سابقه بدهی 530 میلیاردی که دولت روحانی برای رئیس جمهور گذاشت / ماهانه 10 میلیارد اوراق سررسید می شود

ساعت: 08:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۲
کد خبر: 1783760

دولت جدید موظف است ماهانه حدود 10 هزار میلیارد تن از اوراق فروش دولت دوازدهم را پرداخت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بررسی آمارهای رسمی نشان می دهد که دولت سیزدهم در دو ماهه اول 11 هزار میلیارد تن اوراق منتشر کرده است و این در حالی است که 20 هزار میلیارد تن اصل و سود اوراق پرداخت شده است. این مطالعه تطبیقی ​​نشان می دهد که در حال حاضر تمرکزی روی انتشار اوراق قرضه برای رفع کسری بودجه وجود ندارد.

در حال حاضر دولت جدید به تنهایی مسئولیت پرداخت 10 هزار میلیارد تن اوراق فروخته شده به دولت قبل را بر عهده دارد و تا سال 1405 حدود 534 هزار میلیارد تن اصل و سود آن اوراق به دولت پرداخت می شود.

دولت طی هشت سال گذشته کل بدهی به سیستم بانکی، صندوق توسعه ملی و تامین اجتماعی را به شدت افزایش داده و با ایجاد بدهی عملاً بودجه سنواتی را اجرا کرده است.

جزئیات آمار بدهی دولت دوازدهم

بر این اساس، بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی کشور از خرداد 1392 تا خرداد 1400 حدود 550 تریلیون تن افزایش یافته است و از سوی دیگر بدهی دولت قبل به صندوق توسعه ملی میلیاردها دلار برآورد شده است. بدهی دولت به تامین اجتماعی در اواخر دولت قبل چند صد هزار میلیارد تن بود. تنها وزارت نیرو در ابتدای دولت جدید 53 هزار میلیارد تن به پیمانکاران بدهکار بود.

لازم به ذکر است افزایش دستمزدهای پرداخت نشده در دولت قبل تعهدات زیادی را برای دولت جدید ایجاد کرد.

رئیس دولت از بانک مرکزی وام نگرفت

دولت قبل با ایجاد مبالغ هنگفت هزینه های جاری خود را ایجاد می کرد در حالی که با هر خلق پول عملا تعدادی از هموطنان به زیر خط فقر فرستاده می شدند.

جالب اینجاست که طبق اعلام رسمی مدیران اقتصادی کشور، دولت تاکنون در دولت سیزدهم بی پولی بوده است. بر اساس آخرین موضع مقامات ارشد دولتی، هدف جدید نظام بانکی جلوگیری از خلق پول بانکی است. البته شاید یکی دیگر از دلایل عدم استقراض وی از بانک مرکزی این باشد که دولت قبل تا پایان دوره کاری خود سقف قانونی 3 درصدی را رعایت کرد و دولت سیزدهم نیز به دلیل انجام ندادن این قانون تمایلی به دور زدن قانون ندارد. به پول درآوردن اعتقاد دارند

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید