میراث دولت روحانی برای دولت رئیس جمهور چه بود؟ 535 هزار میلیارد تومان بدهی، 1127 هزار میلیارد تومان دارایی

میراث دولت روحانی برای دولت رئیس جمهور چه بود؟  535 هزار میلیارد تومان بدهی، 1127 هزار میلیارد تومان دارایی

روز جدید : ارزش مالی پروژه های عمرانی انجام شده در دولت قبل تا سال 1398 بالغ بر یک میلیارد و 127 میلیون تومان بوده است، یعنی دولت فعلی بیش از دو برابر بدهی باقی مانده از دولت قبل دارد!

اخیراً مسئولان دولتی ادعایی مبنی بر باقی مانده بیش از 500 هزار میلیارد تومان بدهی از دولت قبل و بازپرداخت ماهانه 10 تا 12 هزار میلیارد تومان آن توسط دولت سیزدهم مطرح کردند. این موضوع بارها از سوی اعضای کابینه و برخی نمایندگان مجلس مطرح شده است که به جای رسیدگی و رفع مشکلات مردم، شبانه روز به تمجید و تمجید از قدرت انقلابی می پردازند.

در همین راستا برخی از مسئولان دولت قبل ادعای 13 استاندار و نماینده حامی دولت را رد کردند. با این حال، این ادعاها همچنان تکرار می شود.

اما داستان چیست؟

عمدتاً پس از سال 1397 و بازگشت تحریم ها و عدم امکان فروش نفت به میزان قبلی و ناکافی بودن درآمدهای مالیاتی برای تامین هزینه های اجتناب ناپذیر و ضروری کشور، مجلس در قوانین بودجه از یک سو دولت را مکلف می کند. برای فروش اوراق مالی با سررسید تا 4 سال انتقال دارایی های مالی) و از سوی دیگر با پیش بینی اعتباری، دولت موظف به بازخرید اوراق منتشر شده در سال های گذشته شد. (تحصیل دارایی های مالی) همانطور که در قانون بودجه سال جاری (1401) دولت فعلی باید منابع مالی خود را از طریق فروش اوراق قرضه و واگذاری دارایی های مالی تامین و 135 هزار میلیارد تومان از بدهی های گذشته را بازپرداخت کند. به این ترتیب بازپرداخت بخشی از این اوراق مالی قطعا به دولت بعدی موکول می شود.

میراث دولت روحانی برای دولت رئیس جمهور چه بود؟ 535 هزار میلیارد تومان بدهی، 1127 هزار میلیارد تومان دارایی

از آنجایی که دولت یازدهم بدهی ایجاد شده در دولت قبل را پرداخت کرد. بنابراین، اصولاً نه درآمدها و نه تعهدات دولتها محدود به دوره اداره آنها نخواهد بود. مانند مالیات هایی که اخذ می شود یا اشتغالی که صورت می گیرد و اثرات مخارج آن حداقل تا 30 سال آینده خواهد بود.

علیرغم اینکه انتشار اوراق از الزامات قانون بودجه و در شرایط تحریم نسبت به سایر روش ها مانند استقراض از بانک مرکزی است، به دلیل اثر غیر تورمی آن به عنوان روشی مناسب در جلسه شورای عالی تصویب شد. برای هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه در حضور رهبر انقلاب، دولت طی سال های اخیر به میزان مقرر و با مجوز قانونی اقدام به انتشار اوراق کرد. بنابراین میزان اوراق منتشر شده تا پایان دوره خدمت دولت دوازدهم طبق گزارش برداشت بودجه سال 1399 حدود 340 هزار میلیارد تومان است که با احتساب سود تا سال 1404 (که حدود 20 درصد در سال است) کل مبلغ 535 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

اما… سوال اول این است: دولت قبل با این اوراق مالی چه کرد؟!

با توجه به شرایط تحریم و کمبود بودجه برای اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی، دولت این اوراق را در درجه اول به پیمانکاران واگذار کرد. به این ترتیب پروژه های زیربنایی کشور از جمله هزاران کیلومتر جاده، بزرگراه، راه آهن و ده ها سد، پروژه های آبرسانی، هزاران کلاس درس و تخت بیمارستانی، همچنین در شرایط کرونا و بازسازی مکان های تخریب شده در اثر زلزله. سیلاب های ویرانگر در کشور از جمله در استان های گلستان، لرستان، خوزستان و… صرف نظر از اینکه به دلیل مشکلات عمومی و اجتماعی عملاً فرصتی برای این ساخت و سازها و تعمیرات وجود نداشت.

لازم به توضیح است ارزش مالی پروژه های عمرانی انجام شده در دولت قبل تا سال 1398 بالغ بر یک میلیون و 127 هزار میلیارد تومان بوده است که به این معناست که دولت فعلی بیش از دو برابر بدهی باقی مانده از دولت قبل دارد! این مثل این است که شخصی یک طرفه به شریک خود اعتراض کند و بگوید شما 300 میلیون تومان وام گرفتید و ملکی خریدید که تا چهار سال آینده باید 530 میلیون تومان را به بانک برگردانیم! در حالی که ارزش این ملک در حال حاضر (خیر، در چهار سال آینده) بیش از یک میلیارد و 127 میلیون تومان است. همچنین در شرایطی که با توجه به میزان تورم، قیمت این ملک سال به سال افزایش می یابد، در حالی که میزان بدهی ثابت می ماند! آیا هنوز باید شریک زندگی خود را تنها به خاطر بدهی ایجاد شده سرزنش کنید!

در ارزیابی های مالی از ترازنامه برای مقایسه بدهی ها و دارایی ها استفاده می شود. عملکرد هر واحد مالی با مقایسه بدهی ها با دارایی ها ارزیابی می شود… علاوه بر این دارایی های مالی و سرمایه ای و دارایی های انسانی، باید میلیاردها دلار اسکناس موجود باشد که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که در تاریخچه بانک مرکزی.اضافه شد و بعد منصفانه قضاوت کرد!

سوال دیگر:

اساساً اگر دولت قبل طبق قانون تا چهار سال اوراق مالی منتشر نمی کرد و پروژه های عمرانی و زیربنایی تکمیل نمی شد و مورد استفاده مردم قرار نمی گرفت، در این شرایط تورم، نرخ ارز و افزایش نرخ ارز. قیمت مصالح ساختمانی دولت فعلی با چند هزار میلیارد تومان باید این پروژه های ناتمام را تمام کند؟!

علیرغم نیاز جامعه به بهره مندی از این زیرساخت ها و حدود 2 میلیون نفر شاغل در پروژه های عمرانی، در یک سال گذشته خبری از اتمام پروژه ها و افتتاحیه های عمرانی در روز پنجشنبه و حتی پیشرفت نهایی پروژه های در حال اتمام نبود. ، به عنوان مثال:

– انتقال آب از پشت سد معدنی سیب به دریاچه ارومیه
– خط راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز
– راه آهن کردستان
– راه آهن شهرکرد
– راه آهن بندر کاسپین
– راه آهن چابهار زاهدان
– بزرگراه تهران شمال (بخش 2)
– آزادرا شیراز اصفهان
و هزاران تخت بیمارستانی آماده برای استفاده معلق یا به تعویق افتاد.

اما تاثیرات آن بر مردم و توسعه کشور چه بود؟!

اما بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی با عنوان «شاخص های اقتصادی شماره 107» که در 9 تیر 1401 منتشر شد، این طرح ها در حال گران شدن هستند.

– رشد سرمایه گذاری که از 3.8 درصد در سال 1398 (سال آخر دولت قبل) مثبت بود، در سال 1400 (سال اول دولت فعلی) به منفی 1.7 درصد رسید.

– پایه پولی از 458 هزار میلیارد تومان به 603 هزار میلیارد تومان و رشد آن از 1.30 به 6.31 درصد و نقدینگی در این مدت.
یک میلیون و 356 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

– در سال 1400 یعنی سال اول دولت سیزدهم، بدهی دولت به شبکه بانکی 95 هزار میلیارد تومان و 17 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی افزایش یافت.

همچنین بر اساس «بولتن هفتگی مدیریت بدهی عمومی» شماره 24 منتهی به 2 تیر 1401، تنها در نیمه دوم سال 1400 که تحت حاکمیت دولت سیزدهم بود، بیش از 199 هزار میلیارد تومان بدهی اضافه شده بود. دولت.

بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران با عنوان «خلاصه نتایج طرح آمارگیری نیروی انسانی» که در بهار 1401 منتشر شد، بر اساس هدف اعلامی دولت سیزدهم برای ایجاد یک میلیون شغل در سال، از بهار 1400 تا بهار امسال 98 هزار و 256 نفر از جمعیت شاغل کاهش و 107 هزار و 950 نفر به بیکاران اضافه شد.

در چنین شرایطی با طراحی و فرار از مسئولیت می توان مشکلات کشور را حل کرد؟! آیا تحمیل هزینه های اجتماعی کلان ناشی از نارضایتی مردم ناشی از تورم بی سابقه و عدم پرداخت قانونی به کارمندان و مستمری بگیران در شرایطی که تورم بالای 50 درصدی در مقطعی از تیرماه و افزایش 10 درصدی دستمزد آنها را کاهش می دهد، می تواند باعث کاهش خرید مردم شود. قدرت جبران شود؟! …

و سوال آخر:

در شرایطی که کشور برای احقاق حقوق بین‌المللی خود نیازمند رضایت و همکاری مردم و همکاری همه جریان‌های اجتماعی در عرصه‌های ملی است. این شیوه حکومت داری با کدام یک از آرمان های انقلاب اسلامی، کدام یک از اصول قانون اساسی و وعده های انتخاباتی دولت قابل توجیه است؟! … پس تو برو …

دیدگاهتان را بنویسید