با حذف ارز از 4200 تومان پیش بینی می شد قیمت مرغ به 100 تومان برسد/ مقصر اصلی قیمت های غیرعادی در بازار مرغ حذف نشدن ارز ترجیحی است.

با حذف ارز از 4200 تومان پیش بینی می شد قیمت مرغ به 100 تومان برسد/ مقصر اصلی قیمت های غیرعادی در بازار مرغ حذف نشدن ارز ترجیحی است.

پس از حذف ارز واردات مواد اولیه دامی با ارز 4200 تومانی و تامین مواد اولیه با ارز 28500 تومانی (افزایش 7 برابری) ظاهرا برخی از مرغداران نمی توانند سرمایه در گردش لازم برای تامین مواد اولیه دامی را تامین کنند. . این امر باعث شد با وجود در دسترس بودن مواد اولیه دامی، برخی از مرغداران نتوانند سرمایه در گردش لازم برای تامین مواد اولیه دامی را تامین کنند و این امر منجر به کاهش تولید و در نتیجه کاهش عرضه گوشت مرغ و گوشت مرغ شد. شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار بودیم.

قیمت مرغ در ماه های اخیر افزایش یافته و تا کیلویی 100 هزار تومان فروخته می شد اما با دخالت دولت قیمت این محصول کاهش یافت. اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که قیمت این محصول دوباره افزایش یافته است.

چندی پیش پرویز فروگی، دبیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور، درباره دلایل افزایش قیمت مرغ گفت: عرضه مرغ در بازار کاهش یافته و با کمبود مرغ در بازار مواجه هستیم. به همین دلیل قیمت مرغ در بازار افزایش یافته است. پس از ارزی شدن 4200 نهاده دامی، قیمت تمام شده تولید مرغ افزایش یافته و باعث شده برخی تولیدکنندگان فاقد سرمایه در گردش لازم برای تولید باشند و به همین دلیل تولید را متوقف کرده و یا با ظرفیت پایین تولید می کنند. همچنین میزان مورد نیاز جوجه ریزی در واحد 20 هزار واحدی مرغ 4 تا 5 میلیارد تومان سرمایه در گردش است که برخی از مرغداران توان تامین آن را ندارند و به همین دلیل تولید نیز کاهش یافته است.

چرا مرغ گران شد؟

بنابراین ظاهراً برخی از مرغداران پس از حذف ارز وارداتی مواد اولیه دامی با ارز 4200 تومانی و تامین مواد اولیه با ارز 28 هزار و 500 تومانی (افزایش 7 برابری) نمی توانند سرمایه در گردش لازم برای عرضه را تامین کنند. مواد خام دامی . این امر باعث شد تا با وجود در دسترس بودن نهاده های دامی، برخی از تولیدکنندگان مرغ نتوانند سرمایه در گردش لازم برای تامین نهاده های دامی را تامین کنند و این امر منجر به افت تولید و در نتیجه کاهش عرضه مرغ و افزایش تولید مرغ شد. قیمت مرغ در بازار

لازم به ذکر است که تحلیل قیمت مرغ در سال 1401 (عکس بالا) به خوبی نشان می دهد که در زمان حذف ارز ترجیحی حدود 30 هزار تومان و تقریبا یک سال پس از سیاست حذف ارز از 4200 بوده است. تومان افزایش قیمت پیش بینی می شود جوجه تا 100 هزار تومان بود. همچنین لازم به ذکر است که این سه برابر شدن قیمت مرغ در شرایطی رخ داد که حدود 70 درصد قیمت مرغ مربوط به نهاده دامی به آن و قیمت این محصول نهاده پس از حذف ارز ترجیحی (توزیع 28) است. 500 تومان به جای 4200 تومان) تقریباً 7 برابر شده است. بر این اساس یک محاسبه ساده نشان می دهد که حذف ارز ترجیحی می تواند منجر به افزایش بیشتر قیمت مرغ شود و عواقب شدیدتری نسبت به گذشته برای توده مردم داشته باشد.

بر این اساس، مقصر اصلی قیمت‌های غیرعادی در بازار مرغ، حذف گزارش‌نشده ارز ترجیحی در راستای سیاست‌های تعدیل اقتصادی بود و علی‌رغم هشدارها نسبت به عواقب این اقدام، مسئولان وقت در اقتصاد با دولت همراه شدند. به ابعاد مختلف مشکل، مانند بحران سرمایه در گردش ناشی از 7 توجهی به یکسان سازی هزینه های تامین مواد اولیه نداشته اند.

نکته بعدی این است که در خرداد 1401 در حالی که قیمت مرغ پس از حذف ارز ترجیحی 50 هزار تومان اعلام شده بود، تحلیل های قیمتی جهش قیمت مرغ به وضوح از 100 هزار تومان خبر می داد. تومان.

دیدگاهتان را بنویسید