لاستیک گران شد؛ جزئیات نحوه خرید لاستیک دولتی

لاستیک گران شد؛  جزئیات نحوه خرید لاستیک دولتی

سخنگوی اتاق بازرگانی از افزایش قیمت لاستیک های سایز 13 خبر داد.این لاستیک برای خودروهایی مانند پراید، تیبا و پیکان مناسب است.

مهدی عمیرادا اظهار کرد: قیمت قدیم لاستیک سایز 13 که 770 هزار تومان بود به یک میلیون و 50 هزار تومان و لاستیک سایز 14 از یک میلیون و 18 هزار تومان به یک میلیون و 160 هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش مهر، وی افزود: یکی از عواملی که باعث افزایش جزئی در سطح تولید تایر شد، افزایش قیمت بود. تولیدکنندگان بخش دولتی با قیمت ها دست و پنجه نرم کرده اند که با این افزایش اندک وضعیت را بهبود بخشیده است.

وی در گفت و گوی تلویزیونی افزود: قیمت قدیم لاستیک سایز 13 770 هزار تومان بود که اکنون به یک میلیون و 50 هزار تومان رسیده است. لاستیک سایز 14 نیز از یک میلیون و 18 هزار تومان به یک میلیون و 160 هزار تومان افزایش یافت.

امید ادامه داد: لاستیک های 15 و 16 به بالا که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، متأسفانه مراکز فروش ودیعه کالا دارند و باید محصولات خود را زیر قیمت مصوب ارسال کنند. به عنوان متولی بازار و بخش خصوصی از دولت می خواهیم در شرایطی که تولیدکننده نتواند نیاز بازار را تامین کند اجازه واردات بدهد تا تعادل بازار به هم نخورد و التهاب در بازار ظاهر نشود. این قابلیت در بخش خصوصی وجود دارد. اصل بازار این است که در شرایط و زمانی که تولید با تقاضا همخوانی ندارد، سریعا وارد کنیم و بازار را متعادل کنیم.

نحوه خرید لاستیک دولتی

وی افزود: در بحث تایر طی چند ماه گذشته یکی از پلتفرم هایی که به بازار اضافه شده جدا از فروش واقعی، ایجاد سامانه و فروش مجاز بوده است. مشکلی که در این زمینه وجود داشت؛ این بود که وقتی مشتری از سندیکا بازدید می کرد، نوع ماشین، نام مالک، شماره شاسی و غیره. باید در سیستم کسب و کار کلی ثبت شده باشد. در همین راستا در برخی موارد مشکل اینترنت و یا از کار افتادن سایت و مواردی از این دست در نهایت باعث عدم تکمیل ثبت نام مشتری می شد.

عمرد تصریح کرد: این مشکل باعث ایجاد صف هایی برای خرید شد که از بعد روانی و اجتماعی خوبی برخوردار نبود. بر این اساس اتفاق خوبی که افتاد ثبت نام مشتری در سامانه کلی کسب و کار، پیش ثبت نام بر اساس اطلاعات شخصی، نقشه خودرو و نوع درخواستی است که دارد و کد رهگیری دریافت می کند. پس از دریافت کد رهگیری، مشتری ظرف مدت پنج روز می تواند با تماس با واحدهای فروش دارای کالا و تحویل لاستیک خود را دریافت کند.

وی در خصوص محدودیت ها و شرایط ثبت نام اظهار کرد: ثبت نام اولیه دارای شرایطی است و این پیش ثبت نام مشخص می کند که یک مشتری بر اساس نوع خودروی خود در سال چند لاستیک می تواند خریداری کند، سپس با توجه به سهمیه خود می تواند سندیکا شود تا زمانی که او لاستیک خودش را می خرد وقتی مشتری می تواند، هر زمان که بخواهد، می تواند لاستیک هایی بخرد که ما بتوانیم با توجه به مقدار تقاضا تولید کنیم.

یکی از اعضای هیأت مدیره اتاق ایران اعلام کرد: برای برخی از سایزهای لاستیک مانند 13 و 14 به دلیل مصرف و تقاضای زیاد، برخی از واحدهای تحویلی در انبار موجود نیستند. از طرفی برای سایز 15 به بالا که مصرف کمتری دارد اتحادیه تامین کننده با مشکل رسوب گذاری محصول مواجه است. بنابراین، بر این اساس، ثبت نام بر اساس اندازه های موجود و نیاز مشتری موضوعیت یافته است.

امید خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های اصناف و اتحادیه های ایرانی مطالبات یا فروش اجباری برخی تولیدکنندگان است که می گویند اگر سایز 13 و 14 خریداری شود باید سایزهای دیگر نیز خریداری شود.

وی در خصوص تفاوت این مدل خرید با ثبت نام در روش های قبلی، گفت: ثبت نام قبلا انجام می شد، اما گاهی اوقات اتحادیه وجود نداشت. در حال حاضر مشتری حتی می تواند بر اساس موجودی، برند لاستیک مورد نیاز خود را انتخاب کند.

سخنگوی اتاق بازرگانی ایران گفت: پس از بررسی و ارزیابی تولیدکنندگان در سطح نیاز مصرف‌کننده و بازار، در صورتی که نتوانند پاسخگوی کافی باشند، به‌عنوان متولی بازار اتاق بازرگانی، این امکان را داریم که بلافاصله واردات انجام دهیم. برای حمایت از تعادل بازار به همین دلیل به دلیل اینکه نتوانستیم سیستم عرضه و تقاضا را اصلاح کنیم به سراغ فروش سیستم رفتیم.