«هشدار» مجلس به دولت

«هشدار» مجلس به دولت

روز جدید : مجلس در مقابل اصرار دولت بر لغو ارز 4200 جلدی، پیگیر عواقب لغو آن است. روز گذشته سخنگوی کمیته تلفیق 1401 گفته بود که لغو ارز 4000 تومانی واقعا عواقب سنگینی برای مردم دارد.

پیش از این مجتبی ذوالنور در تذکر شفاهی گفته بود جامعه تحمل جذب حذف این ارز را ندارد. او گفت گرانی خودرو کمر مردم را شکسته و همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است. کاظم دلهوس، عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت و گو با خبرآنلاین درباره تصویب لایحه کلیات بودجه از سوی نمایندگان مجلس گفت: شرایط فعلی به هیچ عنوان برای حذف ارز 4200 تومانی مناسب نیست. دولت به جای رفع مشکل باید برنامه ای برای کنترل ارز 4200 داشته باشد. اینکه دولت بگوید ارز 4200 تنی رانتی است و باید حذف شود، فایده ای ندارد، اما برنامه ای برای محدود کردن جهش های 5 یا 6 برابری کالاها وجود ندارد و حداقل معیشت مردم را تهدید می کند. ایجاد تغییرات تحت حمایت دولت نباید فشار بیشتری بر مردم وارد کند و هزینه های گزافی را بر آنها تحمیل کند. چنین راهکارهایی می تواند مشکل دولت را حل کند، اما بار مشکلات مردم را به میزان قابل توجهی تشدید می کند. ما به شدت با حذف ارز از این طریق مخالفیم. زیرا اجرای آن مشکلات بزرگی را برای مردم ایجاد خواهد کرد. ارز 20 تا 25 کالا حذف می شود که بر قیمت 600 تا 700 قلم اثر منفی می گذارد و افراد طبقات پایین له می شوند. “فرماندهان عزیز نیروها!” مسیری که دولت طی کرده مشخصا ادامه همان مسیری است که صندوق بین المللی پول از زمان آقای هاشمی در پیش گرفت و تا امروز ادامه دارد و با مردم ایران کاری کرده است که می بینیم. البته این وضعیت اسفبار که در دو سه سال اول حاکمیت جان مردم را گرفت، تورم را به 49.5 درصد رساند و اعتراض مردم و کارهایی را که نباید انجام می شد، در پی داشت. در بحران 1373-1374، نرخ تورم بالاترین نرخ تورم تاریخ بود. 49.5 درصد نرخ تورم مهر 1400 به نرخ تورم 45.4 درصد در سال 1374 نرسید، اما با توجه به خسارت وارده به مردم از سال 1374 تا کنون، نادیده گرفتن تورم مورد انتظار احتمالاً آسیب جدی تری را به همراه خواهد داشت.

بدترین نتیجه این بحران علاوه بر تورم، رکود وحشتناکی است که درد کوبنده تورم را چند برابر می کند. تورم کمر مردم را می شکند و بدتر می شود و شرایط برای مردم غیر قابل تحمل می شود. باید میزان خاصی از مقاومت مردم وجود داشته باشد. محمدرضا حباز، نماینده مجلس نیز در مورد توانایی دولت ابراز تردید کرد: دستیابی به آن دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید