دلال ها با قیمت لاستیک بازی می کنند / قیمت لاستیک را تا دو برابر نرخ معقول افزایش می دهند

ساعت: 13:33
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790312

دبیر کانون انجمن های صنفی رانندگان گفت: افزایش و کاهش قیمت لاستیک رانندگان کامیون همچنان ادامه دارد و در این بین دستگاه های مسئول نظارتی بر این روند ندارند تا رانندگان دو برابر نرخ معقول دریافت نکنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد کریمی دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون ها گفت: کامیون ها در سال 1397 به دلیل عرضه لاستیک در بازار مشکلی با لاستیک نداشتند اما یک ماه پس از اعتراضات خردادماه با کمبود جدی لاستیک و این محصول مواجه شدیم. در واقع در بازار وجود نداشت. «از طرفی واردکنندگان و تولیدکنندگان در آن زمان کم کاری کردند و کار را برای ما سخت کردند.

وی افزود: در آن زمان مقرر شد از تمام ظرفیت ها برای ساماندهی بازار لاستیک استفاده شود و حتی به سازمان ها اعلام شد که می توانند با ارز 4200 تنی لاستیک وارد کنند که طرح بسیار خوبی بود و مشکلی در این زمینه نداشتیم. امسال این کار را نکردیم. همچنین لاستیک ها بر اساس کارکردشان در اختیار رانندگان کامیون قرار گرفت که کار بسیار خوبی بود و منجر به فراوانی لاستیک در سیستم شد. حتی برای برخی از سایزها تقاضا کمتر بود. نسبت به عرضه تا سال گذشته ارز ترجیحی 4200 تومان بود قیمت آن افزایش یافت.

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون ها ادامه داد: البته در شهریور ماه سال گذشته با دستور وزیر وقت راه و شهرسازی، باقیمانده لاستیک های وارداتی با ارز ترجیحی در گمرک ترخیص شد، بازار به بازار عرضه شد. تا حدودی حفظ شده است متعادل اما رفته رفته این لاستیک ها فقط برای کامیون هایی بود که از بندر می آمدند. «امام و بندرعباس کالاهای اساسی آوردند، توزیع شد.

افزایش قیمت لاستیک به دو برابر نرخ معقول

کریمی با بیان اینکه در آن زمان البته مشکلاتی مانند کیفیت پایین برخی از لاستیک های وارداتی و گرانی آنها وجود داشت، گفت: شدت آن افزایش یافت. البته وزارت صمت پارسال اصرار داشت که لاستیک از طریق سامانه جامع بازرگانی وارد و توزیع شود اما توزیع کنندگان خارج از چارچوب قانونی لاستیک می گیرند و در لاستیک فروشی ها به صورت رایگان و بالاتر از قیمت تمام شده به فروش می رسانند. برای آنها تنظیم کنید

وی افزود: به عنوان مثال اگر قرار باشد یک جفت لاستیک تولید داخل حدود 9 میلیون تن فروخته شود، کمتر از 12 میلیون تن به دست رانندگان کامیون نمی رسد. و لاستیک های خارجی که پیش بینی می شود هر جفت 14 میلیون تن قیمت داشته باشد، به حدود 30 میلیون تن افزایش یافته است. از سوی دیگر وزارت صمت و نهادهای مسئول نظارتی ندارند و برخی از لاستیک ها به صورت غیر رسمی وارد می شود که بی کیفیت هستند و بسیاری از آنها تاریخ مصرف گذشته است.

دبیر کانون انجمن های صنفی رانندگان گفت: در دو جلسه ای که حدود یک ماه و نیم قبل با وزیر داشتیم این موارد را مطرح کردیم که البته با مقاومت برخی ارگان ها مواجه شد اما علیرغم اینکه که اقدام خاصی صورت نگرفته است «قرار بر این است که جلسه ای با وزیر صمت داشته باشیم و نگرانی های خود را مطرح کنیم تا در این زمینه اقدام شود.

انتهای پیام/


منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید