افزایش تدریجی قیمت ارز یک فرآیند سیاسی است نه اقتصادی / نیاز به محدود کردن اختلالات قیمتی برای ادامه مذاکرات معقول

ساعت: 11:02
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1790538

افزایش تدریجی نرخ ارز کشور در جریان مذاکرات پس از به تعویق افتادن مذاکرات ایران و 1+5 نشان می دهد که این روند صعودی قیمت ها بیشتر سیاسی است تا اقتصادی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همزمان با مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1+4 اتفاقاتی رخ داد که از قبل در فضای اقتصادی و سیاسی کشور قابل پیش بینی بود.

بسیاری پیش بینی می کردند که مذاکرات وین تاثیرات روانی بر بازار داخلی به ویژه در بازار ارز و دلار داشته باشد، از این رو قبل از شروع مذاکرات، مقامات دولتی تاکید کردند که روند مذاکرات به هیچ وجه مربوط به مسائل داخلی نیست، برای رفع تحریم ها و حل و فصل اختلافات ایران و کشورهای 1+4.

این در حالی بود که برخی در کشور تلاش کردند گرانی چند درصدی دلار در روزهای اخیر را به موضوع به تعویق افتادن مذاکرات پیوند بزنند و به این ترتیب به فضاسازی رسانه ای علیه دولت منجر شد.

این جریان سیاسی سعی دارد با سناریوی طرف های اروپایی درگیر در مذاکرات بازی کند و با توسل به کانال هایی برای اعلام نرخ ارز و طلا با افزایش تدریجی دلار پازل دشمنی با ملت ایران را تکمیل کند.

به نظر می رسد تلاش زیادی برای افزایش فشار بر تیم مذاکره کننده برای پذیرش خواسته های پسابرجام اروپا و در عین حال ایجاد بار روانی و اعلام افزایش قیمت ها صورت می گیرد.

رئیس جمهور به صراحت گفته است که عده ای درصدد افزایش قیمت ارز و دلار هستند اما نهادهای امنیتی پیگیر این موضوع هستند.

این نشان می دهد که موضوع افزایش قیمت دلار در کشور از یک روند اقتصادی به یک روند سیاسی تبدیل شده است و نهادهای نظارتی باید با شناسایی منابع این جو روانی و دامن زدن به بازار اقتصادی، زمینه را برای ادامه منطقی مذاکرات فراهم کنند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید