تصویب آیین نامه های مربوط به سازوکار هدفمندی یارانه ها


ساعت: 20:26
تاریخ انتشار: 20/06/1301
کد خبر: 1896733

هیات وزیران به موجب مصوبه مندرج در تبصره (14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور در خصوص سازوکار هدفمندی یارانه ها، مفاد اجرایی این بند از قانون را تصویب کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در جلسه شورای دولت بعد از ظهر امروز یکشنبه که به ریاست آیت الله سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، هیات وزیران با اعطای اعتبار و اعتبارات بانکی برای جبران خسارات ناشی از زلزله در دو شهرستان استان هرمزگان موافقت کرد.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، مبلغ 306 میلیارد ریال در قالب هزینه و تملک دارایی های سرمایه ای برای جبران خسارات ناشی از زلزله در شهرستان های بستک و بندرلنگه در استان هرمزگان اختصاص یافت.

از این مبلغ وام تا سقف 256 میلیارد ریال برای ساخت 309 واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد تا سقف 500 میلیون ریال و کمک بلاعوض برای نوسازی 203 واحد مسکونی شهری، روستایی و تجاری برای هر واحد در نظر گرفته شده است. تا سقف 500 میلیون ریال هزینه شده است.

همچنین تا سقف 50 میلیارد ریال برای بهسازی راه های روستایی و زیرساخت های حیاتی (تعمیر پل ها و راه ها و کانال آب روستایی) هزینه می شود.

همچنین مبلغ 771 میلیارد و 600 میلیون ریال (با 4 درصد سود روستایی و 5 درصد شهری) و بازپرداخت 15 ساله تسهیلات بازسازی (3 سال مشارکت مدنی و 12 سال در فروش اقساطی) پرداخت 5 ساله. تسهیلات تعمیرات و پرداخت 7 ساله معیشت با راهنمایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک های عامل و با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان جهت جبران خسارت خسارت زلزله در مناطق مسکونی شهرهای مذکور با ضمانت زنجیره ای.

همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان موظفند گزارش اجرای وام های فوق را علاوه بر فنی و عملیاتی به سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان مدیریت بحران کشور ارسال کنند. نظارت بر روند بازسازی




تصویب آیین نامه های مربوط به سازوکار هدفمندی یارانه ها

هیات وزیران به موجب مصوبه مندرج در تبصره (14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور در خصوص سازوکار هدفمندی یارانه ها، مفاد اجرایی این بند از قانون را تصویب کرد.

از جمله مهمترین محورهای پیش بینی شده در آیین نامه اجرایی فوق می توان به تعیین قیمت کارمزد سوخت مایع و نقاط تحویل CNG، تعیین فرآیند واریز و پرداخت منابع و کانال یابی یارانه ها، تعیین قیمت سوخت برای همه افراد اشاره کرد. انواع نیروگاه ها، تعیین قیمت سوخت گاز خوراک پتروشیمی و سوخت صنایع مختلف، شناسایی خانوارهای پردرآمد از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارسال به سازمان هدفمندی یارانه ها، ثبت نام افراد جدید، درخواست یارانه از سازمان ارجاع یارانه ها و رسیدگی به اعتراضات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

بر این اساس، حق سرویس پمپ بنزین ها شامل عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401 با 45 درصد افزایش نسبت به سال 1400 تعیین شد. همچنین میانگین نرخ حق الامتیاز جایگاه های گاز طبیعی فشرده (CNG) در سال 1401 نسبت به سال 1400 ( با توجه به طبقه بندی) 45٪ افزایش می یابد.

وزارت نفت حق دارد افزایش های تعیین شده در سهمیه سوخت مایع را بر اساس حجم فروش جایگاه ها به صورت مرحله ای (حداکثر سه مرحله) به گونه ای تعیین کند که میانگین افزایش 45 درصدی رعایت شود.

در خصوص حجم گاز تحویلی به نقاط تحویل LNG، رقم سیستم اندازه گیری تامین کننده (شرکت ملی گاز ایران) مبنای محاسبات و صورتحساب بوده و هرگونه کسری، اتلاف، ضایعات و موارد مشابه به عهده گیرنده می باشد. تامین CNG). بر این اساس نرخ حق امتیاز نقاط تحویل CNG نسبت به مصوبه دولت در تیرماه 3 درصد افزایش می یابد.

همچنین نرخ عرضه گاز طبیعی پتروشیمی ها بر اساس فرمول اعلامی وزارت نفت و با اعمال سقف گاز صادراتی (حداکثر معادل 50 هزار ریال در هر متر مکعب) و نرخ گاز طبیعی سوخت پتروشیمی ها و پالایشگاه ها و صنایع پایین دستی پالایشگاه ها و مجتمع های بازیافت فولاد و هزینه های مربوطه. تسهیلات عمومی پتروشیمی ها و پالایشگاه ها اعم از برق، آب، اکسیژن و … نیز 40 درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی (تا سقف 20000 ریال) دریافت می شود. به عنوان صنعت سیمان و سایر صنایع معادل 10 درصد نرخ خوراک پتروشیمی است. در خصوص قیمت گاز سوخت سایر تاسیسات متالورژی و معدنی و تاسیسات عمومی آنها طبق ارقام قانون بودجه سال 1400 اعمال می شود و نرخ های مذکور از ابتدای سال 1401 توسط شرکت ملی گاز ایران اعمال می شود. حسابهای مصرف صنایع فوق الذکر.

دولت الگوی اساسنامه صندوق های قابل معامله در بورس را تغییر داده است

با توجه به زمان بر بودن مراحل تصویب پیشنهادات اصلاح و تکمیل «الگوی اساسنامه صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله با مدیریت انفعالی» در شورای عالی بورس و اوراق بهادار و پیشنهاد و تصویب آن در دولت، هیئت وزیران در تسریع در تعیین تکلیف مواردی که در اجرای تصمیم دولت محقق خواهد شد. جهت تصحیح یا اعلام نظر به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به نهادهای ذیربط ارجاع شد، اصلاحیه اساسنامه مذکور به تصویب رسید.

اصلاحیه مصوبه تعیین عوارض دولتی توسط دارندگان پروانه فعالیت انتقال داده مبتنی بر فناوری بی سیم

هیأت وزیران با پیشنهاد معاون حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اصلاح مصوبه مذکور جهت تأمین نظر هیأت تجدید نظر و اجرای مصوبات دولت با قوانین و رفع مغایرت قانونی در خصوص مصوبه مذکور موافقت کرد. تعیین حقوق سهام دولت توسط دارندگان مجوز برای فعالیت های انتقال داده مبتنی بر فناوری بی سیم.

بر این اساس، به منظور حمایت از توسعه شبکه و خدمات موضوع این مصوبه، میزان حق الزحمه دولت برای دارندگان پروانه سال مالی اول و دوم یک دهم درصد تعیین شده است.

درخواست دولت از مجلس برای اولویت بررسی لایحه مشارکت ایران در دور ششم افزایش سرمایه بانک توسعه اسلامی



بر اساس ماده (100) آئین نامه داخلی شورای اسلامی، دولت از مجلس درخواست کرد تا لایحه قانون مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سرمایه دوره ششم را با اولویت بررسی کند. بانک توسعه اسلامی

بر اساس ماده (100) آیین نامه داخلی شورای اسلامی، لوایحی که دارای اولویت هستند به درخواست دولت و تصویب هیأت رئیسه در دستور کار هفتگی مجلس قرار می گیرد.

تعیین نماینده و اعلام نظر دولت در مورد تعدادی از طرح های نمایندگان مردم

همچنین هیات وزیران با اعلام نظر درباره تعدادی از طرح های نمایندگان شورای اسلامی، نمایندگانی از دولت را برای پیگیری این طرح ها منصوب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید