مرغ با قیمت مصوب کمیاب شد/ فروشندگان مرغ جریمه می شوند!

مرغ با قیمت مصوب کمیاب شد/ فروشندگان مرغ جریمه می شوند!

پس از مرغداران، این بار نوبت فروشندگان است که از قیمت و شرایط بازار مرغ گلایه کنند. زیرا طبق اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان طیور و ماهی تهران، در حال حاضر اعضای این صنف به مرغ با قیمت مصوب دسترسی ندارند اما به دلیل عدم رعایت قیمت مصوب جریمه می شوند.

قیمت گذاری اجباری گوشت مرغ باعث از بین رفتن تولید این محصول برای مرغداران شده است. در حال حاضر حتی فروشندگان نیز با قیمت های اعلام شده مخالف هستند، بنابراین مرغ با قیمت مصوب در حال تبدیل شدن به یک چیز کمیاب در بازار است. اما تنها راه حل دولت پذیرش سفارش و تهدید فروشندگان به جریمه های سنگین است.

متاسفانه طی سال های اخیر مرغداران با مشکلات زیادی از جمله تامین منابع تولیدی و دخالت دولت در بازار مواجه بوده اند. انتظار می رفت با حذف ارز دولتی که باعث ایجاد رانت برای عده ای شد بخشی از مشکلات حل شود اما همچنان وضعیت آشفتگی در تولید و بازار مرغ حاکم است.

قیمت مرغ به 100 هزار تومان رسید

در حال حاضر قیمت مصوب گوشت مرغ برای مصرف کننده 73 تومان است که در میادین میوه و تره بار با همین قیمت به فروش می رسد اما قیمت در برخی فروشگاه ها در سطح بازار به 100 هزار تومان می رسد.

مهدی یوسفانی، رئیس اتحادیه فروشندگان طیور و ماهی تهران در گفتگو با تجارت نیوز در خصوص علت این وضعیت گفت: در حال حاضر گوشت مرغ با قیمت مصوب کفاف تمامی واحدهای صنفی را نمی دهد. البته مرغ گرم هم موجود است و مرغ منجمد با قیمت مصوب برای غرفه های سازمان تمام و کمال موجود است.

اما به گفته وی، این مرغ گرم تنها برای یک پنجم ارقام با تعرفه تعیین شده عرضه می شود و 80 درصد باقی مانده را باید با قیمتی حدود 10 هزار تومان بالاتر از نرخ تعیین شده از کشتارگاه ها خریداری کرد.

یوسفانی با بیان اینکه تولیدکنندگان مرغ نیز مرغ را با 10 هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب به کشتارگاه ها عرضه می کنند، تصریح کرد: این وضعیت باعث شده اعضای این صنف به ناحق مشمول جریمه های کیفری شوند.

به گفته وی، تا زمانی که مرغ به نرخ مصوب نرسد، جریمه سنگینی دریافت می کنند زیرا محصول خود را بالاتر از نرخ مصوب تحویل می دهند.

یوسفانی با بیان اینکه اتحادیه ها مرغ را از بازار آزاد خریداری می کنند، گفت: سود مصوب اتحادیه ها هشت درصد است، اما برای اینکه از این بحران دور نشوند، محصولات خود را با دو تا سه درصد سود می فروشند.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت کشتارگاه حدود 83 هزار تومان است و سندیکاها این محصول را بین 83 تا 85 هزار تومان می فروشند. اما آنها همچنان در معرض جرایم رایج هستند.
کاهش مصرف سرانه

لازم به ذکر است اخیرا مشاور عالی اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در گفت و گوی رادیویی میزان مصرف سرانه مرغ قبل از لغو ارز دولتی کالاهای اساسی را برای هر نفر حدود 32 کیلوگرم اعلام کرد. و پس از یک سال اجرای این طرح، مقدار مذکور حدود 26 کیلوگرم می باشد.

قیمت مرغ از زمان معرفی کالاهای اساسی توسط دولت در طرح موسوم به جراحی اقتصادی افزایش یافته است. قیمت مصوب این محصول از 31 هزار تومان در فروردین ماه سال گذشته به 59 هزار و 800 تومان در اردیبهشت رسید. پس از اجرای طرح البته افزایش قیمت گوشت مرغ در سال جاری نیز ادامه داشت و در آخرین تصمیم، قیمت هر کیلوگرم از این محصول برای مصرف کننده 73 هزار تومان تعیین شد. بنابراین افزایش بیشتر قیمت ممکن است منجر به کاهش مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید