مرغ در مرز 100 هزار تومان و کمپ مرغ می خوابد / قیمت مرغ در دولت رئیس جمهور چهار برابر شد

مرغ در مرز 100 هزار تومان و کمپ مرغ می خوابد / قیمت مرغ در دولت رئیس جمهور چهار برابر شد

بسیاری از کارشناسان بارها پیش بینی و هشدار داده اند که به دلیل افزایش دستمزد، هزینه حمل و نقل، دارو و مواد اولیه مورد نیاز مرغ و مرغداران، قیمت مرغ نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری خواهد داشت، اما گوش دولت تنها چیزی است که نبود. موظف به این هشدارها هستند که بارها و بارها داده شده و نادیده گرفته شده است.

قیمت مرغ به 100 هزار تومان رسیده است و به نظر می رسد عبدا قصد ندارد از پرواز بلند خود دست بکشد و احتمال افزایش قد وجود دارد. این پرواز طولانی تا کنون این محصول غذایی پروتئینی را از سفره خانواده های ایرانی حذف کرده است و معلوم نیست کی و کجا و کدام گروه از شهروندان این حذف را ادامه خواهند داد.

به گزارش اقتصاد 24، اما بسیاری از کارشناسان بارها پیش بینی و هشدار داده اند که قیمت مرغ به دلیل افزایش دستمزد، هزینه حمل و نقل، دارو و مواد اولیه مورد نیاز مرغ و مرغداران نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری خواهد داشت. برای قیمت مرغ ایرانی انتظار می رود، اما به نظر می رسد گوش کابینه رئیسی تنها چیزی است که مدیون آن نیست تذکراتی است که بارها داده شده و مورد بی توجهی قرار گرفته است.

البته در این میان باید به تشکیل کمپ مرغ نیز اشاره کرد که قرار بود قیمت مرغ را تثبیت کند اما به نظر می رسد در همان ابتدا شکست خورده است.

این در حالی است که به گزارش اقتصاد 24، ستاد تنظیم بازار چندی پیش قیمت مرغ را حدود 73 هزار تومان اعلام کرد و این در حالی است که در گوشه و کنار شهرهای کشور به ویژه تهران مرغ با گرانی عرضه می شود. قیمت کیلویی تا 100 هزار تومان بدون نظارت جدی در این میانه هستیم که با افزایش شدید قیمت گوشت خانواده های زیادی به مرغ روی آورده بودند و قیمت این محصول به سه رقمی رسید و خالی شد. سفره آنها از انواع گوشت های سفید و قرمز پیش بینی می شود در ایام محرم مرغ گرانتر از آنچه در حال حاضر در بازار موجود است شود.

در واقع سه بازه زمانی همواره بر قیمت گوشت مرغ و برخی از کالاهای دیگر مانند شکر و برنج تاثیر مستقیم داشته است که معمولا روزهای منتهی به نوروز، محرم و رمضان تاثیر محسوسی بر قیمت این کالاها دارد. ، و اکنون نگرانی وجود دارد. با توجه به افزایش بیشتر قیمت مرغ و پرواز آن، قیمت آن کیلویی بالای 100 هزار تومان است.

مرغ و مرغی که پرید

البته ایستگاه فرآوری مرغ در اواسط دهه 1400 تاسیس شد که قیمت مرغ از حدود 12 هزار تومان به کیلویی 20 هزار و 400 تومان رسید. البته این قیمت دولتی بود و قیمت مرغ در بازار آزاد به کیلویی 40 هزار تومان رسید.

اکنون پس از گذشت حدود دو سال از قیمت مرغ کیلویی 20 هزار تومانی، نه تنها قیمت مرغ افزایش نجومی داشته است، بلکه به گزارش اقتصاد 24 از بازار، به نظر می رسد مرغ های دولتی نه تنها با کاهش قیمت مواجه هستند. توزیع، اما در همان زمان با افزایش قیمت، کمیاب تر از قبل شد.

این در حالی است که در دو سال اخیر تصمیمات عجیب و غریب زیادی در خصوص توزیع گوشت مرغ و تخصیص ارز به مرغداران گرفته شد اما در نهایت در کمتر از 2 سال قیمت این ماده غذایی پروتئینی افزایش یافت. با افزایش قیمت گوشت همچنان در سفره بسیاری از مردم ایران است و کم و بیش بازدید از آن تا 4 برابر افزایش یافته است.
حدس بزنید کمپ مرغ وجود نداشت

عجیب اینکه تحلیل قیمت مرغ در سال 1401 به وضوح نشان داد که با حذف ارز از 4200 تومان، افزایش قیمت مرغ به 100 تومان پیش بینی می شد.

این در حالی است که پیش از آنکه رئیس جمهور و مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم لغو ارز 4200 تومانی را که دولت روحانی برای کالاهای اساسی در نظر گرفته و آن را عملیات بزرگ اقتصادی نامید، در دستور کار قرار دهند، بسیاری از کارشناسان اقتصادی تورم را مقایسه کردند. و پس از این اقدام گرانی ها هشدار داده شد اما دولت سیزدهم آنها را واقعی ندانست.

در نتیجه این بی تدبیری با این عملیات اقتصادی نه تنها وضعیت اقتصادی مردم بهبود نیافته است، بلکه باعث فلج شدن معیشت و قطع نخاع شده است.

مشکل اینجاست که اگر به گزارش ها و هشدارهای همان دوره نگاه کنید، یکی از مواردی که بارها در مورد افزایش قیمت مرغ هشدار داده شد، افزایش قیمت مرغ بود و حتی پیش بینی می شد که قیمت مرغ افزایش یابد. سه رقمی پیش بینی ای که به نظر می رسد در همان ستاد مرغی که حداقل دو سال و سه ماه پیش تشکیل شد، صحت و سقم آن درست شده است، اما به نظر می رسد دولت رئیس جمهور درگیر ستاد و ستاد جدید بوده و فرصتی برای راستی آزمایی یک پیش بینی مهم از این موضوع نداشته است. قیمت مرغ

قیمت گوشت مرغ طی 2 سال 4 برابر شده است

عجیب است که رسانه های نزدیک به دولت سیزدهم در حالی که امروز درباره افزایش عجیب قیمت گوشت مرغ و کمیاب بودن آن سکوت کرده اند، به دولت روحانی هر کیلو مرغ 32 هزار تومان حمله کردند و البته این موضوع. برای بخش بزرگی از سیاستمداران نیز صدق می کند.

خبرگزاری فارس در گزارشی به تاریخ 16 تیر 1400 نوشت: «قیمت مرغ در بازار تهران کیلویی 32 هزار و 500 تومان به فروش می رسد در حالی که در 21 فروردین امسال کمپ مرغ که از سوی دولت برای ساماندهی به آشفته بازار، قیمت را تا 24 هزار و 900 تومان برای تحویل به فروشگاه ها افزایش داد، اما بازار هرگز به این مصوبات توجهی نکرد و حالا بازار مرغ راه خودش را می رود.

این خبرگزاری در بخشی دیگر از این گزارش حدود دو سال پیش از مشکلات شهروندان و خطر سقوط بهار قیمت مرغ و لبنیات نوشت و این در حالی است که مجموعه این رسانه ها در حال تردد هستند. یک کیلوگرم مرغ در هر 100 هزار تومان و بحران با مصرف لبنیات و افزایش 70 درصدی قیمت آن کمتر از 3 ماه است که مسکوت مانده است.

نتیجه ستاد دولت چه شد؟

عجیب است که همین رسانه ها ایجاد کمپ مرغ توسط دولت روحانی را به سخره گرفتند، بنابراین نگاهی به وضعیت کمپ های تشکیل شده در دولت رئیس جمهور شاید جالب باشد.

– ستاد مسکن
– اسکان
– اردوگاه خنثی سازی تحریم
– ایستگاه نظارت بر گندم و آرد
– اردوی جوانان جمعیت
– ستاد امنیت غذایی
– اردوی جهاد آبرسانی

این موارد تنها بخشی از ستادها و کمپ هایی است که در سال 1401 تشکیل شده است و به نظر می رسد نه تنها کمپ مرغ ها باعث فرار مرغ ها به داخل کشور شده است، بلکه اکثر این کمپ ها نتوانسته اند کاری برای شهروندان و دغدغه های معیشتی آنها انجام دهند. وضعیت برای شهروندان دشوارتر از تقریباً همه این موارد شده است.

در جستجوی دلایل افزایش قیمت

اما برگردیم به موضوع مرغ و قیمت هر کیلو سه رقمی آن. سوال از رسیدن قیمت مرغ به مرز شکننده 100 هزار تومانی و احتمال افزایش آن از این قرار است که مشاور اتحادیه مرغداران گوشت در هفته اول خرداد ماه امسال اعلام کرد که با توجه به افزایش قیمت جوجه ریزی در مقایسه با مارس “هیچ کمبودی در آوردن مرغ داغ به بازار وجود ندارد. ما آن را نداریم.”

محمدعلی کمالی همچنین با اشاره به تعداد زیاد جوجه‌گذاری در مرغداری‌های کشور، میزان تولید مرغ در خردادماه را بیش از مصرف کشور دانست و گفت: دولت باید آمادگی جمع‌آوری این مازاد تولید را در سال جاری داشته باشد. بازار. اما پس از گذشت یک هفته از این اظهارات، مرغ در بازار تهران به شدت کمیاب و فوق العاده گران شد.

اما از سوی دیگر اخیرا پرویز فروگی دبیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور درباره دلایل افزایش قیمت مرغ گفت: عرضه مرغ در بازار کاهش یافته و با کمبود گوشت مرغ مواجه هستیم. در بازار، بنابراین قیمت مرغ نیز در بازار افزایش یافته است. از زمان فراخوان 4200 نهاده دامی، قیمت تمام شده تولید مرغ افزایش یافته و باعث شده برخی تولیدکنندگان فاقد سرمایه در گردش لازم برای تولید باشند و به همین دلیل تولید را متوقف کرده و یا با ظرفیت پایین تولید می کنند. همچنین میزان مورد نیاز برای جوجه ریزی یک واحد 20 هزار قطعه ای 4 تا 5 میلیارد تومان سرمایه در گردش است که برخی مرغداران نمی توانند آن را تامین کنند بنابراین تولید نیز کاهش یافته است.

از این سخنان دبیر مرکز مرغداری گوشتی کشور به خوبی مشخص می شود که نظرات برخی از کارشناسان این حوزه که در شرایط پیش آمده نوید وقوع چنین بحرانی را می دهند، کاملاً مناسب و صحیح است و احتمالاً این وضعیت ناشی از آن است. تغییر نکردن شرایط احتمالا منجر به قیمت مرغ در بازار نیز خواهد شد.

در همان زمان اما به گزارش اقتصاد 24، قیمت مرغ بسته بندی نیز با افزایش محسوسی مواجه شد و اکنون قیمت مرغ تکه ای و بسته بندی در برخی موارد بیش از 120 هزار تومان است. همچنین به گفته تولیدکنندگان و شرکت های بسته بندی، قیمت این نوع مرغ بسته بندی از 126 هزار تومان تا 145 هزار تومان متغیر است.

.

جوجه

جوجه

به گزارش اقتصاد 24 و با توجه به رصد بازار، همچنین می توان تخمین زد که افزایش نجومی قیمت هر کیلوگرم مرغ بسته بندی نیز منجر به افزایش تقاضا برای مرغ شده و همین مشکل نیز افزایش یافته است. میزان این مرغ در بازار کاهش چشمگیری داشته است.

به گفته برخی از مصرف کنندگانی که قبلا مرغ بسته بندی شده را ترجیح می دادند، اکنون به دلیل افزایش قیمت ترجیح می دهند مرغ کامل بخرند تا تکه ای، شاید بیشتر باشد و ای کاش حداقل اعضای کمپ مرغ در آن صورت حساب می کردند. از کارهای انجام شده طی دو سال، به طوری که حداقل شهروندان بدانند که کاری در حال انجام است، حتی اگر نتیجه ای نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید