50 درصد درآمد حذف ارز ترجیحی باید نصیب مردم شود/ چرا تصمیم حذف ارز از 4200 تومان همچنان در هاله ای از ابهام است؟

ساعت: 13:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804804

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار دانا:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت برای 60 میلیون نفر یارانه 110 هزار تنی در نظر گرفته تا با حذف ارز ترجیحی کاهش قدرت خرید مردم را جبران کند، گفت: مجلس این رقم را در نظر نمی گیرد. کافی است و معتقد است 50 درصد از درآمد حذف 4200 تومان باید در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ چند ارزی، همانطور که بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان اذعان دارند، همواره منبع فساد، رانت خواری و سوء استفاده بوده است. اما این روش غلط در دوره های مختلف در کشور ما اعمال شده است. اکنون که ارز ترجیحی 4200 تنی در سال 97 تصویب شد، این موضوع مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است، اما اکنون موضوع لغو این سیاست در مجلس در حال بررسی است و کمیسیون تلفیق بودجه با آن مخالفت کرده است.

داده ها نشان می دهد دولت قصد دارد از محل حذف ارز ترجیحی 4200 تنی مردم، اندکی درآمد تامین کند و مابقی را برای تامین کسری بودجه خود هزینه کند.

برخی بر این باورند که این امر فشار بیشتری را به مردم وارد می‌کند و مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد می‌کند، اما برخی معتقدند دولت عموماً قادر به پرداخت رقم 4200 تنی نیست، حتی اگر در صورت تصویب نشدن مجلس این رقم حذف شود. او نمی تواند آن را پرداخت کند. اما درباره لغو این سیاست و شرایط آن «اگر» و «اما» زیادی وجود دارد.

سیاست ارز ترجیحی شکست خورد/ با حذف ارز از 4200 تومان، معیشت مردم تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خبرنگار راه دانا با تاکید بر مضرات سیاست ارز ترجیحی گفت: ارز ترجیحی نمی تواند به اهدافی که تعیین کرده است برسد.

وی افزود: شاهد فساد و رانت خواری ناشی از استفاده از ارز ترجیحی هستیم که عده ای از آن سوء استفاده می کنند و این نشان دهنده شکست این طرح است. افراد یا ارز را آزادانه می فروشند یا اقلام و مواد اولیه ای را که وارد کرده اند به ارز ترجیحی در بازار آزاد می فروشند.

برای 60 میلیون تومان یارانه 110 هزار تومانی دریافت کنید.

این نماینده مجلس گفت: موضوع معیشت مردم خط قرمز مجلس است. هدف اصلی که در حوزه ارز ترجیحی دنبال می شود آسیب نرساندن به معیشت مردم است. شرط ما با دولت در حوزه ارز ترجیحی این است که تنها در صورتی با حذف این ارز موافقت کنیم که پس از لغو آنها رقم یا کالای قابل قبولی متناسب با کاهش قدرت خرید مردم داده شود.

ارکانی افزود: اکنون آخرین رقم اعلام شده از سوی دولت و آنچه در حال حاضر پیشنهاد می کند، همان ارائه متوسط ​​یارانه 110 هزار تنی برای 60 میلیون یارانه است. در هنگام استفاده از منابع حذف ارز ترجیحی می توان به طور میانگین ماهانه حدود چهار عدد از این رقم را به مردم پرداخت کرد.

برای حذف یک ارز ترجیحی؛ دولت باید تضمین بدهد

وی گفت: در صورت موافقت مجلس با حذف ارز ترجیحی، دولت باید اطمینان حاصل کند که رقمی حدود 50 تا 60 درصد از منابع دریافتی چه به صورت یارانه نقدی و چه به صورت الکترونیکی در اختیار مردم قرار گیرد. ”

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حداقل تاکنون چنین تضمینی از دولت در مجلس و یا از کمیته مشترک دریافت نکرده ایم. به همین دلیل هنوز تصمیم برای لغو ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص نیست و مشخص نیست مجلس با حذف کامل ارز ترجیحی موافقت خواهد کرد یا خیر.

ارکانی گفت: معتقدم تمام درآمدهای حاصل از حذف ارز ترجیحی باید نصیب مردم شود و در خدمت بهبود معیشت مردم باشد. لازم به ذکر است که حذف ارز ترجیحی تنها به دلیل فساد در زنجیره توزیع نیست. نکته مهم این است که دولت عمدتاً به دلیل کسری بودجه زیاد، دیگر قادر به تامین و پرداخت این مبلغ به ارز ترجیحی نیست و به همین دلیل به دنبال رفع آن است.

50 درصد از درآمد حذف ارز ترجیحی باید به مردم تعلق گیرد

وی افزود: حتی دولت نیز اعلام کرده است که در صورت تصویب، توان پرداخت آن را ندارد. با توجه به این اظهارات دولت مبنی بر ناتوانی در ارائه رقم مربوط به ارز ترجیحی، متوسط ​​یا بهینه می دانیم که 50 درصد از درآمد حذف ارز ترجیحی به مردم و 50 درصد به دولت برای اداره کشور اختصاص یابد. .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این مورد که حذف کامل ارز ترجیحی بدون پرداخت یارانه به مردم قطعا به معیشت آنها آسیب می زندوی گفت: نکته مهم این است که طبق برآورد دولت ماهانه حدود 110 هزار تن یارانه برای جبران کاهش قدرت خرید مردم در نظر گرفته شده است که آن را ناکافی می دانیم.

ارکانی تاکید کرد: ما معتقدیم که این رقم باید حداقل به دو و نیم برابر افزایش یابد. تا نگران کاهش قدرت خرید دهک های پایین نباشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید