واسطه ها بسیاری از یارانه های پنهان را جذب می کنند/ نیاز به افزایش تدریجی قیمت انرژی همراه با فرهنگ سازی

ساعت: 10:25
تاریخ انتشار: 1400/10/07
کد خبر: 1795692

وی گفت: چون انرژی در کشور ارزان است، ارزان به حراج می رود.

احمد راستین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص یارانه های پنهان انرژی و استفاده ناعادلانه از آن در میان دهک های مختلف درآمدی، گفت: با توجه به اینکه میزان یارانه های پنهان در اقتصاد کشور سرسام آور است، در مرحله اول باید نسبت به میزان یارانه های پنهان آگاهی داشت.

او اضافه کرد :؛ باید برآورد دقیقی از میزان یارانه های پنهان وجود داشته باشد تا بر اساس برآورد به دست آمده یک نگاه کاملا کارشناسی شکل بگیرد. خوشبختانه دیوان محاسبات سال گذشته گام مثبتی در این زمینه برداشت. ضمن اینکه امسال کسر بودجه سال 99 در شش ماهه اول مهرماه به مجلس ارائه شد که کار بسیار بزرگ و قابل تقدیری است.

یارانه ها به درستی توزیع نمی شود

این نماینده مجلس ادامه داد: زمانی که میزان یارانه های پنهان را بدانیم، می توانیم برنامه ریزی بهتری داشته باشیم. متأسفانه میزان کمک‌های بلاعوض برای کلاس‌های لازم یا دستیابی به برنامه‌های هدفمند به درستی انجام نمی‌شود.

راستین گفت: یارانه به معنای تلاش دولت برای کاهش شکاف طبقاتی و افزایش قدرت خرید طبقه متوسط ​​و یا پرکردن خلاء ناشی از شوک های اقتصادی است. اما در هشت سال گذشته حجم بالای یارانه ها نتوانسته مردم را خوشحال کند، اختلاف طبقاتی را کاهش دهد و تولید را رونق بخشد.

یارانه های کلان کجا خرج می شود؟

وی در پاسخ به این سوال که حجم بالای یارانه ها در کجا هزینه شده است، گفت: نظر کمیته مشترک بر این است که یارانه مستقیم به مصرف کننده داده شود. این کاربر می تواند سازنده یا سایر بخش ها باشد. یکی از مزایای این طرح حذف واسطه هاست. واسطه هایی که بخش زیادی از یارانه های پنهان را جذب می کنند.

عضوکمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اقتصاد ایران به دلیل رانت طلا و عدم شفافیت در هزینه ها آسیب زیادی دیده است.

شبکه انحصاری در کشور قیمت گذاری را انجام می دهد

راستینه افزود: شبکه انحصاری کشور قیمت گذاری می کند; بنابراین نحوه قیمت گذاری منجر به این شده است که یارانه های پنهان به درستی برای مردم هزینه نشود.

وی ادامه داد: دیدگاه دوم این است که اگر یارانه را به صورت مستقیم به مصرف کننده بدهیم، ممکن است روحیه کار و تعامل و مشارکت اجتماعی در مرحله اول باعث کاهش یا ایجاد ابرتورم اقتصادی شود.

این نماینده مجلس گفت: اصولاً با فرهنگ‌سازی و هدایت یارانه‌ها به جامعه هدف که بخش تولید و دهک‌های نیازمند و میانی هستند، می‌توان برای یارانه‌های مستقیم ارزش افزوده ایجاد کرد. البته برای نمای دوم باید برنامه ریزی کاملی انجام شود.

انرژی ارزان ارزان فروخته می شود/ افزایش تدریجی تعرفه انرژی همراه با فرهنگ سازی در دستور کار دولت قرار گیرد

راستین با اشاره به ارزان بودن انرژی کشور گفت: چون انرژی در کشور ارزان است، ارزان هم به فروش می رسد. در حالی که این انرژی می تواند تولید را در کشور 10 برابر کند. بنابراین توصیه می شود که دولت افزایش موثر قیمت انرژی را در دستور کار خود قرار دهد.

وی گفت: انتظار می رود در کنار افزایش تدریجی فرهنگ سازی در نحوه مصرف صحیح انرژی، آن را جدی و مهم بدانیم؛ زیرا افزایش تدریجی قیمت انرژی به تنهایی بدون فرهنگ سازی موفقیت چندانی نخواهد داشت. اما مانند این طرح در کاهش مصرف انرژی و هدایت یارانه های پنهان به سمت تولید و نیازمندان موثر است. و مزایای زیادی به خصوص برای صنعت برق که با مشکلات زیادی مواجه است خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید