لزوم اطلاع رسانی دقیق در زمینه هدفمندی یارانه های انرژی پنهان

ساعت: 15:10
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1780102

مهدی توگیانی گفت: دولت سیزدهم باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق اصلاح قیمت حامل های انرژی را دنبال کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی توگیانی وی در گفت و گو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: با افزایش نرخ ارز، نظام قیمت های نسبی مختل می شود و این تخلف از قیمت های نسبی ناشی از مصرف بی رویه، قاچاق کالا و سوخت و به حاشیه راندن الگوی صحیح مصرف نیست. “

وی با بیان اینکه چون انرژی های مصرفی کشور مانند گاز، بنزین و برق قیمت گذاری نمی شود، گفت: معمولا از افزایش قیمت خودداری می کنند. بنابراین، در شرایط تورم، شاهد هستیم که قیمت اکثر کالاها افزایش یافته، اما قیمت انرژی ثابت می‌ماند. زیرا دولت با اعطای یارانه به صورت مخفیانه یا رسمی از افزایش قیمت سوخت جلوگیری می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: معمولا با افزایش تورم قیمت های نسبی به ضرر انرژی مصرف کننده تغییر می کند. به عنوان مثال زمانی قیمت بنزین تقریباً برابر با یک کالا بود، اما اکنون قیمت این کالا ده برابر قیمت بنزین است. در عمل قیمت بنزین نسبتا ارزان شده است.

توگیانی با بیان اینکه یارانه های پنهان باعث شده است که مردم قیمت انرژی را بسیار ارزان تر از سایر کالاها دریافت کنند و افزود: در این میان مردم اصلا مقصر نیستند. زیرا جهش نرخ ارز و تورم باعث شده تا دولت برای محدود کردن قیمت انرژی یارانه بیشتری بپردازد تا فشارهای تورمی ناشی از افزایش نرخ ارز کمتر توسط مردم احساس شود.

الگوی صحیح مصرف انرژی به حاشیه رانده شده است

وی ادامه داد: متاسفانه با ارزان بودن انرژی در کشور الگوی مصرف نیز در حال تغییر است. یعنی مصرف مناسب انرژی برای مردم کمتر و کمتر می شود و حتی اغلب شاهد قاچاق سوخت و هدر رفت سوخت هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت سوخت به ویژه بنزین باید تا 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس افزایش یابد و باید فوب اختصاص دهیم. قیمت در قالب یارانه در بین مردم «به عبارت دیگر نوعی تعدیل قیمت وجود دارد که توزیع یارانه بلافاصله پس از این تعدیل صورت می گیرد، اما متأسفانه با توجه به تجربه مردم پاسخ خوبی از این روش نگرفتیم.

طغیانی در این خصوص افزود: در دولت قبل به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب و عدم استقبال مردم، افزایش قیمت بنزین در آبان ماه 92 آثار و تبعات منفی در بعد اجتماعی و سیاسی داشت. وقایع آبان 98 ما را ملزم به بررسی دقیق سایر ایده ها برای اصلاح قیمت انرژی و هدفمندسازی یارانه های پنهان کرد.

وی گفت: یکی از ایده ها در مورد کارت انرژی است که هر ایرانی با توجه به میزان مصرف خود سهمیه انرژی داشته باشد. این طرح می تواند به اصلاح قیمت انرژی کمک کند و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار ندهد و حتی به امرار معاش مردم کمک کند.

لزوم فرهنگ سازی در زمینه هدفمندی یارانه های پنهان

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت سیزدهم باید اصلاح قیمت حامل های انرژی را با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق دنبال کند و حتی ممکن است این موضوع را در بودجه 1401 لحاظ کند.

توگیانی به تعرفه های مرحله ای قیمت انرژی اشاره کرد و گفت: در اکثر کشورهای دنیا تعرفه های پلکانی وجود دارد. بر اساس این طرح، مشترکان پرمصرف بیشترین هزینه مصرف انرژی را پرداخت خواهند کرد. به عبارت دیگر با افزایش تدریجی تعرفه انرژی، افراد پرمصرف به مصرف کمتر انرژی تشویق می شوند. این موضوع در کشور ما به دلیل عدم اطلاع رسانی شفاف و دقیق مغفول مانده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید