پیش بینی بازار ارز/ افزایش فعلی قیمت ارز; ناشی از اختلالات است


ساعت: 14:09
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908499

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به شرایط مثبت اقتصادی در کشور، افزایش قیمت ارز را غیراقتصادی و پس از سیگنال ها و اخبار منفی ارزیابی کرد و گفت: افزایش فعلی قیمت ارز; موجی ناشی از ناآرامی است و با ادامه روند فعلی بازار به زودی با مازاد عرضه مواجه می شود و ارز به قیمت قبلی خود باز می گردد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; نرخ ارز معیاری است که بر اساس آن ارز کشورها با یکدیگر مبادله می شود بازار ارز این کشور مبادله ای است و وجود بازارهای ارز و شرایط این بازار باعث می شود تا مبادلات تجاری و مالی در نقاط مختلف جهان با استفاده از ارزهای مختلف صورت گیرد.


بازار ارز و اثرات تغییرات نرخ ارز بر اقتصاد کشور



این روزها با توجه به نابسامانی تجار و فعالان اقتصادی کشور، یکی از ریسک های اصلی تجارت خارجی، ریسک ناشی از تغییرات نرخ ارز است که می تواند با شرایطی که در پی دارد، ارز را از شرایط اقتصادی خارج کند.

در حال حاضر در نظام اقتصادی ما از ارز به عنوان واحد پولی کشورهای دیگر استفاده می شود. مهمترین و پرکاربردترین ارزهای موجود در بازار ایران، دلار آمریکا، یورو، یوان چین، درهم امارات و لیر ترکیه هستند و این ارزها بیشترین معاملات را در بازار ارز ایران به خود اختصاص داده اند.

بیشتر بخوانید:
قیمت ارز در بازار آزاد تهران 27 مهرماه 1401/دلار تعیین شد.

در حال حاضر نرخ ارز قیمتی است که ارزش برابری دو واحد پولی را نسبت به یکدیگر تعیین می کند و مهمترین کانال ارتباطی اقتصاد داخلی و اقتصاد خارجی است و قیمت نهایی کالاها و خدمات عرضه شده را دنبال می کند. بازار. .

اکنون پس از ناآرامی های اخیر افزایش یافته است قیمت ارز ما در کشور هستیم و این نوسانات ارزی نه تنها برای تولیدکنندگان بلکه برای مصرف کنندگان نیز مشکل ساز شده و در افزایش قیمت کالاهای عمومی به حدی موثر بوده که باید این روند معکوس شود و آرامش به اقتصاد بازگردد. مدیریت و آرامش جامعه


افزایش ارزش فعلی ارز به نوعی نتیجه ناآرامی هاست

عبدالمجید شیخی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: به نظر من این افزایش قیمت ارز را نیز باید یکی از آثار قیام ها دانست، زیرا امروز ایران در شرایطی است که تراز تجاری داخلی مثبت شده و حجم صادرات از واردات پیشی گرفته و ورود ارز به کشور بیش از پیش شده است. آزادسازی بخشی از ذخایر ارزی مسدود شده که منجر به مازاد عرضه ارز در بازار رسمی شد.

وی با اشاره به مازاد عرضه ارز گفت: در چنین شرایط اقتصادی افزایش می یابد قیمت ارز منطقی نیست و این افزایش هیجانی قیمت ها تا حد زیادی ناشی از شرایط اجتماعی و توطئه های آشوب و اثرات آن بر اوضاع اقتصادی است و از طرفی ممکن است این شرایط برخی را به اشتباه به این فکر انداخته باشد که در این شرایط نابسامان اجتماعی، آنها می توانند منابع را تبدیل کنند. آنها شروع به تبدیل آن به دلار کرده اند تا از کاهش ارزش آن جلوگیری کنند.

وی با اشاره به خروج پول واقعی از بورس گفت: اختلال در مهاجرت پول از بازار سرمایه به سایر بازارهای با همین وسعت باعث شده تا امروز نیز صندوق های بورسی. بازار ارز اشاره شد که همه اینها ریشه در آشفتگی معادلات اقتصادی در شرایط متلاطم دارد.


ناآرامی ها نبض بازار ارز را عملا از دست دولت خارج کرد

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کسانی که به دنبال سود کوتاه مدت هستند، امروز پول خود را به سپرده و ارز تبدیل می کنند و بر اساس گزارشی که در روزهای اخیر منتشر شده است، سپرده های بانکی 35 درصد رشد نشان می دهد و امروز اقتصاد ما مانند ساعت شنی عمل می کند. پول واقعی از صنایع تولیدی خارج می شود و پس از ناآرامی ها وارد بازارهای بانکی و ارزی می شود.

وی توضیح داد: این اتفاقات نبض را تنظیم کرد بازار ارز عملا در دست دولت نیست و این بازار بیشتر بر اساس رفتار دلالان و دلالان واکنش نشان می دهد، این روزها اخبار و سیگنال های منفی در بازار ارز بیشتر از مولفه های واقعی اقتصادی موثر است و امروز این سودجویان نیز بازار ارز کشور اختلال ایجاد می کنند.

شیخی اضافه کرد: این نوسانات در اقتصاد امواج موقتی است که با بازگشت آرامش به جامعه اصلاح می شود و اگرچه در اقتصاد اثر می گذارد; اما برعکس، اثرات حذف ترجیحی این افزایش قیمت‌ها، سفتی صعودی نداشته و در اقتصاد پایدار نخواهد بود و در مدت زمان کوتاهی پس از خاموش شدن موج ایجاد شده، این افزایش‌ها به قیمت قبلی خود بازمی‌گردند.


مازاد عرضه ارز با ادامه روند فعلی بازار را آرام خواهد کرد

وی پیش بینی می کند: با توجه به فعال شدن بازارهای منطقه ای و قراردادهای عدم دلاری شدن با کشورهای منطقه مانند روسیه، چین، ترکیه و… و افزایش صادرات، کشور ما به زودی با مشکل مواجه خواهد شد مازاد عرضه ارز همچنین با ادامه روند فعلی مواجه خواهیم بود، وابستگی به ارز کشور به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و ارزش ریالی افزایش می یابد.

وی پیشنهاد کرد: بهتر است کشور به سمت خلق پول اسلامی مبتنی بر طلا برود و مشخص شود که اسکناس فعلی معادل چه مقدار طلا است که مصر انجام داد و موفق شد و علاوه بر این موضوع خلق پول نیز باید مطرح شود. حذف از سیستم بانکی برای ایجاد آرامش در اقتصاد کشور و براز ارزی برگرد

دیدگاهتان را بنویسید