شناخت منطقه و نیازسنجی دو اصل مهم برای گسترش معارف اهل بیت در جهان است.

ساعت: 18:05
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792463

در این نشست راهکارهای بررسی رزمایش اهل بیت(ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فعالان بین المللی در نشست بررسی راهبرد نشر اهل بیت(ع) گفتند: شناخت منطقه و نیازسنجی دو اصل مهم برای نشر معارف اهل بیت در سراسر جهان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Kum فردا نشست بررسی اولویت ها و راهکارهای نشر معارف اهل بیت در عرصه بین المللی امروز در سالن اجتماعات مجمع جهانی اهل بیت برگزار شد.
امروز باید مکتب اهل بیت(ع) را به صورت مثبت به دنیا معرفی کنیم

حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این نشست به مناسبت هفته پژوهش گفت: پژوهش یکی از موانع مهمی است که باید در برنامه ریزی و نگارش از آن استفاده کنیم. کار می کند، اما نکته مهم دیگر این است که تحقیق باید در راستای نیازهای منطقه و جامعه او باشد.
وی ادامه داد: نقش مجمع در رابطه با آموزه هایی که امروز در دنیا ارائه می کنیم می تواند نقش مهمی داشته باشد. ما باید به سمتی برویم که ذائقه جامعه بشری را برآورده کند. در واقع امروز باید مکتب اهل بیت(ع) را به صورت مثبت به جهانیان عرضه کنیم.»
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه حرکت از منکر به اثبات باید به صورت عملی صورت گیرد، تاکید کرد: معارف اهل بیت(ع) باید به طور کامل بررسی شود و باید به این نکته توجه کنیم که اسلام دینی پویا است و می تواند عزت جامعه را بازگرداند.
وی افزود: ظلم ستیزی، معنویت گرایی و عدالت خواهی از ویژگی های اسلام است و علاوه بر آن ویژگی مهم اسلام مسئولیت پذیری است.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: مکتب اسلام می تواند پاسخگوی همه بحران های فکری باشد. ما در آینده به کلینیک های بیهوشی نیاز داریم، زیرا در آینده برخی افراد تحت بیهوشی قرار می گیرند و تا زمانی که تمام کرامت انسانی در اسلام دیده نشود، باید تحت درمان قرار گیرند.
معارف اهل بیت باید به صورت آکادمیک بیان شود

حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هند نیز در این دیدار گفت: همواره اقدامات خوبی برای گسترش معارف اهل بیت(ع) در شبه قاره انجام شده است. در سال های اخیر 20 هزار عنوان کتاب توسط اهل بیت(ع) منتشر شده است.
وی ادامه داد: در سال های اخیر اقدامات خوبی در فضای مجازی انجام شده که مورد استقبال نیز قرار گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور گفت: هر کتابی که برای شبه قاره تهیه می شود باید به حساسیت این منطقه توجه داشته باشد زیرا در برخی مواقع اگر به این حساسیت رسیدگی نشود عواقب زیادی در پی دارد.
وی افزود: معارف اهل بیت باید به صورت آکادمیک بیان شود تا مورد استقبال مجامع علمی و دانشگاهی هندوستان قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور گفت: مردم از نظر عاطفی شبه قاره هستند، بنابراین عزاداری این قاره بسیار مهم است و ارتباط آنها با نهضت عاشورا پیوندی قوی است.
وی افزود: در این راستا از دیدگاه اهل بیت(ع) در صورت انتشار کتاب ها بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. علاوه بر این، بحث دعا بسیار مهم است و نیاز به کتب دعا با ترجمه های مختلف است که در اختیار مسلمانان هند قرار دارد.

درک جامعه نخبگان دولت ها باید در نظر گرفته شود

پس از این مراسم محمد اسدی موحد دبیر کمیته هماهنگی و حمایت از نمایشگاه های کتاب خارجی گفت: عطش خاصی برای معارف اهل بیت (ع) در شمال آفریقا و جنوب شرق آفریقا وجود دارد. -بیت روز به روز زیاد می شود.»
وی ادامه داد: در سال 1993 که به زامبیا رفتم در این کشور تشیع وجود نداشت اما امروز چندین مسجد، مؤسسه و مرکز شیعی در این کشور وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اسدی موحد گفت: شناخت جامعه نخبگان کشورها باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این افراد در کشور خود اهمیت زیادی دارند.
وی ادامه داد: ارتباط با مراکز علمی و فرهنگی یکی از راه های ترویج معارف اهل بیت(ع) است و در این میان یکی از راه هایی که می توانیم در آفریقا موثر باشیم استفاده از کتاب های آموزشی است. البته آموزش و پرورش فقط ایجاد حوزه های علمیه نیست.» بلکه مدارسی ایجاد کنید که مردم را در کنار آموزش به بازار کار معرفی کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر معارف اهل بیت(ع) را آموزش دهیم قطعاً مردم به سراغ ما می آیند زیرا این معارف دل ها را به سوی خود جذب می کند.

رشد جمعیت مسلمانان در آمریکای لاتین در سال های آینده منفی خواهد بود

حجت الاسلام رجایی، مدیر عامل موسسه نسیم رحمت نیز در این نشست گفت: بر اساس آمار منتشر شده از سوی مجامع جامعه شناسی در سال های اخیر، رشد مسلمانان در آمریکای لاتین در سال های آینده منفی خواهد بود.
وی ادامه داد: این در حالی است که در منویات امام خمینی (ره) و در افق دین ایشان، دستیابی به تمدن نوین اسلامی بسیار حائز اهمیت است و این دقیقاً افق رهبر معظم انقلاب است.
حجت الاسلام رجایی گفت: جایی که سه دهم جمعیت مسلمان باشند به جایی می رسیم که مسلمان نباشد.
وی افزود: ترجمه و تحقیق دیدگاه ها و دیدگاه ها را تغییر می دهد و باید در این زمینه کوشا باشیم.
مدیرعامل مؤسسه نسیم رحمت گفت: مشکل نوشتن کتاب نیست، بلکه تغییر نگاهمان مهم است.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی کتاب کامل و جامعی که به معرفی اسلام بپردازد نداریم که بتوانیم آنها را در کشورهای مختلف عرضه کنیم.

حجت الاسلام رجایی خاطرنشان کرد: ترجمه شیعه قرآن به زبان پرتغالی نداریم که نشان از کم کاری در این زمینه ها دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید