اوضاع آشفته بازار مرغ/ دلیل گرانی مرغ چیست؟

اوضاع آشفته بازار مرغ/ دلیل گرانی مرغ چیست؟

اخیراً قیمت گوشت مرغ در بازار بالاتر از قیمت مصوب به فروش می رسد و به همین دلیل تمایل مردم به خرید مرغ کاهش یافته و گوشت قرمز بیشتری مصرف می کنند.

روزنامه خراسان نوشت: به گفته اکثر فروشندگان مرغ، زنجیره مرغ های مرغوب به مرغداری ها برمی گردد که مرغ زنده را بیش از قیمت مصوب (41 هزار تومان) و در برخی موارد بیش از 45 هزار تومان می فروشند.

شرکت های پخش مرغ را 61 و 63 هزار تومان به دلالان می فروشند. در نهایت قیمت مرغ حدود 66 هزار تومان است. این در حالی است که اگرچه برخی از فروشندگان مرغ ضایعات مرغ تایید شده را به فروش می رسانند، اما اغلب آنها برای خرید ضایعات مرغ حداقل 61 هزار تومان از شرکت های پخش شکایت می کنند.

این در حالی است که مدیر بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی درباره گران فروشی به دلیل نظارت ضعیف می گوید: حتی در دزدی هم دزد را می گیرند و دوباره تکرار می شود. اوضاع نابسامان بازار مرغ نه تنها گرانی را به دنبال دارد، بلکه برخی از فروشندگان مرغ از کمبود مرغ داغ نیز صحبت می کنند، آن طور که یکی از جوجه فروشان مدعی شد: روزانه یک تن تا یک تن و نیم مرغ می خریدیم، اما اخیراً این مقدار به 200 کیلوگرم رسیده است. در عین حال مسئولان جهاد کشاورزی اعلام می کنند که کمبودی وجود ندارد و فقط مصرف گوشت مرغ کاهش یافته است.

ناصر شیربافیان مدیر بازرسی و نظارت بر محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره علت گرانی مرغ می گوید: تولیدکنندگان مرغ گرم در کشور از طریق سازمان وی قیمت نهایی خود را بالاتر از قیمت مصوب اعلام می کنند. تنظیم بازار کشور است و می گویند که قیمت مصوب برای ما هزینه نمی کنیم. اما رعایت قیمت تعیین شده با این توضیح که مصرف گوشت مرغ تند در بین مردم طبق شواهد کاهش یافته الزامی است. زیرا خانواده ها عمدتاً روی مصرف گوشت قرمز متمرکز شده اند که در مقایسه با گوشت مرغ قیمت مناسب تری دارد. همچنین به واحدهای تولیدی اعلام کرده ایم که مجاز به فروش بیشتر از قیمت مصوب نیستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر واحدها به قیمت مقرر و قانونی توزیع کنند به تعهدات خود عمل می کنند حتی اگر آن مقدار کم باشد. وی در خصوص تعداد بازرسی ها گفت: در شهریورماه امسال یک هزار و 890 بازرسی منجر به تشکیل 96 تخلف به ارزش حدود یک میلیارد تومان شد.

پاسخ مدیر بازرسی و نظارت بر محصولات کشاورزی به گرانی مرغ در بازار

مدیر اداره بازرسی و نظارت بر فرآورده های کشاورزی در پاسخ به این سوال که اگر نظارتی وجود دارد چرا این همه فروش غیرقانونی در بازار وجود دارد، می گوید: خب حتی با سرقت هم دزد دستگیر می شود و دوباره دزدی می شود. . نمی توانیم بگوییم وقتی دزد را گرفتیم، دزدی متوقف می شود. می توانیم درصدی از تخلفات را پیدا کنیم و شکایت کنیم. همینطور می شود، به پلیس بگویید همه دزدها را دستگیر کند دیگر دزدی نمی شود. در صورت امکان سفارش شما برای بازرسی و نظارت نیز امکان پذیر است.

وی در خصوص کمبود گوشت مرغ و مرغ زنده می گوید: تولید مرغ به دلیل کاهش مصرف کم است اما اصلا کمبود نداریم. وی افزود: قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ منجمد 45 هزار تومان از طریق پشتیبانی امور دام و 48 هزار تومان برای مصرف کننده به فروش می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید