را قطع کنی.

> افکار عمومی اولیانوف را ساکت کنید!

وی ادامه داد: البته تحرکات دیپلماتیک اولیانف بسیار قابل قبول است اما چند روزی است که صحبتی از آقای اولیانف نشده و مدتی است که تعلیق شده است. بنابراین این مسائل قطعا وجود دارد.

ایران باید از دیپلماسی گام به گام استفاده کند

وی همچنین گفت: سفر آقای رئیسی به مسکو و سفر آقای امیر عبداللهیان به پکن بی ارتباط با این موضوع نیست تا پکن و مسکو بتوانند مشکل برجام را به نحوی حل کنند، زیرا اکنون نیاز شدید داریم. زیرا ایران چاره ای جز استفاده از دیپلماسی گام به گام برای امضای توافقنامه با دو سال باقی مانده آقای بایدن ندارد تا ببیند چه کسی در سال 2024 پیروز خواهد شد و بعید است که بایدن به دلیل سنش دوباره انتخاب شود. به دلیل ناکامی های او، صحبت از بازگشت خانم کلینتون یا دخترش می شود، اما به نظر من جمهوری خواهان پیروز خواهند شد، اما قطعا این بازیگران پنهان و دیپلماسی بین آنها وجود دارد و چیزی که می توانم با اطمینان بگویم این است که روس ها هیچ شرایطی وجود ندارد که کشورها یا اتحادیه اروپا اجازه ایجاد پایگاه های ناتو در اوکراین را ندارند.

> شباهت ها و تفاوت های اوکراین و تایوان

یکی از دلایلی که چین در حال افزایش نفوذ خود در خاورمیانه است که یک منطقه غنی است، این است که کشورهایی مانند مصر، اسرائیل، عربستان سعودی، ایران و ترکیه، پاکستان و افغانستان توافقنامه‌های چند ساله امضا کرده‌اند که به دنبال فضای تجاری هستند. و بازاری که می تواند جایگزین بازار آمریکا برای چین شود. با توجه به اینکه چینی ها حدود 600 تا 800 میلیارد دلار تجارت در ایالات متحده دارند که رقم بسیار بالایی است، چین معتقد است که اگر برای تایوان با آمریکایی ها وارد معامله شود، یعنی اگر تایوان را در اختیار بگیرد، ممکن است بازار آمریکا را از دست بدهد. این در مورد تجارت با چین خواهد بود، بنابراین چین در حال حاضر در حال تلاش برای به دست آوردن بازار در کشورهایی که ذکر کردم، و حتی بیشتر در آفریقا، در آمریکای لاتین است، اما موضوعی که مطبوعات ما در اینجا به ندرت به آن اشاره می کنند این است که چینی ها. طبقه بندی شده، یعنی با عربستان قرارداد امضا نمی کنند. چین به دنبال جبران بازار ایالات متحده با به دست آوردن بازارهایی است که کشورهای ثروتمند هستند. تایوان برای کمونیست ها نیز بهشت ​​است و آمریکایی ها سرمایه گذاری زیادی کرده اند و آن را به یک کشور صنعتی تبدیل کرده اند، اما تایوان برای چینی ها جنبه پرستیژی دارد. قدرت چین مبتنی بر اقتصاد و تجارت است، اما قدرت روسیه مبتنی بر امنیت نظامی و هسته ای است. ما هم از روس ها یاد گرفتیم و روی مسائل نظامی و امنیتی متمرکز شدیم و این خیلی فاجعه بار است، وضعیت اقتصادی مطلوب همان طور که از روسیه عقب مانده است، اما بین چین و روسیه از نظر محتوایی تفاوت وجود دارد.

مناقشه چین بر سر تایوان به اندازه اختلاف روسیه بر سر اوکراین نهایی نخواهد شد!

بیگدلی گفت: من مخالف تغییر ژئوپلیتیک جهان نیستم. یک تحلیلگر آمریکایی بعد از جنگ جهانی اول آمد و مراکز بحران و مراکز حساس ژئوپلیتیکی را به پنج منطقه تقسیم کرد. اول خاور میانه دوم آفریقای شمالی سوم منطقه بالکان چهارم آسیای جنوب شرقی پنجم آمریکای لاتین در آمریکای لاتین، آمریکایی ها در سال 1977 برای امضای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای با کشورهای آمریکای لاتین آمدند که کشورهای آمریکای لاتین حق تعقیب قضایی برای کشتار جمعی را ندارند. . سلاح های هسته ای آمریکا لاتین توسط آمریکایی ها مهار شده و بسیار مراقب آن است، اما در مورد سایر کشورهای بالکان، هنوز زمزمه ناهماهنگی به گوش می رسد که آمریکایی ها نگران هستند که روس ها دوباره به بالکان نفوذ کنند و آن را به بالکان تبدیل کنند. تحقیر نمودن. از این منظر، اختلاف چین و آمریکا بر سر تایوان و اختلاف روسیه و آمریکا بر سر اوکراین هرگز راه حل نهایی نخواهد داشت.

> آیا آمریکا بیشتر با اروپا بازی می کند تا با روسیه؟

زیرا اروپا به روسیه بستگی دارد و اروپایی ها نمی توانند فشار زیادی به روسیه وارد کنند زیرا آنها به گاز روسیه به ویژه آلمانی ها وابسته هستند اما بیشتر تحت تأثیر تهدید روسیه هستند زیرا اگر روسیه بخواهد کاری انجام دهد ابتدا دسترسی دارد. به اروپا، اما روابط ایالات متحده با اتحادیه اروپا پایدار نیست. مثلا ترامپ اصلا اتحادیه اروپا را قبول نداشت. اگرچه بایدن هم اکنون همان چیزی که ترامپ را تحت تعقیب سیاسی قرار می دهد، در نهایت این اروپا است که همسایه روسیه است، نه آمریکا!

سیاست های بایدن مانند سیاست های ترامپ است

وی گفت: سیاست بایدن همان سیاست ترامپ است. وی افزود: در الهیات و ادبیات دیپلماتیک بله، اما در نتیجه اتحادیه اروپا همچنان توسط آمریکا رها شده و چاره ای ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید