حامیان دولت به ترتیبات سفر ریاست جمهوری به روسیه واکنش نشان می دهند

حامیان دولت به ترتیبات سفر ریاست جمهوری به روسیه واکنش نشان می دهند

طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. در عین حال سفر دو روزه رئیس جمهور حاشیه های متفاوتی را برای او به همراه داشت. سفری که بار دیگر باعث شد منتقدان دولت رئیسی را با روحانی مقایسه کنند و یادآوری کنند که چگونه پوتین از حسن روحانی رئیس جمهور سابق و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه وقت استقبال کرد و چگونه ابراهیم رئیسی که دولتش نگاه دلسوزانه تری به روسیه دارد؟ پس از انتشار عکس هایی از سفر سید ابراهیم رئیسی به روسیه، بسیاری از رسانه ها نحوه استقبال از ابراهیم رئیسی را با حسن روحانی رئیس جمهور سابق ایران مقایسه کردند. برخی استقبال در مسکو را سرد توصیف کردند و حتی برخی از عدم حضور رئیس جمهور روسیه در فرودگاه و استقبال رسمی از رئیس جمهور انتقاد کردند که معاون وزیر امور خارجه در بدو ورود به روسیه رئیس جمهور را توهین به کشورمان خواند. برخی نیز استقبال رئیس جمهور را با استقبال حسن روحانی در مسکو مقایسه کردند. حسن روحانی در دو دوره ریاست جمهوری خود چهار سفر به روسیه داشت که همه آنها در فرودگاه و سپس به کرملین مورد استقبال گرم قرار گرفتند. در حالی که برخی از اصولگرایان غربی و منتقدان سرسخت روسیه به روحانی و محمدجواد ظریف وزرای خارجه دولت یازدهم و دوازدهم اعتقاد داشتند، به نظر می رسید همچنان از سوی ابراهیم رئیسی استقبال بهتری شود. این در حالی است که باخمن حسین پور، معاون سابق نهاد ریاست جمهوری درباره پروتکل های دولت روسیه در مورد استقبال از روسای جمهور به ایسنا گفت: حسین پور تاکید کرد که هرگز اتفاق نیفتاده است که پوتین برای استقبال از مقامات همکارانش به فرودگاه رفته باشد. تیم ایران و روسیه، آقای رئیسی از اداره تشریفات تأسیس شده سان دید؛ «کاری که روسیه انجام داد مطابق پروتکل آن بود و تفاوتی بین رئیس جمهور ما و روسای جمهور سایر کشورها وجود نداشت». رئیس جمهور مانند گذشته بود و رئیس فرودگاه، ناهماهنگی و بی نظمی نشان می داد و شاید همین امر منجر به ورود مردم .. روحانی به مسکو شده باشد. .
بخش مهمی از سفر رئیس جمهور به روسیه دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود. در این دیدار نحوه نشستن دو رئیس جمهور و فاصله زیاد رئیس جمهور با پوتین به دلیل توده زیاد بین آنها واکنش های بسیاری را برانگیخت. برخی از کاربران شبکه های اجتماعی از این فاصله به شوخی استفاده کردند و نوشتند که اگر این دیدار از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می شد، صدا و تصویر هر دو طرف بهتر می شد. برخی شکاف در پرونده‌های بهداشتی همه‌گیری تاج را مقصر می‌دانند، اما از زمان ظهور تاج، پوتین جلسات متعددی با رهبران جهان از جمله آنگلا مرکل و رجب طیب اردوغان داشته است که همگی به طور منظم در فواصل زمانی دو نفره با هم ملاقات می‌کردند. البته میز بزرگ تنها مشکل این دیدار و سفر نبود، بلکه نبود پرچم ایران در اتاق ملاقات و استقبال رسمی از رئیس جمهور ایران از دیگر واکنش های روسیه بود. در عکس های منتشر شده از دیدار رئیسی و پوتین هیچ عکسی از پرچم جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.
در این دیدار روسای جمهور دو کشور بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید کردند. پوتین در پایان سخنان خود از عبارت «ما در خدمت شما هستیم» به پوتین استفاده کرد که به معنای واقعی کلمه ترجمه شد و عبارت «در خدمت شما هستم» در سایت رئیس جمهور روسیه منتشر شد. این عبارت و عبارات مشابهی مانند جناب عالی اگرچه در زبان محاوره فارسی برای تکریم و احترام به کار می رود، اما در آداب رسمی خارجی رایج نیست، زیرا نه تنها در ترجمه معنا و مفهوم متفاوتی دارد، بلکه شأن رئیس جمهور نیز متفاوت است. در مقابل همتای سیاسی خود، آنها دارای رتبه برابری هستند، این مورد سوال است.

انتقاد از سفر به روسیه
سفر رئیسی به روسیه از ابتدا واکنشی بود. یکی از اهداف این سفر امضای سند راهبردی 20 ساله با روسیه بود، اما چند روز قبل از سفر، محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این کشور گفت: این جوان 20 ساله ایرانی در سفر رئیس جمهور به مسکو، سند راهبردی در دستور کار قرار نگرفت. این سند به دلیل مطالعات بیشتر و توافقات اولیه هنوز به مرحله نهایی امضای دو رهبر نرسیده است. بنابراین سند 20 ساله ایران و روسیه هنوز در مراحل اولیه است و رئیس جمهور وارد روسیه نمی شود.
هرچند سفر ابراهیم رئیسی از سوی منتقدان نقض شعار «نه شرقی نه غربی» تلقی شد، حتی صادق زیباکلام در توییتر خود نوشت: «به وزیر امور خارجه ایران به امیرعبداللهیان می گویم که عبارت «نه شرقی نه غربی» برای مدت زمان طولانی. ورودی وزارت خارجه را پایین بیاورید. همچنین بسیاری این سفر را در شرایط کنونی با نتایج خوبی برای کشورمان نمی دانند، از سوی دیگر حامیان دولت این گونه سفرها را رشد کشور و همچنین ناکارآمدی تحریم ها می دانند. در همین راستا زهره ایلیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که توسعه روابط با چین و روسیه موجب رشد ایران خواهد شد. این نماینده مجلس با اشاره به انتقاداتی که از سفر رئیس جمهور به مسکو داشتند، گفت: برخی این موضوع را دغدغه منافع خود می دانند و به همین دلیل روسیه را تحریک می کنند. در حالی که نزدیکی ایران، روسیه و چین به یکدیگر منجر به خنثی شدن تحریم ها، انعقاد قراردادهای دوجانبه، انتقال فناوری و توسعه زیرساخت ها می شود. لاوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، پیشتر در این سفر گفته بود که حدود پنج سال از آخرین سفر رئیس جمهور سابق ایران به روسیه می گذرد. امیدواریم دیدار روسای جمهور دو کشور منجر به توسعه همکاری های دو دولت ایران و روسیه در زمینه های مختلف شود. اما جدای از دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه و چندین دیدار تشریفاتی، شرکت در دانشگاه ملی و دومای روسیه نتیجه ای در بر نداشت و در این سفر هیچ توافق یا تفاهم نامه ای در زمینه همکاری های اقتصادی و منطقه ای اعلام نشد. جواد امام با انتقاد از ناکارآمدی این سفر نوشت: «افتخار دارم که پرچم ایران در مراسم استقبال و مذاکره و یا فاصله پنج متری روسای جمهور وجود نداشته باشد، باید قرارداد اقتصادی بین دو کشور امضا می شد. چرا هیچ سند و عکسی منتشر نشد؟” “اون نیومد؟” رحمت الله بیگدلی، تحلیلگر سیاست خارجی با انتقاد از ناکارآمدی این سفر در صفحه توئیتر خود نوشت: از چند متری پوتین را ملاقات کنید! 2. تشکر اصلی از پوتین برای عضویت ایران در توافقنامه شانگهای. 3. اظهارات پوتین: ایران یکی از اعضای ناظر توافق شانگهای است نه عمده! 4. در محل سکونت نماز بخوانید! 5. سخنرانی در دوما. دکترای افتخاری علوم 7. امتناع از انعقاد قرارداد!
جدای از حاشیه های اشتباهات کلامی رئیس جمهور در دیدار با پوتین، دعای رئیس جمهور در کرملین نیز بسیار مستجاب بود. عکسی از ابراهیم رئیسی در حال نماز خواندن به تنهایی در سالن کرملین منتشر شده است. محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در توییتی انتقادی نوشت: این تصویر بیشتر شبیه نمازگزاران روبه قبله است تا نمازگزاران روبه قبله. برخی انتشار چنین تصاویری را ریاکارانه می دانند. همچنین برخی از کاربران فضای مجازی با استناد به ویدئوهای منتشر شده در دیدار پوتین و رئیس جمهور، از آدامس جویدن پوتین در هنگام گفتگو با رئیس جمهور ایران خبر دادند و این را توهین آشکار به رئیس جمهور کشورمان دانستند. سفر رئیس جمهور به روسیه بازتاب گسترده ای در رسانه ها به ویژه رسانه های داخلی روسیه نداشت، در حالی که پیش از این در جریان سفر رئیس جمهور ترکیه به روسیه، بسیاری از رسانه های روسی به دیدار رئیس جمهور ترکیه با روسیه پرداختند و این خبر بر سر زبان ها افتاد. البته نکته مهم دیگر در بازتاب دیدار رئیس جمهور در رسانه های روسیه این است که از دیدار پوتین و دعوت از رئیس جمهور به جای گفتگوی دو رئیس جمهور استفاده شده است. باید بگویم؛ سفر ابراهیم رئیسی به روسیه صبح جمعه به پایان رسید و رئیسی پس از ورود به ایران عازم مناطق سیل زده کرمان شد که رسانه ای کردند.

دیدگاهتان را بنویسید