سهم اندک کشور در انرژی های تجدیدپذیر / انرژی پاک؛ تنها راه برون رفت از بحران انرژی

ساعت: 12:15
تاریخ انتشار: 1400/08/20
کد خبر: 1783440

امروزه انرژی های تجدیدپذیر در کشور یک ضرورت است و می توان به جای استفاده از سوخت های فسیلی و منابع، با سیاست گذاری برای بهره برداری از این منابع خدادادی به حل بحران انرژی کشور کمک کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت ; منابع سوخت های فسیلی در جهان رو به اتمام است و ادامه استفاده از سوخت های فسیلی با افزایش غلظت دی اکسید کربن، افزایش دمای کره زمین و در نتیجه تغییرات اقلیمی و آلودگی محیط زیست همراه است.امروزه حداکثر انرژی های تجدیدپذیر در همه کشورهای جهان مورد نیاز است.

از سوی دیگر، دلیل قطعی های فصلی مکرر برق و قطعی های فصلی برق در کشور کاهش ظرفیت تولید برق در کشور به دلیل کمبود نیروگاه های برق آبی و عدم استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه های جدید است. .

کسوف هایی که در صورت عدم برنامه ریزی مناسب برای آینده تولید برق در کشور به بحران جدی تری برای آینده کشور تبدیل خواهد شد.

بنابراین با توجه به اینکه کشور ما 300 روز آفتابی دارد و به طور متوسط ​​در ایران 6 روز آفتابی بیشتر از اروپا وجود دارد، اما در استان گرمسیری سمنان نیز 320 روز آفتابی دارد، بنابراین برای نجات کشور نیاز به انرژی های نو است. برق مورد استفاده بحران با کمبود.

7df32e8c 56b3 421c 9cca 86caa0dfd816 خبر خاکستری

پنل های خورشیدی تنها راه میانبر برای تولید برق در کشور هستند

محمدصادق ولی پور، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان و فعال در حوزه انرژی های نو در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص اهمیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر گفت: چالش کمبود انرژی یکی از بحران های بزرگ در آینده است. استفاده از انرژی های نو و جایگزینی آن با سوخت های فسیلی باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

این اعضای علمی دانشگاه سمنان نیز اذعان دارند: ایران از نظر جغرافیایی در موقعیتی قرار دارد که روزهای آفتابی بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان دارد، اما متاسفانه استفاده از انرژی خورشیدی در کشور ما بسیار کم است.

وی در خصوص بحران تولید برق در کشور گفت: دلیل مشکلات کشور در تولید برق این است که چندین سال است در حوزه نیروگاهی تلاش جدی صورت نگرفته و فشار بر تولید برق در کشور بسیار است. برق خانه ها روشن شده است اما مشکل در کشور به قوت خود باقی است.

ولی پور استفاده از پنل های خورشیدی را تنها فرصت کوتاه مدت برای تولید برق در کشور می داند و می افزاید: ساخت نیروگاه حرارتی در کشور 4 تا 5 سال زمان می برد و با توجه به شرایط موجود بهترین و سریع ترین گزینه برای تولید برق در کشور پنل های خورشیدی است.

رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان با اشاره به اینکه تعداد نیروگاه های خورشیدی در کشور بسیار اندک است، گفت: پیشرفت ساخت نیروگاه های خورشیدی نیازمند حمایت های دولتی است، زیرا سرمایه گذاری در این حوزه به دلیل بازدهی است. سرمایه گذاری طولانی است. موجود است.

وی گفت: تنها راه کار بخش خصوصی حذف یارانه انرژی است تا قیمت ها رقابتی باشد و بخش خصوصی بتواند اقدام کند.

ولی پور تهدیدات زیست محیطی پنل های خورشیدی را از نظر فواید و اثرات مثبت بسیار محدود می داند و می گوید: البته پنل ها نسبت به نیروگاه های گازسوز آسیب بسیار کمتری دارند.

این مدرس دانشگاه در نهایت به بررسی تعامل بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه در جهت بهره گیری از ظرفیت علمی دانشگاه ها برای پیشبرد و پیشبرد اهداف کشور پرداخت.

f96f3562 c06c 4e5f af60 4824e4972769 خبر خاکستری

3 نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در حال ساخت در استان سمنان

سید علی اکبر صباغ، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای سمنان نیز به مرآت گفت: تنها حدود یک درصد از انرژی تولید شده در استان انرژی نو است.

وی در ادامه اذعان داشت: سرمایه گذاری در نیروگاه های خورشیدی از بخش خصوصی و با تضمین وزارت نیرو برای خرید برق و عقد قرارداد خرید تضمینی، علاوه بر نیروگاه هایی که تاکنون ساخته شده است، در حال حاضر نیز وجود دارد. 3 نیروگاه 10 مگاواتی در مجموع حدود 30 مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سمنان، موانع ساخت نیروگاه‌های خورشیدی را ضرورت تامین تجهیزات از خارج از کشور، موضوع نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های سرکوبگرانه دانست که واردات کالاهای مرتبط با نیروگاه را جدی‌تر کرد. چالش

صباغ تمایل استان سمنان به راه اندازی مزارع خورشیدی را دارد و می افزاید: سازمان ها از جمله. استانداری و سازمان جهاد کشاورزی در خصوص توزیع و ساخت مجتمع های خورشیدی و مهیا نمودن شرایط واگذاری آنها به متقاضیان و امکان احداث نیروگاه در تمامی شهرستان های استان فراهم شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بخش دولتی در دو زمینه می تواند به سرمایه گذاران کمک کند، گفت: از یک سو خرید برق تضمینی طولانی مدت است که خوشبختانه در حال حاضر 20 سال توسط ساتبا انجام می شود. ارائه فرصت های سرمایه گذاری در استان که توسط سازمان های ذیربط از جمله دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری و مرکز خدمات سرمایه گذاری در امور اقتصادی و دارایی استان و سایر نهادها و سازمان های دولتی با انتخاب انجام می شود. سرمایه گذاران مناسب تامین زمین مورد نیاز.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید