خداحافظ مرغ 63 هزار تومانی/ دلیل کمیاب شدن مرغ در بازار چیست؟/ خسارت 51 هزار میلیارد تومانی دولت به تولیدکنندگان مرغ

خداحافظ مرغ 63 هزار تومانی/ دلیل کمیاب شدن مرغ در بازار چیست؟/ خسارت 51 هزار میلیارد تومانی دولت به تولیدکنندگان مرغ

کاهش تولید، توزیع و نوسان شدید قیمت مرغ در هفته های بعد نتیجه تصمیمات نادرست دولت برای تنظیم بازار این محصول پرمصرف است که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی و دگرگونی بازار شد. کشور از تولیدکننده به واردکننده گوشت مرغ.

مرغداری در کشور به دلیل بی احتیاطی و در نهایت نبود گوشت مرغ در بازار دچار افت تولید شد.

قیمت مرغ گرم در بازار بیش از 20 هزار تومان از قیمت مصوب است، اما بررسی های بازار نشان می دهد که ممکن است خریداران برای یک مرغ کامل تا 300 هزار تومان بپردازند.

شنیده ها حاکی از آن است که فروشندگان دیگر 63 هزار تومان مصوب را دریافت نمی کنند و مرغ را با قیمت های بالاتر از قیمت مصوب می خرند و گرانتر از این رقم می فروشند.

اما در آغاز سال جدید بحث گرانی مرغ گوی سبقت را بر این حرف ها زده است و با توجه به تاکید فعالان صنعت طیور، مشکل مهم به وضوح کمیاب شدن روزافزون مرغ است.

قیمت مرغ به تفکیک بازار و فروشندگان

به گزارش اقتصاد 24، قیمت مرغ خلال قواعد خاص خود را دارد، بنابراین امروزه که گفته می شود مرغ کامل کمی زیر قیمت دولتی است، مرغ خلال شده به وفور در بازار یافت می شود.

طی سال های اخیر به دلیل عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت، مرغداری متحمل آسیب های زیادی شده است. ادامه این بحران شرایط را برای تولیدکنندگان مرغ بسیار سخت کرده است و از سوی دیگر قیمت مرغ در بازار مصرف با نوسانات جدی مواجه شده است که امروز نگرانی هایی را در خصوص کمبود این محصول پروتئینی به دنبال داشته است.

در این میان، چالش‌های گسترده‌ای را برای صنعت طیور کشور ایجاد می‌کند که از آن جمله می‌توان به دخالت دولت در بازار، قیمت‌های دستوری، عدم عرضه به موقع و کافی نهاده‌های دامی، شرایط بحرانی بازار، کاهش شدید قیمت مرغ، عدم صادرات مناسب و… اشاره کرد. موارد مشابه دیگر نزدیک به دو ماه از استعفای مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران می گذرد و هنوز مدیرعامل جدید در این اتحادیه معرفی نشده است.

حبیب اسدالانژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری طیور در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: دولت بدون نظر تشکل ها و بدون توجه به حفظ الزامات تولید پشت درهای بسته تصمیم می گیرد و بدون کارشناسی و کارشناسی این موارد مهم را تصویب و اجرا می کند. سرانجام صنعت طیور به چالش کشیده شد و در این میان علاوه بر تولیدکننده، مصرف کننده نیز ضرر کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گفت: از دو سال گذشته متولیان امر در وزارت جهاد کشاورزی اصولی ترین اصول این صنعت را نمی شناسند و تنها در این مدت با وجود ظرفیت صادرات بیش از یک میلیون قطعه. جوجه، جوجه مجوز صادرات تنها دو بار صادر شده است.

اسدالله نژاد گفت: چنین عملکردی به بخش تولید آسیب وارد کرده و در نهایت منجر به واردات مرغ و همچنین افزایش قیمت سبد مصرفی شده است.

دولت چقدر به کارخانه های مرغ آسیب می زند؟

وی تاکید کرد: صنعتگران فعال در صنعت طیور از ابتدا از دولت خواسته اند تا ارز ترجیحی را به تدریج حذف و دسته مرغ را افزایش دهد و سه سناریو همراه با 16 خواسته را به دولت پیشنهاد کرده اند تا صنعت طیور و مصرف کنندگان از این محصولات کمتر آسیب دیده اند.

این فعال صنفی ادامه داد: به گفته این کارشناس، بی توجهی دولت به تشکل های خصوصی 16 هزار میلیارد تومان به واحدهای تولید مرغ گوشتی، بیش از 20 هزار میلیارد تومان به واحدهای تولید مرغ تخمگذار و بیش از 15 هزار میلیارد تومان به واحدهای تولیدی مرغ تخمگذار خسارت وارد کرده است. تولید مرغ مولد

مرغداران

مدیرعامل اتحادیه سراسری پرورش دهندگان طیور گفت: اکثر تولیدکنندگان این صنعت از چرخه تولید خارج شده اند و این امر باعث کاهش راندمان تولید مرغ شده و قیمت هر کیلوگرم از این محصول به بالاتر از این رسیده است. از 80000 تومان.
جمع آوری و تجزیه و تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید