تغییر نحوه توزیع یارانه ها منجر به کاهش تورم و مدیریت مصرف کالاها می شود / لزوم دقت و توجه در اجرای هدفمندی یارانه ها


ساعت: 09:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838191

محمود اصل گفت: تغییر روش توزیع ارز و یارانه ها علاوه بر کمک به کاهش تورم، مصرف را در جامعه نیز بهینه می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین محمودی – عاصل در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به تغییر نحوه توزیع ارز ترجیحی و یارانه کالاها توسط دولت، گفت: اگر به درستی انجام شود می تواند به طور کلی از تورم جلوگیری کند.

او گفت: «این امر باعث می‌شود دولت یا پول چاپ نکند یا چاپ پول را به حداقل برساند.

محمودی اصل افزود: بنابراین دولت پول ریالی چاپ نمی کند که 25 هزار تن می خرد و 4 هزار و 200 تن به واردکننده می دهد که تاثیر مثبت دارد و تورم را کاهش می دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: بخشی از افزایش قیمت ها به دلیل تقاضای بیش از حد بوده است. حدود 6 میلیون نفر برای 20 هزار خودرو ثبت نام می کنند که مازاد تقاضا است و قیمت ها را بالا می برد، به عبارتی این نحوه تحویل خودرو هر دلالی را می سازد.

وی گفت: وقتی کالایی قیمت پایین تری دارد، هرکسی می تواند آن را بخرد و با قیمت بالاتری بفروشد. “اگر همان خودرو به قیمت بازار به نامزدها فروخته شود، فقط مصرف کننده واقعی آن را خریداری می کند. خودرو را افزایش دهید، در حالی که با روش تحویل فعلی، عواید در نهایت به جیب دلال می رود زیرا مردم نیز با برنده شدن خودرو، خودرو را به دست خواهند آورد. قرعه کشی کنید و آن را به دلالان بفروشید.

محمودی اصل با تاکید بر اینکه نیاز واقعی در بازار 6 میلیون خودرو نیست، گفت: اگر قیمت ها واقعی شود شاید 5 هزار نفر برای 20 هزار خودرو ثبت نام نکنند.

وی گفت: اگر مازاد تقاضا از بین برود، واسطه گری نمی شود و با لغو واسطه گری قیمت ها کاهش می یابد زیرا دیگر دلالی نیست که کالا را با قیمت پایین بخرد و در بازار آزاد بفروشد. “

محمودی اصل افزود: بنابراین تغییر روش توزیع ارز ترجیحی باعث کاهش تورم می شود و از سوی دیگر باعث می شود هرکسی به اندازه نیاز خرید کند و در واقع مصرف کالاها کنترل و مدیریت شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این اقدام به مصرف کننده قدرت انتخاب کالای اصلی و دریافت یارانه خود (به نسبت مابه التفاوت قیمت) را می دهد و در صورت نبود کالا می تواند از یارانه برای خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه 30 درصد نان کشور هدر می رود، گفت: تغییر نحوه توزیع ارز علاوه بر کاهش تورم، مصرف را بهینه می کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها باید بسیار دقیق و قابل توجه باشد، گفت: این اتفاق باید در شرایطی رخ می داد که مذاکرات روی میز باشد تا تجار و حتی دشمنان خارجی نتوانند از مزیت ها سوء استفاده کنند. این.

وی با بیان اینکه زمانی که مذاکرات به بن بست می رسد، انتظارات تورمی نیز بالا می رود، گفت: اجرای چنین طرحی در این شرایط حواشی زیادی دارد، بنابراین باید در بستر مناسب این کار را مدنظر داشت.

محمود اصیل گفت: مهم ترین نکته این است که این اقدام باید اطلاع رسانی شود و دولت نیز از ابتدا و انتهای طرح آگاه باشد چرا که دولت سردرگم نمی تواند مردم را از سردرگمی نجات دهد.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی در این زمینه بسیار دیر اعلام شد، افزود: وقتی شایعاتی مطرح می شود، توضیحات تکمیلی نمی تواند به دولت، بازار و مردم آرامش دهد.

«قاچاق به شکل‌های مختلفی اتفاق می‌افتد و کنترل آن سخت است، بنابراین تنها راه‌حل این بود که نحوه توزیع ارز ترجیحی تغییر کند، اما این کارشناس اقتصادی گفت: در اجرا باید دقت زیادی کرد و ملاحظات و کاربردهای متفاوتی داشت. «در اجرا باید دقت و اطلاعات لازم و کاربردهای مختلف کارشناسی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید