واکنش روزنامه دولتی به انتقاد از عدم پایبندی به سفر رئیس جمهور روسیه: “رسمی بود نه رسمی”

واکنش روزنامه دولتی به انتقاد از عدم پایبندی به سفر رئیس جمهور روسیه:

روز جدید : روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت درباره رعایت نکردن تشریفات در سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به مسکو نوشت: سفر رئیسی به مسکو در قالب «سفر کاری» انجام شد. مهمان شما

روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت، درباره سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به مسکو نوشت: نحوه استقبال از رئیسی در فرودگاه مسکو از نکات مورد انتقاد برخی رسانه های مخالف بود. وزیر انرژی روسیه که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را نیز برعهده دارد، هنگام استقبال از رئیس جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه معمولاً طبق پروتکل های روسیه، از مقامات پایین رده در فرودگاه استقبال کرد. با توجه به اهمیت و جایگاه این سفر، روس ها حتی آن را به عنوان یک موقعیت مهمان نواز معرفی کردند. در سفرهای پوتین به ایران معمولاً مقامات رده پایین ریاست جمهوری از وی استقبال می کردند. به عنوان مثال محمود واعظی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و وزیر وقت ارتباطات در سفری در سال 94 این مسئولیت را بر عهده گرفت.

نبود پرچم ایران در صفوف پاسدار از دیگر نکاتی بود که برخی رسانه ها سعی کرده اند این سفر مهم را به حاشیه ببرند. طبق اصول و پروتکل های تشریفاتی، گاردهای نظامی هر ایالت مسئولیت پذیرایی از مقامات ارشد سایر کشورها را بر عهده دارند. بر این اساس در گارد تشریفاتی فقط از پرچم کشور میزبان و همچنین پرچم واحد نظامی هر ایالت استفاده می شود. شاهدان و مصادیق این موضوع در مراسم استقبال از مقامات کشورهای دیگر در ایران بسیار زیاد است.

بر اساس اطلاعات موجود، سرود ملی ایران در فرودگاه هنگام پذیرایی از رئیس جمهور کشورمان نواخته شد. عدم وجود پرچم ایران بر پشت رئیس جمهور نیز با توجه به پروتکل های کشورها متفاوت است. اختلافی وجود دارد که در برخی از جلسات قبلی و در دیدار مقامات ایرانی با کشورهای دیگر رخ داده است.

موضوعاتی مانند نوع دیدار پوتین و رئیس جمهور و نحوه قرار گرفتن روسای جمهور پشت میز و پرچم ایران که روی میز قرار نگرفت از دیگر مواردی بود که سعی شد به حاشیه برود. البته برخی از این اختلافات در جلسات مختلف و قبل از سفر نیز توسط طرفین هماهنگ می شود. به عنوان مثال، در تمامی دیدارهای رسمی مقام معظم رهبری با مقامات ارشد سایر کشورها، تنها پرچم جمهوری اسلامی ایران در گوشه اتاق ملاقات به چشم می خورد. این نشان می دهد که این تفاوت ها در پروتکل ها توسط کشورهای مختلف پذیرفته شده است.

جلسات رئیس جمهور فدراسیون روسیه به ترتیب اهمیت در سالن های مختلف کاخ کرملین برگزار می شود. جلسات در سالن های کرملین نیز مستقیما با پوتین برگزار می شود. جلسات پوتین بسته به اهمیت در دو سالن سبز و آبی برگزار می شود. تالار سبز معمولاً میزبان جلسات رسمی و تشریفاتی رئیس جمهور، گفتگوهای دوجانبه، امضای اسناد و کنفرانس های مطبوعاتی بازدیدکنندگان و اتاق آبی است که دفتر رئیس جمهور روسیه نیز می باشد. ، محل ملاقات از اهمیت بالاتری است. در جلسات این سالن معمولاً از پرچم نه میزبان و نه میهمان استفاده می شود، همانطور که در دیدارهای قبلی پوتین با مقامات ارشد کشورهای دیگر مشخص شد.

تفاوت سفر کاری و تشریفاتی

سفر رئیس جمهور به مسکو یک «سفر کاری» بود، اما طرف روسی نیز برخی تشریفات از جمله ملاقات و بدرقه یک مقام عالی رتبه به فرودگاه و پخش سرود ملی به احترام میهمان خود را انجام داد.

به نظر می رسد اهمیت سفر رئیس جمهور به روسیه که در آینده نزدیک سطح روابط راهبردی را بالا می برد، برخی از جریان های سیاسی داخلی و بین المللی را که سعی در کم اهمیت جلوه دادن و به حاشیه راندن این سفر داشته اند، نگران کرده است. نشان می دهد که توسعه روابط راهبردی ایران با کشورهای منطقه باعث نگرانی جدی کشورهای فرامنطقه ای شده است.

دیدگاهتان را بنویسید