بودجه پاتک تا زمان بازنشستگی کاهش یافته است

در ایران حدود 20 صندوق بازنشستگی وجود دارد که به دلایل مختلف با علم اکچوئری مشکلات زیادی دارند. از نظر شاخص «نسبت حمایت»، در میان صندوق‌های بازنشستگی مهم ایران، تنها «تامین اجتماعی کشاورزان، دهقانان و عشایر» و صندوق «تامین اجتماعی» در وضعیت بحرانی قرار ندارند (نسبت حمایتی کمتر از 4). ; اما نسبت حمایت سایر صندوق های مهم یک یا کمتر است. یعنی برای حق بیمه یا کمتر باید مستمری حداقل 4 برابر حق بیمه دریافتی پرداخت کنند و پایان این کسری از منابع دولتی و بودجه عمومی تامین شود. بر این اساس، در بند «د» تبصره 20 لایحه قانون بودجه 1401، دولت اعلام کرد که به منظور تثبیت منابع صندوق های بازنشستگی، از ابتدای سال آینده، سنوات قابل قبولی برای بازنشستگی کلیه افراد زن و مرد در نظر گرفته شده است. شاغلین با مدرک تحصیلی لیسانس معتبر در کلیه صندوق های بازنشستگی از جمله کشوری، لشکری ​​و سازمان تامین اجتماعی 2 سال افزایش می یابد. البته این درخواست هم از نظر فشار بر بیمه گذاران و ضایع شدن حق تقلب آنها و هم از نظر جلوگیری از تغییرات دائمی بودجه دائمی در بودجه سنواتی مشکل ساز بود که با مخالفت کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس به همین دلیل مواجه شد. دلایل

سیدکاظم دلهسباطری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 می گوید: این کمیته معتقد است که رسیدگی به مطالبات بازنشستگی دولت منجر به نارضایتی کارکنان و افزایش بیکاری در جامعه شده است، در حالی که هیچ مدرکی دال بر قانون دائمی وجود ندارد، با مشکل مواجه هستیم.
از منظر کارشناسی گرچه عزم دولت برای پاسخگویی به چالش صندوق های بازنشستگی قابل قبول و حتی قابل تقدیر است، اما نحوه ارائه این درخواست و مبانی آن به گونه ای است که حتی کمیسیون تلفیق بودجه نیز قصد مخالفت با آن را ندارد. مشکل. در حال حاضر کمیته مشترک با پیشنهادات دولت در حوزه بازنشستگی مخالفت کرده و البته برای جلوگیری از بروز بحران در صندوق های بازنشستگی و کاهش عدم تعادل مالی، با اختصاص 90 هزار میلیارد تن سهام از محل فروش سهام بورسی و بی نام موافقت کرده است. شرکت ها و تامین اجتماعی به این صندوق ها.مشکلات آنها را جبران کند. همچنین برای صندوق های کشوری و لشکری ​​تقریباً بیش از 130 هزار میلیارد تن در لایحه بودجه 1401 پیش بینی شده است که در صورت اجرا می تواند برای انتقال به صندوق های بازنشستگی 1401 موثر باشد. اما این تمهیدات در نقش مسکن موقت باقی مانده و حتی قدرت تاخیر در شروع بحران صندوق بازنشستگی را ندارد.

پیامدهای رضایت از تغییرات مستمری

جدای از اینکه امکان تغییر قانون دائمی در لایحه بودجه وجود ندارد، از نظر محاسبات مربوط به بیمه کارکنان با افزایش مدت خدمت اجباری، این سوال مطرح می شود که به عنوان مثال قوانین جاری، در طول دوره خدمت اجباری باید 100٪ حق بیمه اجباری خود را تسویه کند. در این صورت باید با افزایش طول مدت خدمت اجباری، حق بیمه کارکنان به گونه ای تنظیم شود که در دوره اجباری جدید 100 درصد حق بیمه مورد نیاز پرداخت شود. به عنوان مثال کارگر باید سالانه 30 درصد حقوق خود را به صورت حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کند و پس از پایان 30 سال خدمت بازنشسته شود.

این قانون برای مشاغل سخت و زیان آور به این صورت است که کارگر برای بازنشستگی پس از 20 سال فعالیت باید 4 درصد پاداش بیشتری بپردازد. حال اگر بنا به درخواست دولت مدت بیمه اجباری کارگر از 30 به 32 افزایش یابد، حق بیمه وی باید بر این اساس از حدود 30 درصد به 28 درصد تعدیل شود. این در حالی است که پیشنهاد دولت در لایحه بودجه 1401 صرفاً بر افزایش سال خدمت متمرکز بوده و به ضوابط تسویه پاداش ها توجهی نشده است. با توجه به پیشنهاد بعدی دولت مبنی بر تغییر مبنای محاسبه مستمری و پاداش پایان خدمت کارکنان از 2 سال سابقه خدمت به 3 سال، توجه به این نکته ضروری است و بدین ترتیب میانگین مستمری کاهش می یابد. و پاداش به بازنشستگان با قیمت 1400 حدود 10 درصد نسبت به قوانین قبلی. یافت شد. به عبارت دیگر، در صورت موافقت دولت با این درخواست، بازنشستگان آینده نسبت به بازنشستگان سال های گذشته خود مستمری و پاداش بسیار کمتری دریافت خواهند کرد. فشار بر کارکنان در سن بازنشستگی به حدی است که گفته می شود در زمان تنظیم بودجه و تقدیم آن به مجلس، تقاضا برای بازنشستگی حتی در سطح مدیران میانی افزایش یافته است. البته رد درخواست دولت مبنی بر تغییر قوانین بازنشستگی در بودجه 1401 به معنای پایان کار نیست و به احتمال زیاد این درخواست ها در قالب لایحه هایی برای تغییر قوانین دائمی در مجلس مطرح می شود.

دیدگاهتان را بنویسید